بسترگلخانه‌ای

انواع تجهیزات گلخانه‌ای و بستر کشت گلخانه

کشت های گلخانه‌ ای به دو نوع خاکی و هیدروپونیکی تقسیم می‌ شوند.

 

بسترگلخانه‌ای

 

بستر خاکی

 

همان طور که از اسمش پیداست، بستر گیاه  خاک زراعی است. گیاه مواد غذایی خود را از خاک تامین می‎کند. از مضرات این بستر این است که  ناقل انواع بیماری ها و آفات و بذر انواع علفهای هرز است. خاکی که برای این بستر استفاده می‎شود باید دارای PH  و EC متناسب ، زهکشی و بافت مناسب و عاری از هر گونه بیماری مانند نماتد باشد. همچنین این خاک باید ضریب تبادل کاتیونی مناسب و قابل قبول باشد.

 

بستر هیدروپونیک

 

از آنجایی که در همه مناطق نمی‌توان به خاک مناسب دسترسی پیدا کرد ، برای رفع این نیاز از بسترهای کشت بدون خاک ( هیدروپونیک) استفاده می‌کنند. هیدروپونیک در واقع به کشتی گفته می‌شود که در آن خاک نقشی نداشته و از خاک استفاده نمی‌کنند. در این نوع کشت محدودیت‌ها و مشکلاتی از جمله: خاک نامناسب، بودن علف‌ های هرز و زهکشی نامناسب و ضعیف و … وجود ندارد و محدودیتی را ایجاد نمی‌کند.

 

از جمله مزایای بستر هیدروپونیکی عبارت است از : استفاده از حداکثر سطح مورد کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح ، عدم وجود آفات و قارچ ها و امراض و علف های هرز . همچنین به دلیل عدم نیاز به عملیات زراعتی مانند: آماده سازی خاک قبل کشت و استفاده از سموم و … به دلیل عدم وجود خاک در نیروی کار بسیار صرفه جویی می‌شود که در پی آن در مصرف آب و مواد غذایی  و در نهایت هزینه ها نیز بسیار صرفه جویی می‌شود. در محیط های هیدروپونیکی، گیاهان در بسترهایی نظیر، کوکوپیت، پشم سنگ ، پیت ماس و … رشد کرده و همچنین گیاهان مواد غذایی مورد نیاز خود را به صورت محلول در آب دریافت می‌کنند.

 

انواع بستر کشت گلخانه‌ای عبارتند از:

 

  • گلدان های پلاستیکی
  • گروبگ
  • کارتن پلاست
  • پشم سنگ
  • لوله های پی وی سی
  • نادان های کشت آویزان
  • یونولیت

 

انواع تجهیزات گلخانه‌ای

 

1- ترمواسکرین

 

ترمواسکرین

 

به پرده ذخیره کننده انرژی گفته می‌شود که در زیر سقف گلخانه مورد نظر نصب می‌شود.

این پرده با کمک موتورهای سقفی ترمواسکرین و با فرمان هایی که از سیستم های کنترل آب و هوا بر اساس شرایط اقلیمی دریافت میکند  و همچنین بر اساس صلاح دید کارشناس گلخانه، به صورت اتوماتیک و یا دستی باز و بسته میشود. این پرده ها از جنس فیلم پلی اتیلن و نخ پلی اتیلن و آلمینیوم میباشد که میزان نور و ذخیره انرژی بسته به نیاز گیاه تعیین کننده آن است. سیستم ترمواسکرین در کاهش پرت حرارتی، تنظیم میزان تابش و تنظیم دمای گلخانه تاثیر دارد.

 

2- سیستم های گرمایشی

 

با توجه به نیاز گرمایشی گیاه و همچنین مساحت گلخانه، سیستم های گرمایشی را طراحی و محاسبه می‌کنند. جالب است بدانید حرارت مورد نیاز برای گرم کردن گلخانه معادل مقدار گرماییست که از گلخانه اتلاف می‌ شود. در نتیجه گرمای مورد نیاز گلخانه و ظرفیت سیستم گرمایی و سوخت را می‌توان با محاسبه مقدار گرمایی که از گلخانه اتلاف می‌شود محاسبه کرد.

 

اتلاف گرمای گلخانه از چه طرقی انجام می‌شود ؟

 

اتلاف انرژی از سه طریق اتفاق می افتد : بخش زیادی از گرمای گلخانه در حین انتقال گرما از پوشش گلخانه اتلاف میشود. یکی دیگر از راه های اتلاف گرما،  نفوذ هوای محیط بیرون به داخل گلخانه است. راه سوم اتلاف  از طریق در های ورودی و خروجی ، درزهای مربوط به پنجره های سقفی  و جانبی ، شکاف موجود بین قطعات شیشه ، دریچه های تهویه ، پارگی پلاستیک است.

 

3- سیستم های گرمایشی بویلر و لوله های آب گرم

 

سیستم های گرمایشی بویلر

 

هر گلخانه دارای یک سیستم گرمایشی مرکزی می‌باشد. این سیستم شامل قسمت‌ های زیر است:

 

یک سیستم مرکزی  با تاسیساتی شامل دیگ های بخار، پمپ های سیرکولاسیون آب، مشعل های گرمایشی و فیلترهای شنی و سایر تجهیزات وابسته به سیستم می‌باشد. در داخل گلخانه  لوله  های گرمایشی در کف زمین و زیر بستر و همچنین دور گلخانه و زیر سقف تعبیه شده است که با گردش آب گرم در لوله های مذکور  گرمای مورد نیاز برای گلخانه تامین می‌شود.

 

مزیت های این سیستم های گرمایشی عبارت است از:

 

  1. این سیستم ها دمای گلخانه را به طور خودکار تامین می‌کند.
  2. سبب تامین گرمای مطلوب و یکنواخت در گلخانه می‌شود.
  3. امکان تامین گرمایش مناسب برای گیاه مورد نظر بر اساس نیاز گیاه از طریق دریافت سیگنال از سیستم کنترل فراهم می‌کند.
  4. این سیستم ها امکان تامین گرمایش مناسب در مناطق سرد را نیز به وجود می‌آورد.
  5. این لوله‌های آب گرم سبب ایجاد گرما در کف گلخانه می‌شوند.
  6. همچنین لوله های رفت و برگشتی سبب گردش گرما در فضای مورد نظر می‌شود.

 

4. سیستم گرمایشی هیتر

 

هیتر نوعی سیستم گرمایشی موضعی است که دارای مشخصات زیر می‌باشد:

سیستم گرمایشی هیتر

  • هیتر دارای دیگ ( محفظه احتراق مرکزی ) میباشد که از جنس استنلس استیل نسوز است که دارای قطر و طول مناسب به منظور ایجاد بیشترین حد تشعشع حرارتی با راندمانی بالا می‌باشد.
  • این سیستم گرمایشی دارای مبدلهای حرارتی از جنس استنلس استیل میباشد و به صورت رادیاتوری جهت افزایش راندمان حرارتی دستگاه تعبیه شده است.
  • درارای دودکش متناسب با ظرفیت مشعل می‌باشد.
  • این هیترها دارای مشعل تک گانه سوز و دو گانه سوز است.
  • برای امنیت و دوام محفظه احتراق در هیتر ترموستات تعبیه شده است.
  • دارای ظرفیت های حرارتی متنوعی می‌باشد.

 

5. سیستم‌های گرمایشی گرماتاب

 

سیستم‌های گرمایشی گرماتاب

این سیستم‌های گرمایشی تابشی در زیر سقف گلخانه‌ها نصب می‌شود. این سیستم دارای مزایای زیر است:

 

  • گرمایی مطلوب را در کف و ریشه گیاهان تامین می‌کند.
  • با وجود این سیستم ، کانالهای گرمایشی و آب از سیستم حذف می‌شود.
  • ابر حرارتی در زیر سقف گلخانه را به صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.
  • فضای مفید را اشغال نمی‌کند.
  • دمای گلخانه را به صورت خودکار کنترل می‌کند.

 

لازم به ذکر است که استفاده از این سیستم در گلخانه هایی که دارای بوته های بلند هستند توصیه نمی‌شود زیرا بوته ها به کانون گرمایشی نزدیک بوده و به گیاه آسیب می‌رسد.

