مشخصات لوله مانیسمان

آهن‌آلات و انواع محصولات فولادی در انواع متعددی تولید می‌شوند. هر محصول فولادی، خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد و برای قسمت خاصی از صنعت، مفیدتر است. مثلاً بخشی از محصولات فولادی در ساختمان‌سازی کاربرد دارند و برخی دیگر در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی. لوله‌های بدون درز (مانیسمان) نیز جزئی از محصولات فولادی هستند که کاربردها و ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

لوله‌های فلزی در دو شکل کلی تولید می‌شوند؛ یعنی هر لوله‌ای که فلزی باشد، به یکی از دو شکل زیر تولید شده است:

۱- لوله‌های درزدار که با انواع جوش مستقیم یا مارپیچ، شکل می‌گیرند.

۲- لوله‌های بدون درز یا مانیسمان.

همان طور که از اسم این دو محصول به خوبی برمی‌آید، تفاوت اساسی لوله‌های فلزی در نحوه‌ی ساخت آن‌هاست. اهل صنعت می‌دانند، حتی اگر فرآیند جوشکاری در لوله های درزدار با دقت انجام شود و جوش لوله بسیار مستحکم باشد، بازهم مشکلاتی مانند ترک خوردن یا آسیب به لوله از قسمت‌های جوشکاری شده آغاز می‌شود. این یعنی یک لوله درزدار در بهترین حالت ممکن، باز هم به اندازه یک لوله‌ی بدون درز قدرت و استحکام ندارد.

مشخصات لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌های مانیسمان با استانداردها و گواهی‌های متعددی تولید می‌شوند؛ هر محصول باید بر اساس استانداردهای ادعاشده توسط کارخانه، تولید شده‌باشد؛ در غیر این صورت، یک محصول دقیق نیست.

دو استاندارد زیر، معمولاً برای ساخت لوله‌های بدون درز فلزی استفاده می‌شود:

 برای لوله‌های فولادی.  ASME B36.10۱- از استاندارد

 برای لوله‌های استیلی.  ASME B36.19۲- از استاندارد

ارائه‌دهندگان این استانداردها، برای هر کدام از ویژگی‌های یک لوله‌ی بدون درز، مانند قطر، ضخامت و طول، بازه‌ی خاصی را مشخص کرده‌اند؛ کارخانه‌هایی که ادعا می‌کنند محصولات خود را بر اساس این استانداردها به بازار عرضه می‌کنند، حتماً باید لوله را در بازه‌ها و ابعاد از‌پیش‌تعیین‌شده، تولید کنند.

لوله‌های مانیسمان در چه ابعادی تولید می‌شوند؟

ابعاد لوله‌های مانیسمان، تابعی از ضخامت یا رده‌ی این محصولات است. لوله‌های بدون درز، در رده‌های متعددی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. ممکن است از خود بپرسید که لوله‌های مانیسمان، چگونه رده‌‌بندی می‌شوند. سه روش زیر، برای رده‌بندی لوله‌های مانیسمان به‌کار می‌روند:

روش اول:  مطابق با استاندارد  ANSI B36 APL5L، لوله‌های مانیسمان با توجه به ضخامت خود، رده‌ بندی می‌شوند.

روش دوم:  مطابق با استاندارد ANSI که از یک فرمول کلی حاصل می‌شود، لوله‌های بدون درز فولادی در هشت دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

روش سوم:  مطابق با وزن کلی، لوله‌ها به سه گروه STD استاندارد،XS  سنگین و XXS فوق سنگین تقسیم می‌شوند. لوله‌های مانیسمان در شاخه‌های ۶ و ۱۲ متری تولید می‌شوند و حدود قطر آن‌ها بین ۲/۱ تا ۳۶ میلی‌متر متغیر است. همچنین دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که وزن این لوله‌ها متناسب با طول، قطر و ضخامت، متغیر خواهد بود.

آخرین مقالات

فهرست مطالب