تولید لوله مانیسمان

فرآیند تولید لوله‌های درزدار، بسیار ساده است؛ ورق‌های فلزی در سایزهای متفاوتی بُرش داده‌می‌شوند و پس از استوانه‌شدن، جوشکاری می‌شوند.

سوال اینجاست که لوله‌های بدون درز، چگونه ساخته می‌شوند؟ لوله‌های مانیسمان با تکنیک «بیرون‌آمدگی» یا Extruding  تولید می‌شوند.

گام اول: آماده سازی مواد اولیه

برعکس لوله‌ی درزدار که با ورق فولادی تولید می‌شود، لوله‌های بدون درز، از دو ماده‌ی اولیه‌ی زیر ساخته می‌شوند:

  • شمش فولادی.
  • مقاطع چهارگوش فولادی.

در اولین مرحله، شمش یا مقاطع چهارگوش باید وارد کارخانه شوند. البته تولیدکننده، علاوه بر وارد کردن مواد اولیه، باید درباره‌ی میزان ضخامت و سایر مشخصات ظاهری لوله‌های بدون درز هم تصمیم بگیرد و استاندارد دلخواه خود را انتخاب کند؛ یعنی مشخص کند که قصد دارد لوله‌ی خود را در چه سایز و ابعادی تولید کند؟

گام دوم: برش و گرمادهی شمش

شمش، وارد خط تولید می‌شود و در سایزهای مخصوصی بُرش می‌خورد؛ سپس کوره‌های قوسی، فرآیند گرم‌کردن شمش‌ها را آغاز می‌کنند.

نکته اینجاست که شمش‌ها باید آنقدر حرارت ببینند که نرم شوند و امکان شکل‌دهی به آن‌ها فراهم شود. در این مرحله، از فرآیند سُنبه‌کاری چرخشی استفاده می‌شود تا شمش، شکل و شمایل یک لوله را به خود بگیرد و فرآیند تولید، تقریباً تکمیل شود.

مرحله سوم: تاب‌گیری و قسمت‌های پایانی

پس از سُنبه‌کاری، نوبت به تاب‌گیری و تنظیم سر و ته شمش می‌رسد. در این بخش، شمش، کم‌کم شکل و شمایل لوله به خود گرفته است و فقط لازم است تولیدکنندگان، کارهای پایانی را روی آن انجام دهند.

در این مرحله، ممکن است به دلخواه و سفارش مشتری، لوله به سایزها و ابعاد متعددی تبدیل شود و به مرحله‌ی نهایی، هدایت شود.

مرحله نهایی: تکمیل تولید و بسته‌بندی

لوله‌های تولیدشده به مرحله‌ی تست و بازرسی می‌روند. در مرحله‌ی تست، ضایعات و محصولات بی‌کیفیت، از رده خارج می‌شوند و سایر لوله‌های با کیفیت، در سایزها و ابعاد متعددی بسته‌بندی می‌شوند.

نکته‌ی پایانی:  با گذر زمان و پیشرفت صنعت فولادسازی، روش‌های دیگری هم برای تولید لوله‌ی بدون درز، کشف شده‌است؛ مثلاً با روش ریخته‌گریِ گریز از مرکز یا روش ریخته‌گریِ پاششی هم لوله‌های مانیسمان باکیفیتی تولید می‌شود.

لوله‌های مانیسمان در کنار لوله‌های درزدار، جزو محصولات فولادی پُرکاربرد قرار می‌گیرند. این لوله‌ها در صنایع گوناگونی مانند پتروشیمی، نیروگاه‌ها و انواع آبرسانی کاربرد دارند و برای رفع نیاز مشتری، در ابعاد متعددی عرضه می‌شوند. لوله‌های مانیسمان، فرآیند تولید نسبتاً پیچیده‌ای دارند که در این مقاله، ما به صورت خلاصه آن را بررسی کردیم.

آخرین مقالات

فهرست مطالب