 

‌سیستم سرمایشی فن و پد

سیستم سرمایشی فن و پد

 

این سیستم‌های خنک کننده شامل فن‌های تخلیه، مخازن ذخیره آب، پنل های مرطوب شونده یا پد سلولزی و همچنین جمع آوری و توزیع آب بر روی پدهای مرطوب شونده است، که تمامی این اجزا بر اساس مشخصات فیزیکی و کاربردشان و همچنین شرایط آب و هوایی طراحی و استفاده می‌شوند. با مکش هوای بیرون سالن از پشت پدهای مرطوب شده توسط فن و حرکت آن در مسیر تا محل خروج از فن موجبات سرمایش و افزایش رطوبت سالن گلخانه را فراهم می‌کند. در گلخانه مورد نظر فاصله بین دیواره‌ای که فن روی آن قرار دارد و دیواری که پدها بر روی آن نصب شده است نباید بیشتر از 42 متر مربع باشد ، اگر بیشتر باشد با راهرو هایی این فن ها و پدها مجددا تکرار می‌شود. در این صورت فاصله بین دو پد بین 3 تا 5 متر و فاصله بین دو فن نیز بین 6 تا 10 متر است.

 

سیستم تامین رطوبت یا مه پاش‎

سیستم تامین رطوبت یا مه پاش‎

 

تبخیر آب در این سیستم سبب خنک شدن گلخانه می‌شود. سیستم‌های مه پاش به دو دسته کم فشار و پر فشار تقسیم می‌شوند. سیستم‌های کم فشار قطرات آب را حدود 1000 میکرون ریز می‌کند. اما سیستم های پر فشار قطرات آب را به کمتر از 40 میکرون ریز می‌کند. این قطرات قبل از نشستن بر روی گیاهان و کف گلخانه و خیس کردن آن‌ها به دلیل ریز بودنشان گرمای محیط را جذب کرده و تبخیر شده و سبب خنک کردن محیط گلخانه می‌شود. هر چقدر قطرات ریزتر باشد، سریعتر تبخیر شده و کارایی سیستم افزایش می‌یابد در نتیجه سیستم‌های پر فشار بهتر و مناسب‌تر هستند.

 

سیستم‌های مه پاش شامل آب تمیز و با کیفیت ، یک عدد پمپ قوی، سیستم های کنترل کننده فعال کردن پمپ و نازل های بسیار کوچک است.

در گلخانه هایی که فقط با دستگاه های تهویه خنک میشوند نیز از سیستم های خنک کننده مه پاش استفاده می‌ شود.

کیفیت آب در سیستم های خنک کننده مه پاش بسیار حائز اهمیت است زیرا نازل هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار ریز بوده و اگر کوچکترین ذرات نیز در آب وجود داشته باشد سبب گرفتگی نازل می‌ شود.

 

تجهیزات سیر کلاسیون هوا

تجهیزات سیر کلاسیون هوا

 

از فن‌های سر کلاسیون به منظور برقراری در تداوم جریان هوا در گلخانه استفاده می‌شود. این فن‌ها هوا را در گلخانه یکنواخت کرده و مانع از ایجاد شیب گرمایی در گلخانه می‌شود. از آنجایی که در بالای فضای گلخانه و زیر سقف هوای گرم تجمع می‌یابد ، این فنها با ایجاد جریان هوا این تجمع را کاهش داده و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند. همچنین این فن‌ها رطوبت را نیز بر روی گیاهان کاهش می‌دهد که همین امر سبب کم شدن انواع بیماری نیز می‌شود.

طول و عرض گلخانه و میزان هوایی که باید در گلخانه جابه جا شود تعیین کننده تعداد و میزان قدرت فن‌هایی‌ست که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنجره های جانبی گلخانه

پنجره های جانبی گلخانه

 

گاهی اوقات در دیواره‌های گلخانه و همچنین پشت پدها به منظور ایجاد تهویه مناسب پنجره هایی را تعبیه می‌کنند که این پنجره ها به صورت دستی و یا با موتورهای رول آپ باز و بسته می‌شوند.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین تولید کننده انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه، لوله گلخانه، لوله برق، لوله مانیسمان است. برای اطلاع از قیمت روزانه لوله‌های گلخانه اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان یا استعلام قیمت سایر محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب