گلخانه هیدروپونیک

آشنایی با گلخانه هیدروپونیک

گلخانه هیدروپونیک یا گلخانه آب‌ کشت، یکی از روش‌های تولید محصولات کشاورزی است. در این روش نیازی به خاک و سم نیست و کم‌ترین مصرف آب را دارد. در ادامه به معرفی گلخانه‌ های هدروپونیک و بیان مزایای آن‌ها می‌پردازیم. ساخت این گلخانه در چند سال اخیر در کشور عزیزمان رایج‌ تر از قبل شده است.

احداث گلخانه‌ های هیدروپونیک در کشورمان توانسته است موجب اشتغال‌زایی هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است. همچنین محدودیت‌های نوع خاک و اقلیم، دیگر برای کشاورزان مطرح نیست و امکان تولید هر محصولی به کمک این روش فراهم شده است.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا در ادامه در مورد نکات مربوط به ساخت گلخانه های هیدروپونیک، هزینه ها و درآمد های این گلخانه ها را مورد بررسی قرار دهیم.

معنی هیدروپونیک


در علم کشاورزی روشی که در آن محصولات به جای کاشته شدن در خاک، در مایعی از محلول‌های غذایی کاشته می‌ شود، هیدروپونیک نامیده می‌شود. این محلول مایع برای گیاه بستری جهت هماهنگی رشد به وجود میاورد.

امروز در کشور عزیزمان ایران، 31 استان مجهز به گلخانه هیدرپنیک هستند. در این گلخانه ها هزاران نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر فعالیت کاری هستند. تولیدات این گلخانه‌ ها محدود به فصل و آب و هوایی خاص نیست. هر محصول می‌تواند در هر فصلی و بدون در نظر گرفتن تغییرات آب و هوایی پرورش یابد. البته این روش به غیر از مزایای بسیار عالی خود، دارای معایبی نیز می‌ باشد که در ادامه آن‌ ها را نیز مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

چه محصولاتی با روش هیدروپونیک پرورش بدهیم و چه محصولاتی پرورش ندهیم؟


اگر به مباحث کشاورزی علاقه‌مند باشید، حتما می‌ دانید که گیاهان بی احساس و بی حرکت نیستند. آن‌ ها مانند تمام آفریده‌ های خداوند دارای شعور و احساس هستند. همچنین گیاهان دارای سیستم های عصبی و حافظه هستند. باغدار و کشاوز خوب کسی است که با گیاهانش صحبت می‌ کند و مهارت ارتباط با آن ها را دارد. این مهارت به همراه استفاده از روش خلاقانه‌ ای مانند روش هیدروپونیک می‌ تواند باعث کاهش هزینه و مکان لازم جهت کشت و افزایش محصولات بشود.

حال این سوال به وجود می‌ آید که روش هیدروپونیک برای پرورش چه محصولاتی مناسب‌ تر است؟ پاسخ این پرسش نیاز به تحقیقات و کارهای مطالعاتی دارد که در این مطلب نتایج این تحقیقات را برای شما آورده‌ ایم.

در روش هیدروپونیک آب به صورت چرخشی در حال حرکت است. همین موضوع سبب بی‌نیاز شدن گلخانه‌ دار از خاک و مسائل مربوط به آلودگی خاک است. این روش به دلیل صرفه جویی در آب، هزینه‌ را نیز بهینه می‌ کند. شهرهایی مانند سمنان و یزد که با بحران کم آبی مواجه هستد، استفاده از گلخانه های هیدروپونیک برایشان بسیار مفید است.

تولید محصولاتی مانند توت فرنگی، گوجه فرنگی، خیار و فلفل در این گلخانه‌ها بهتر جواب می‌دهد.

موضوع پر اهمیت دیگر در خصوص گلخانه های هیدروپونیک، لوله گلخانه است. شرکت روی پوشان قزوین با سابقه درخشان در زمینه تولید و واردات محصولات گالوانیزه گرم و لوله های گالوانیزه ، لوله گلخانه و … دارای مشاوران فعال برای کمک به شما در این زمینه هستند.

شش تکنیک برای روش هیدروپونیک


  • روش نوار غذایی (NFT)
  • روش شناوری
  • روش هواکشت
  • روش سیستم مویینگی
  • روش سیستم قطره‌ای
  • روش غوطه روی (DWC)

در همه این روش‌ها، بستر کشت حالت خنثی دارد و مواد مغذی در آن‌ها وجود ندارد. تغذیه گیاهان به وسیله محلول‌های از پیش ساخته شده‌ ای انجام می‌ گیرد. برخی از این روش‌ ها بسته به هدف گلخانه، با هم ترکیب می‌ شوند.

تصاویر محصولات گلخانه های هیدروپونیک


تولید گیاه دارویی سنبل الطیف با روش هیدروپونیک

پرورش سبزی با لوله در خانه

grow bag یا کیسه کاشت برای کاشت انجیر در روش هیدروپونیک

پرورش قلمه حسن یوسف با روش هیدروپونیک

امکان کنترل کامل ریشه برای بررسی رشد

کنترل کامل رطوبت، نور و دما

سیستم آبیاری ساده با نور فلورسنت و دیواره های کاملا نقره ای

چادر رشد قابل حمل

کاشت نعناع در آشپزخانه

کاشت بدون نیاز به خاک در فضای باز

تست جوانه زنی بذرها

شیر فلکه برای کنترل مصرف آب

کاشت خیار با روش DFT

گوجه فرنگی گیلاسی با روش هیدروپونیک

کاشت ریحان در بالکن به روش هیدروپونیک

کاشت توت فرنگی با روش هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک ریحان در ایتالیا به همکاری کودکان

کشت ریحان در بطری های یک و نیم لیتری

کشت صیفیجات با روش آکواپونیک بدون نیاز به کود سم و علف کش

برداشت کاهو رسمی با روش آکواپونیک در کاشان

کشت خیار سیز با روش هیدروپونیک

 

کاشت سبزیجات دارویی و برگی با روش WICK در آشپزخانه

کیسه شن دارای قابلیت جابجایی و اجرا و کنترل راحت است

روش ورمی پونیک

کشت طالبی بدون نیاز به خاک

در روش‌های کشت بدون خاک محلول ما مانند سرم در حال حرکت است و موجب رشد گیاهان می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌ های روش هیدروپونیک این نکته است که برخی گیاهان که در حالت عادی رشد کمی دارند یا هزینه رشد بالایی دارند، به کمک این روش پرورششان آسان شده است. به خصوص در شهر هایی که آب و هوایی خشک دارند، این روش یک فرصت خوب به شمار می‌ آید.

آیا روش هیدروپونیک معایبی هم دارد؟


بله هر روشی دارای معایبی نیز می‌باشد. روش هیدروپونیک هم از این قاعده مستثنی نیست. مهم‎‌ترین عیب این روش، نیاز به سرمایه اولیه بالا برای احداث و ساخت گلخانه است.

برای اطلاع از هزینه‌های مربوط به احداث گلخانه اینجا کلیک کنید.

سیستم‌های این روش اکثرا خودکار هستند و همین موضوع کمی هزینه های شما را بالاتر می‌برد. همچنین مباحث آلودگی آب‌های زیر زمینی و دفع ضایعاتی مثل پشم سنگ را نیز باید در نظر بگیرید.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می‌توانید با کارشناسان روی پوشان تماس بگیرید.

روی پوشان لوله قزوین، تولید کننده انواع رده های لوله مانیسمان، لوله برق و سایر محصولات گالوانیزه است. برای اطلاع از قیمت روز محصولات با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب