انواع قوطی و پروفیل

قوطی و پروفیل:

قوطی و پروفیل، مقاطع فولادی توخالی هستند که براساس شکل ظاهری و کاربرد و… انواع گوناگونی دارند. این مقاطع فولادی در حال حاضر در صنایع مختلف و به خصوص در صنعت ساختمان سازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت قوطی و پروفیل:

 یک نام کلی مشتمل بر انواع و اقسام مقاطع فولادی است. پروفیل تمامی مقاطعی هستند که در طول مشخص دارای سطح مقطع یکسانی با شکل های مختلف است. بنابراین قوطی زیرمجموعه ای از پروفیل محسوب می شود. 

قوطی پروفیلی است که دارای مقطع توخالی از مربع یا مستطیل می باشد.

انواع قوطی و پروفیل

این مقاطع براساس شکل ظاهری، کاربرد، نحوه تولید و… به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند.

  • انواع این مقاطع براساس کاربرد به دو دسته اصلی پروفیل صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند:

۱-پروفیل‌های ساختمانی

مشخص است که آهن آلات ساختمانی به صورت مختص در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که پروفیل های ساختمانی ممکن است به روش نورد گرم و از شمش‌های فولادی در کارخانه و یا به روش نورد سرد و از فرم دهی ورق‌های فولادی تولید شوند.

۲-پروفیل‌های صنعتی:

این نوع مقاطع فولادی در صنایع مختلفی چون خودروسازی، ساخت تجهیزات نظامی و… کاربرد دارند.

  • براساس شکل ظاهری پروفیل‌ها به دو دسته ی باز و بسته تقسیم می‌شوند:

۱-پروفیل باز: مقاطعی که حداقل یکی از اضلاع تشکیل دهنده سطح مقطع آن‌ها باز است مثل انواع z، تیرآهن، تسمه، ناودانی، نبشی، آبرو و…

۲-پروفیل بسته: مقاطعی که تمامی اضلاع تشکیل دهنده سطح مقطع آنها بسته باشد و اغلب با سطح مقطع دایره‌ی، مربعی، مستطیلی و… هستند.

انواع قوطی و پروفیل براساس جنس ماده‌ی ساخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند و باید در هنگام خرید آنها حتماً به جنس آن توجه داشت. به عنوان مثال دسته‌های زیر متداول ترین مقاطعی هستند که به دلیل ماده ی اولیه ی ساختشان ویژگی‌های برتری پیدا کرده‌اند:

۱- قوطی مبلی:

پروفیل مبلی از ورق روغنی یا ورق سرد با ضخامت‌های 0.7 تا 1.5 میلیمتر در سطح مقطع‌های عمدتاً مربعی و مستطیلی ساخته می‌شوند. ساخته شدن از ورق روغنی آن هم با این ضخامت محدود باعث شده است تا این مقطع فولادی در عین استحکام بالا از وزنی بسیار سبک برخوردار باشد.

۲- قوطی گالوانیزه:

دسته‌ی دیگری از مقاطع گالوانیزه که به دلیل ویژگی خاص ماده‌ی اولیه‌شان کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند، قوطی‌های گالوانیزه هستند. این مقاطع برای اینکه مقاومت بیشتری در برابر عوامل بیرونی و به خصوص رطوبت پیدا کنند، از ورق های گالوانیزه تولید می شوند.

۳- ستونی:

ستونی ها از ورق سیاه فولادی و با ضخامت‌های بین 2 تا 20 میلیمتر و در طول‌های 6 و 12متری تولید می‌شوند.قوطی‌های ستونی به دلیل ضخامت زیاد و استحکام بسیار بالایی که دارند، از پروفیل های سنگین به شمار می‌روند. از این مقاطع آهنی در ساخت ساختمان، ستون، پل، شاسی ماشین‌های سبک و سنگین و … استفاده می‌شود.

روش تولید پروفیل فولادی

این مقاطع فولادی می‌توانند به روش نوردگرم و یا نورد سرد ساخته شوند.

۱- روش نوردگرم: در این فرایند شمش‌های فولادی در کوره گداخته شده و سپس به شکل محصول مورد نظر از خط تولید کارخانه خارج می‌شوند. انواع لوله، تسمه ورق، سپری، ناودانی و میلگرد از مقاطع فولادی تولید شده به روش نورد گرم به شمار می‌روند.

۲- روش نورد سرد: در این روش ورق‌های فولادی چون ورق سیاه، روغنی و یا گالوانیزه از طریق دستگاه‌های مخصوص پرس و خمکاری به انواع قوطی و پروفیل تبدیل می‌شوند. مقاطعی که روش تولید آنها از فرایند نورد سرد است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم تولید می‌شوند.

در روش مستقیم ورق فولادی به شکل پروفیل که اغلب از نوع مقطع باز است تبدیل می‌شود. اما در روش غیر مستقیم ابتدا با ورق فولادی لوله را تولید کرده و سپس آن را توسط دستگاه‌های مخصوص شکل داده و زاویه‌های مورد نظر را روی آن اعمال می‌کنند. واضح است که کیفیت و قیمت قوطی تولید شده از طریق هر کدام از روش‌های فوق متفاوت خواهد بود.

آخرین مقالات

فهرست مطالب