کشت گلخانه‌ای

چه محصولاتی را در گلخانه می‌توانیم بکاریم؟

در مطالب قبلی روی پوشان در مورد انواع گلخانه‌ ها و نکات مربوط به احداث گلخانه صحبت کردیم. اگر با این مطالب آشنایی ندارید، می‌ توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

حال در این مطلب از سری مطالب گلخانه شرکت روی پوشان لوله قزوین قصد داریم در مورد محصولاتی که می‌توان در گلخانه‌ها کاشت صحبت کنیم. پس همراه ما باشید تا در ادامه به معرفی رایج‌ترین محصولاتی که به راحتی می‌توانید در گلخانه کشت کنید، بپردازیم.

7 محصول که کشت گلخانه‌ای راحتی دارند


دو عامل بسیار مهم در تصمیم گیری درباره ی هر موردی تاثیرگذار می باشد. یکی مسائل مالی و دیگری سودآوری می باشد. اگر تصمیم بر احداث گلخانه ای دارید که می خواهید از طریق آن درآمد زایی کنید و نه گلخانه ی خانگی، پس ما به شما پیشنهاد میکنیم که در ابتدا به این موضوع فکر کنید که کشت چه محصولاتی هم راحت تر و هم سودآوری بیشتری دارد؟ برهمین اساس تصمیم داریم در این مبحث به بررسی این موضوع بپردازیم که در سال می توان به دفعات گوناگون از آن برداشت کرد. این محصولات به شرح زیر است:

1. کشت گلخانه‌ای خیار و گوجه به صورت ترکیبی

کشت گلخانه‌ ای خیار و گوجه بهترین و راحت‌ترین بین سایر کشت‌ها است. دلیل آن هم استفاده فراوان آن‌ها در همه فصول سال و کاربرد زیاد آن‌ها در رژیم غذایی مردم کشورمان است. البته خیار و گوجه را می‌توانید در سال بیش از یکبار برداشت کنید.

کشت گلخانه‌ای خیار و گوجه سالی چقدر محصول می‌دهند؟

هر بار که در گلخانه بذر خیار یا حتی گوجه کاشته شود می توان به تعداد دو یا سه بار آن را برداشت کرد. در هر هکتار از زمین گلخانه، می توان حدود 600 تن خیار یا گوجه را برداشت کرد. البته قابل ذکر است که می توانید هریک از این محصولات را جداگانه بکارید. یعنی یا فقط گوجه کنید یا خیار بکارید یا هر میوه ی دیگری که در نظر دارید.

2. کشت گلخانه‌ای فلفل دلمه‌ای

یکی از پرمصرف ترین محصولات در گروه سبزیجات، فلفل دلمه ای است. این محصول با توجه به این که کاربرد بسیار زیادی دارد بنابراین جزء پرفروش ترین محصولات کشاورزی به حساب می آید. فلفل دلمه ای در سه رنگ مختلف قابل کشت می باشد: سبز، قرمز، نارنجی و زرد

کاشت فلفل دلمه چگونه است؟

کاشت فلفل دلمه ای با استفاده از نشاء صورت میگیرد. زمانی که اقدام به کاشت بذر آن نمائید، پس از شش هفته جوانه ی آن در می آید. کاشت بذر فلفل دلمه ای در ماه فروردین صورت میگیرد، آنگاه در ماه مرداد می توانید اقدام به برداشت محصول نمائید. البته قابل ذکر است در صورتی که تصمیم دارید فلفل دلمه ای را در محیط گلخانه ای بکارید می توانید آن را در اوایل تابستان انجام دهید و سپس در اواسط پاییز می توانید آن را برداشت نمائید. در هر هکتار از زمین گلخانه ای می توانید اقدام به کاشت 460 تن فلفل دلمه ای نمائید.

3. کشت گلخانه‌ای زعفران

کشت زعفران به صورت گلخانه ای با دو روش هیدروپونیک و هوا کشت نیز انجام می شود. همانگونه که قبلا درباره ی روش هیدروپونیک توضیحاتی را دادیم، در این روش می توان در مصرف آب صرفه جویی کرد. میزان محصولی که در این روش می توان برداشت کرد حتی سه برابر بیشتر از روش های دیگر نیز می باشد.

چگونه زعفران بکاریم؟

برای کشت زعفران موضوعی که قابل ذکر است این است که حتما باید پیاز آن در دسترس باشد. اولین زمان برای برداشت زعفران ماه خرداد است، پس از برداشت زعفران و در آوردن پیاز آن از خاک باید حتما در جایی خنک و به دور از آلودگی نگه داری شود.

آنگاه پیاز زعفران را در درون ظرفی از آب قرار می دهیم که به صورت نصفه پر شده است و توجه داشته باشید که این کار در ماه شهریور انجام می شود. جوانه ی زعفران در ماه مهر رویش پیدا می کند. زمان برداشت محصول هم در ماه آذر صورت میگیرد.

4. کشت گلخانه‌ای توت فرنگی

همچنین در صورتی که قصد کشت توت فرنگی را در محیط گلخانه ای دارید می توانید این کار را به دو روش متفاوت انجام دهید. 1- روش هیدروپونیک(ریشه شناور در آب) و روش ریشه در خاک

روش کاشت توت فرنگی چگونه است؟

همچنین برای کاشت توت فرنگی در محیط گلخانه ای می توان مانند زعفران از روش کاشت نشاء استفاده کرد و هم می توانیم برای کاشت از بذر توت فرنگی استفاده کنیم. البته این نکته قابل ذکر است که کاشت بذر در مقایسه با روش نشاء قیمت به صرفه تری دارد. اما به کارگیری روش نشاء مزیت های به خصوص خود را دارد که یکی از آن ها این است باعث صرفه جویی در مصرف آب و زمان شما می شود.

زمان شروع کاشت بذر این میوه اصولا در ماه آذر یا در ابتدای فصل بهار می باشد، زمان برداشت این محصول هم در فصل تابستان انجام می شود. بوته های توت فرنگی به گونه ای هستند که شما می توانید به دفعات مختلف تا چند بار از آن محصول برداشت نمائید.

5. کشت گلخانه‌ای انواع سبزی خوردنی

کشت سبزی خوردنی به روش گلخانه ای یکی از ساده ترین انتخاب ها می باشد و جزء پربازده ترین نوع کشت های گلخانه ای می باشد. زمان بازدهی سبزیجات بسیار کوتاه تر از سایر محصولات می باشد. برای کشت هرکدام از انواع محصولات می توانید بذرهای هرکدام را به صورت جداگانه تهیه نمائید و آن را در اوایل بهار بکارید، برداشت محصول تا اواخر پاییز انجام پذیر می باشد.

نمونه سبزیجاتی که می توان در گلخانه کاشت شامل ریحان، گشنیز، شوید، خرفه، جعفری، اسفناج، شنبلیله، شاهی و … می باشد.

6. کشت گلخانه‌ای گیاهان زینتی

گیاهان زینتی به نوبه ی خود طرفداران خود را دارد و این گیاهان در تمامی فصول مشتری خود را دارند. این مورد استفاده ی عموم مردم، مشاغل، شهرداری و به خصوص گل فروشی ها می باشد. کشت بذر این گیاهان در فصل بهار صورت میگیرد و تا حتی پس از مدت ها بعد از کشت آن هم می توان از ساقه های آن، شاخه های جدید برداشت کرد. در صورتی که دمای گلخانه رطوبت کافی ( یعنی بین 22 الی 26) را داشته باشد، می توانید در تمامی فصول گیاهان مختلفی را در آن پرورش دهید.

درآمد گلخانه گیاهان زینتی چقدر است؟

اگر بتوانید جایگاه خود را در بازار به دست بیاورید به راحتی می توانید درآمدی 2 تا 3 میلیونی با احداث یک گلخانه ی 500 متری داشته باشید.

7. کشت گلخانه‌ای هندوانه، طالبی، خربزه

هندوانه، خربزه و طالبی جزء صیفی جاتی می باشند که طعم و مزه ی بسیار فوق العاده ای دارند و محبوب بسیاری از ایرانیان می باشد. البته قابل ذکر است که سودآوری خوبی دارد. کاشت بذر این صیفی جات در اوایل ماه اردیبهشت صورت میگیرد و در اواسط تابستان هم می توان محصولات مورد نظر خود را برداشت نمائید.

برای افزایش سودآوری خود می‌توانید در اوایل پاییز اقدام به کاشتن کنید تا برداشت محصولاتان در زمستان باشد. در زمستان قیمت طالبی و هندوانه بیشتر است.

 

تا به اینجا سعی بر آن داشتیم 7 مورد از محصولات قابل کشت در گلخانه را که می تواند سودآوری خوبی برای شما داشته باشد به شما معرفی نمائیم. در مطالب قبلی موارد مهمی در رابطه با قبل از احداث گلخانه ذکر گردید. در مبحث توضیحاتی در خصوص محصولات قابل کشت در گلخانه دادیم. پس اگر تصمیم به احداث یک گلخانه دارید در ابتدا باید تمامی عوامل و شرایط لازم را در نظر داشته باشید و بهتر است قبل از انجام هرکاری مشاوره ی لازم را در این زمینه از یک مشاور فعال بگیرید.

 

صنایع لوله گالوانیزه روی پوشان قزوین تولیدکننده انواع محصولات گالوانیزه گرم ، لوله گلخانه ، لوله برق و لوله مانیسمان

آخرین مقالات

فهرست مطالب