روش کشت آبی در گلخانه‌های هیدروپونیک

انواع روش‌های کشت هیدروپونیک

در مطلب آشنایی با گلخانه هیدروپونیک، انواع گلخانه‌های هیدروپونیک با تصاویر آن‌ها را معرفی کردیم. حال در این مطلب قصد داریم انواع روش‌های متداول کشت با استفاده از روش هیدروپونیک را خدمت شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی این روش‌ ها بپردازیم.

برای افزایش کیفیت و اثر بخشی تولید گیاهان در روش‌های هیدروپونیک، عواملی مثل مهارت کاربر، تنظیم دقیق دما و رطوبت، بزرگی گلخانه و میزان سرمایه تولید کننده نقش دارند.

8 روش متداول کاشت هیدروپونیک


در تمامی این روش‌های کشت هیدروپونیک، رشد گیاه در بستری بدون خاک انجام می‌ شود. در این روش‌ها کاشت به صورت شنی، ماسه‌ ای یا آبی انجام می‌شود. گیاهان را درون ردیف‌های طولانی از گلدان قرار می‌ دهیم و داخل گلخانه مورد نظرمان می‌ گذاریم. گیاهان به صورت انفرادی کشت می‌ شوند. مایع محلول مواد غذایی به وسیله پمپ بین گلدان‌ها و خاصیت مویینگی ریشه جاری می‌ شود. تغذیه گیاهان هم به وسیله همین مایع محلول به صورت کامل انجام می‌ شود.

خاصیت مویینگی

خاصیت مویینگی یک سیستم غیر فعال است. در این سیستم گیاه درون محلول مواد غذایی قرار می‌ گیرد. این محلول موجب رشد گیاه می‌ شود. سیستم هیدروپونیک البته یک سیستم فعال است. در سیستم هیدروپونیک محلول مواد غذایی به وسیله پمپ به صورت دورانی به حرکت در می‌ آید تا بتواند تغذیه ریشه‌ ها را انجام دهد.

1. روش کشت آبی

در روش کشت آبی ریشه گیاه موزرد نظرمان را درون محلول غذایی قرار می‌ دهیم. حال قسمتی از گیاه که بین ریشه و ساقه قرار دارد (طوقه) باید بیرون مایع باشد. می‌توان برای بیرون نگه داشتن طوقه از پلاستیک استفاده کرد.

2. روش کشت ماسه‌ای

در این روش کشت هیدروپونیک ریشه گیاه را درون مواد جام قرار می‌دهیم. این ماده جامد می‌تواند پشم سنگ باشد. قطر مواد جامد نباید از 3 میلیمتر بیشتر شود.

3. روش کشت در سنگ ریزه

در این روش هم مانند روش کشت ماسه‌ ای ریشه گیاه را درون مواد جامد قرار می‌دهیم. در این روش هم باید توجه کنیم که قطر مواد جامدمان بیش‌تر از 3 میلی‌متر نشود. برای قسمت جامد کهریشه در آن قرار می‌گیرد، می‌توانیم از سنگ خارا استفاده کنیم.

4. روش کشت در هوا

ریشه گیاه در یک اکوسیستم که به وسیله قطره‌های آب اشتباع شده است، قرار می‌گیرد. البته قطرات آب هم دارای مواد غذایی هستند.

5. روش کشت در ورمی کولیت

در این روش باید ریشه گیاه را با ماده‌ای به نام ورمی کولیت ترکیب کنیم.

6. روش کشت آبی

این روش برای تولید گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

7. روش فعال شناوری

در این روش همان‌ طور که پیش‌تر عنوان کردیم، محلول را با پمپ بین ریشه گیاهان که در ردیف‌ های کنار هم با شیب کم قرار دارند. زمانی که همه ردیف‌ ها کنار هم باشند، به دلیل جاذبه زمین محلول می‌ تواند بعد از طی کردن مسیر خود مجددا به تانکر برگردد. این چرخه تا زمان رشد کامل گیاهان ادامه دارد.

8. روش نواری

در روش نواری محلول غذایی برای تغذیه کردن ریشه، در مسیر کم عمق و محدود حرکت می‌کند. این حرکت مانند یک چرخه در طول مسیر تکرار می‌ شود. دلیل نام گذاری این روش به نواری، این است که محلول مواد غذایی در یک لایه نازک قرار دارد. این روش شباهت زیادی به روش غوطه‌ وری دارد زیرا محلول به شکل مداوم و مستمر در اختیار گیاهان است.

چگونه مشاوران این حوزه را پیدا کنیم؟


همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، روش کشت هیدروپونیک یک روش خلاقانه و بسیار مناسب برای مناطق کم آبی مثل ایران است. در این روش‌ها گیاهان در برابر بیماری‌ها مقاوم‌ هستند و دیگر نیازی به کود آلی نیست. بذر گیاهان در این روش ظرف شش ماه تولید می‌شود. همچنین می‌تواند کمک بسزایی در اشتغال زایی برای کشورمان عزیزمان باشد. اگر مشتاق به استفاده از روش هیدروپونیک هستید، وزارت کشاورزی و وزارت صمت و اتاق‌ های بازرگانی سراسر کشور، مشاورهای خوبی در زمینه اطلاعات فنی، انتقال فناوری و جذب سرمایه‌گذار هستند.

شرکت روی پوشان قزوین از تولید تا خدمات محصولات همیشه همراه شما خواهد بود.

محصولات ما:


لوله گالوانیزه

گالوانیزه گرم

لوله مانیسمان

لوله برق

لوله گلخانه

آخرین مقالات

فهرست مطالب