لوله‌های استیل

مشخصات فنی لوله‌ های مانیسمان

در مقالات قبلی روی پوشان، لوله‌ های مانیسمان بارها معرفی شده است. اگر هنوز با این لوله آشنا نیستید، حتما مطلب لوله مانیسمان را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم شما را با مشخصات این لوله‌ ها بیشتر آشنا کنیم. لوله‌ های مانیسمان دارای رده‌ های مختلف و ویژگی‌ های متفاوت هستند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی مشخصات فنی لوله‌ های مانیسمان بپردازیم.

 

جنس لوله‌ های مانیسمان

 

مهم‌ترین ویژگی لوله‌ های مانیسمان نداشتن درز است. لوله‌ های مانیسمان را اکثرا با عنوان لوله‌ های فولادی بدون درز نیز می‌ شناسند. در ساخت آن‌ها جوش و درز به کار نرفته است.

 

ساخت لوله‌ های مانیسمان

 

لوله‌ مانیسمان در سایزهای بین 1.2 تا 36 اینچ تولید می‌ شوند. شمش فولاد نقش اصلی در ساخت را دارد. شمش فولاد از طریق فرآیند نورد و کشش به لوله مانیسمان تبدیل می‌شود. البته می‌ توان با مقاطع چهارگوش هم لوله مانیسمان تولید کرد اما هزینه آن کمی بالاتر است و به صرفه نیست. یکی از روش‌ های تولید لوله‌ های مانیسمان، روش سرد است. لوله مانیسمان 2/1 ، 4/3 و یک با روش سرد تولید می‌شوند.

 

روش تولید لوله 2/1 اینچ چگونه است؟

 

برای تولید لوله 2/1 اینچ مانیسمان، به شمش 76 نیاز داریم. این شمش بعد از حرارت، باعث ایجاد سوراخ 2/1 می‌شود. سپس در خط تولید پس از طی مراحل نورد و کشش، لوله مانیسمان 4/1 و 1 اینچ تولید می‌شود.

این لوله در مرحله بعدی با استفاده از روش سرد، کشیده می‌شود. در انتها اسید کاری و چند مرحله کششی دیگر صورت می‌گیرد. نتیجه کار لوله مانیسمان 2/1 اینچ می‌شود.

تاریخچه این روش هم به آلمان و مهندسی به نام مانیسمان برمی‌گردد.

 

چگونگی ایفای نقش لوله‌های مانیسمان در صنایع مختلف

 

از نمونه صنایعی که از لوله‌های مانیسمان در زیرساخت‌های خود استفاده می‌کنند، می‌ توانیم به خطوط فشار قوی، صنایع غذایی و دارویی، خطوط هیدرولیک و خطوط نفت و گاز اشاره کنیم.

 

کشور‌های تولید کننده لوله‌های مانیسمان

 

این لوله‌ها بیشتر در کشور‌های ایران، اکراین، چین، روسیه، اسپانیا و … تولید می‌شوند.

 

منظور از رده چیست؟

 

منظور از رده، ضخامت دیواره لوله‌ های مانیسمان است. لوله‌ های مانیسمان دارای رده‌های 20، 40، 60، 80، 120 و 160 هستند. در ادامه به معرفی مختصر رده‌های مختلف لوله‌های مانیسمان می‌پردازیم.

 

لوله مانیسمان رده 20

 

لوله مانیسمان رده 20 بیشتر برای گازکشی‌های داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله به صورت توکار استفاده می‌ شود.

نکته مهم در نصب لوله‌ های مانیسمان، یکی بودن ضخامت لوله‌ها و اتصالات است. پس برای نصب مانیسمان رده 20 نیاز به اتصالات مانیسمان رده 20 داریم. طبق استاندارد نظام مهندسی برای ساختمان‌های بالای 5 طبقه استفاده از لوله رده 20 ضروری است. دلیل آن هم احتمال آسیب دیدگی کم این لوله‌ ها در مواقع خطرناکی مثل زلزله یا نشست ساختمان است.

 

لوله مانیسمان رده 40

 

استفاده از این نوع لوله مانسمان، در برج‌ ها و خطوط آتشنشانی است.

 

لوله مانیسمان رده 60 و رده 80

 

استفاده از رده 60 و 80 در جاهای با حساسیت و فشار کاری بسیار بالا است. از نمونه موارد استفاده از لوله مانیسمان رده 80 و رده 60 می‌توانیم به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و نیروگاه های حرارتی یا سیکل ترکیبی(خورشیدی) اشاره کنیم.

ما در روی‌پوشان لوله مانیسمان را به روش گالوانیزه گرم یا سرد، گالوانیزه می‌کنیم.

 

تقسیم‌بندی لوله‌های مانیسمان بر اساس روش ساخت

 

ساخت لوله‌ های مانیسمان به دو شکل است.

 

لوله جوش داده شده (ERW): در این روش صفحه تختی به نام Skelp لوله، سپس جوش داده می‌شود.

لوله بدون درز (Seamless): در این روش یک قطعه جامد (شمش فولاد یا آهن) در راستای طول آن سوراخ می‌شود.

 

البته لازم به تذکر است که مانیسمان نام یک برند است. اما به این دلیل که اولین لوله‌های بدون درز را مانیسمان وارد کشورمان کرد، این اسم برای لوله‌های بدون درز باقی مانده است. در بازار ایران این لوله معمولا تا سایز 24 اینچ پیدا می‌شود. برای سایز‌های  بالاتر می‌توانیم از لوله‌های درز مخفی استفاده کنیم. لوله‌ های درز مخفی با خم کردن ورق‌ها بدست می‌آیند.

تکنولوژی تولید لوله مانیسمان (لوله بدون درز) واقعی تا سایز 42 اینچ اکنون در آمریکا است و فقط در یک کارخانه چینی تحت لیسانس آمریکا تولید می‌شود.

 

روی پوشان لوله قزوین تولید کننده انواع لوله گالوانیزه، لوله گلخانه و لوله برق است. برای اطلاع از قیمت محصولات یا دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب