هزینه ساخت گلخانه

هزینه ساخت گلخانه 1000 متری

در صورتی که تصمیم بر ساخت گلخانه ای دارید که در آن گیاهان یا محصولات کشاورزی را پرورش دهید، در این مبحث مواردی که برای ساخت گلخانه ی 1000 متری لازم می باشد را برای شما شرح خواهیم داد. در زمان های گذشته، کشاورزی زحمات بسیار زیادی را داشته است. در ابتدا کشاورزان برای آبیاری زمین خود منتظر باران بودند. پس از گذر زمان، استفاده از چاه و قنات مرسوم گردید.

امروز به علت کمبود آب های زیر زمینی و بحران کم آبی، استفاده از گلخانه ی استاندارد یکی از مناسب ترین گزینه ها برای کشاورزان محسوب می گردد. گلخانه ها نه تنها موجب تغییر و تحول در صنعت کشاورزی می شوند بلکه موجب بهینه سازی مصرف آب نیز می شوند.

گروه تحقیقاتی روی پوشان در این مطلب در مورد تمامی مراحل احداث گلخانه از دریافت مجوز و وام گرفته تا قیمت لوازم مصرفی شما صحبت کرده است.

چه نوع گلخانه ای تاسیس کنیم بهتر است؟


انتخاب نوع گلخانه بستگی به موارد مختلفی دارد از جمله هزینه راه اندازی، نیاز منطقه شما، علاقه شما و کشش بازار

امکان ساخت گلخانه های گوناگونی وجود دارد که از آن ها برای پرورش گل های زینتی، کاکتوس، آلوئه ورا، برای کاشت توت فرنگی، زعفران، خیار و گوجه، سبزیجات، صیفی جات، گلخانه های پرورش قارچ، گیاهان دارویی و … نیز استفاده می شود.

نکات مربوط به ثبت گلخانه


پیش از انجام هر کاری یکسری فعالیت های اداری در مورد ثبت و دریافت مجوز های لازم نیز است، صورت بگیرد. نکات مهم مربوط به این مرحله در زیر آمده است. اگر در مرحله ثبت گلخانه و دریافت مجوز های لازم هستید، حتما این نکات را در نظر بگیرید.

  1. اگر تجربه یا سابقه کافی در پرورش گل و گیاه دارید، هر چه سریع‌تر به فکر مجوز باشید. اما اگر تجربه و تخصص لازم را ندارید، می‌توانید در دوره های فنی و حرفه‌ ای شرکت کنید.
  2. پس از گذراندن این دوره ها و دریافت گواهی نامه معتبر از آموزشگاه های مربوطه، باید زمین مناسبی را برای ساخت گلخانه انتخاب نمائید. در صورتی که باید آن زمین را اجاره نمائید حتما باید بخش مهمی از هزینه های خود را به این امر نیز اختصاص دهید. اما اگر آن زمین را خریداری کرده اید می توانید هزینه ای که بابت اجاره پرداخت می شود را صرف امور داخلی گلخانه نمائید. از موارد مهم دیگر پس از انتخاب زمین، توجه به خاک زمین می باشد که حتما باید به آن توجه شود.
    خاک زمین نباید هیچگونه آلودگی به قارچ، ویروس داشته باشد و نباید دارای آهک و گچ باشد. میزان شوری خاک حتما باید آزمایش شود. برای این کار می توانید از کارشناسان مربوطه مشاوره ی لازم را بگیرید. حتما به این موضوع نیز دقت داشته باشید زمینی که برای ساخت گلخانه انتخاب کرده اید باید دارای آب، برق و گاز باشد.
  3. بهتر است از کسانی که در این حوزه فعالیت و تجربه دارند، مشورت بخواهید. می‌توانید سوالاتی مانند چگونگی بازار فروش محصولات را بپرسید.
  4. سرمایه اولیه برای 100 متر مربع را 4 تا 5 میلیون و برای 1000 متر مربع 15 تا 20 میلیون تومان در نظر بگیرید.
  5. پس از رعایت این نکات نوبت به دریافت مجوز های لازم از مراجع زیربط است.

در ادامه مهم ترین نکات در مورد دریافت مجوز‌های لازم از مراجع زیربط را برای شما آورده ایم.

نکات مربوط به دریافت مجوزهای گلخانه


اهمیت دریافت مجوز و پروانه تاسیس و بهره‌ برداری از این جهت اهمیت دارد که دریافت مجوز از وزارت بهداشت که در آینده باید انجام دهید را برای شما ممکن می‌ کند. علاوه بر این می‌توانید برای بیشتر کردن سرمایه خود تقاضای وام از وزارت کشاورزی و بسیج سازندگی کنید.

برای دریافت مجوز:

  1. ابتدا درخواست کتبی به جهاد کشاورزی منطقه خود بفرستید.
  2. از شما مدارک سند مالکیت یا اجاره نامه زمین، مدارک مربوط به تامین آب، نقشه زمین یا ساختمان و … خواسته می‌ شود.
  3. کارشناس کیفیت خاک، نحوه تامین آب و شرایط کلی گلخانه شما را میسنجد و در نهایت مجوز را صادر می‌ کند.

 

لوله گلخانه

 

هزینه راه اندازی گلخانه


پس از آن که مراحل ذکر شده را گذراندید حال زمان احداث گلخانه فرا می رسد. هیچگونه محدودیتی در محل ساخت گلخانه وجود ندارد. به دلیل آن که هیچگونه ضرری نه به محیط زیست و نه به مناطق مسکونی ندارند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از آب شهری ممنوع است. بهتر است محل احداث گلخانه در نزدیکی چاه، رودخانه و یا چشمه باشد.

همچنین می توانید برای افرایش امنیت گلخانه از دیوارهایی استفاده نمائید که ساخته شده از ورق های گالوانیزه ای هستند.

هزینه تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه 1000 متری


لازم به تذکر است که هزینه هایی که در ادامه گفته می‌شود، برای یک گلخانه 1000 متری و حدودی است. به دلیل نوسانات زیاد ما در مقالات روی پوشان معمولا قیمت ها را حدودی عنوان می‌کنیم. جهت اطلاع دقیق از قیمت‌ها با کارشناسان روی پوشان تماس بگیرید.

هزینه اجاره زمین

بسته به شهر و منطقه شما این هزینه متفاوت است. اما می‌توانیم به طور میانگیم مبلغ دو میلیون تومان را بابت اجاره یک زمین 1000 متری در نظر بگیریم.

ورق های گالوانیزه یا ایرانیت فلزی یا ایرانیت بتنی

قیمت هرکدام از این سه محصول تفاوت آنچنانی با هم ندارند. میانگین هر متر مربع را می توان قیمتی حدود 15 هزار تومان در نظر گرفت. به صورت حدودی می توان مبلغی به اندازه ی 2,100,000 تومان را برای این محصولات در نظر گرفت.

چارچوب سقف گلخانه

برای ساخت گلخانه از سه روش نیز استفاده می شود: لوله های pvc، لوله گلخانه گالوانیزه و سقف چوبی. استفاده از روش سقف چوبی یکی از کم هزینه ترین روش ها می باشد و همچنین کم ترین طول عمر را خواهد داشت. در صورت به کارگیری سقف های چوبی برای گلخانه، امکان قارچ گرفتگی و پوسیدگی آن نیز وجود خواهد داشت.

لوله های pvc دارای دوام بیشتری می باشند اما هزینه های آن زیاد است. اما استفاده از لوله گالوانیزه گلخانه مزیت هایی را در پی دارد که هم قیمت ارزان تری دارد و هم دارای طول عمر بیشتری است.

شرکت روی پوشان قزوین تولید کننده انواع محصولات گالوانیزه است. برای اطلاع از قیمت روز لوله گالوانیزه گلخانه لینک زیر را باز کنید.

 

پلاستیک uv دار گلخانه‌ای

در گلخانه ها از نایلون های uv معمولا برای جلوگیری از اشعه های مضر خورشید و همچنین برای حفظ گرما در فصول سرد استفاده می شود. ضخامت و درصد uv این پلاستیک ها با یکدیگر متفاوت است. از نایلون های uv می توان به مدت چندین سال بدون آنکه دچار مشکلی گردند استفاده کرد. قیمت هر متر مربع آن‌ها را حدودا 5000 تومان می‌توان در نظر گرفت. برای یک گلخانه 1000 متری هم تقریبا 400 متر نایلون نیاز داریم.

سیستم آبرسانی قطره ای

بهترین روش و مناسب ترین راه حل برای آبیاری گلخانه استفاده از نایلون های uv دار گلخانه ای می باشد که موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود. برای آن که سیستم آبرسانی قطره در گلخانه را پیاده سازی نمائید حتما باید از یک مخزن دو هزار لیتری آب استفاده نمائید. همچنین دیگر تجهیزاتی که نیاز خواهید داشت یک پمپ و 1000 متر لوله گلخانه نیز می باشد.

هزینه ای که برای این سیستم صرف می شود تنها یک بار است پس حتما توجه داشته باشید که از بهترین محصولات استفاده نمائید تا در آینده دچار مشکل نشوید. هزینه ای که برای این سیستم در نظر گرفته می شود حداقل 15,000,000 تومان می باشد.

سیستم‌های گرمایشی سرمایشی


پس از آبرسانی سراغ بحث دمای گلخانه باید برویم. میوه ها در فصول سرد سال ارزش زیادی دارند. به همین دلیل اهمیت سیستم گرمایشی و سرمایشی بسیار زیاد است. برای ایجاد گرما به یک هیتر گلخانه ای نیاز دارید. هیتری که تولید گرمای 250 هزار کلیو کالری در ساعت انجام دهد، برای مساحت هزار متر مربع کافی است. در فصل تابستان هم برای کاهش دما از مه پاش و فن های خنک کننده استفاده کنید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب