لوله‌های استیل

لوله‌های استیل ضدزنگ

در مطالب قبلی به معرفی لوله مانیسمان پرداختیم. اگر با این نوع لوله آشنایی ندارید مقاله لوله مانیسمان را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم شما را نوعی دیگر از این لوله‌ها ، یعنی لوله‌های استیل مانیسمان آشنا نماییم. در ادامه به معرفی لوله های استیل و کاربرد و مزایای استفاده از آن اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

یکی از پر استفاده‌ترین فلزات در صنعت فولاد ضدزنگ است. استفاده از فولاد ضدزنگ در تولید و ساخت لوله هم کاربرد فراوان دارد. فولاد کاستی هایی نیز دارد. به دلیل همین کاستی‌ها دانشمندان به دنبال آلیاژ بهتری بودند. در اوایل 1800 دانشمندان ترکیب آهن و کروم را کشف کردند. این ترکیب دارای مقاومت در برابر زنگ زدگی است. البته تا بدست آمدن فرمول صحیح یک قرن طول کشید.

آلیاژ فولاد ضدزنگ چیست؟


10.5% این آلیاز کروم است. اما در بازار آلیاز‌های متفاوتی وجود دارد. هر آلیاژ با توجه به کاربرد دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی است. استفاده از نیکل، مولییدن، تیتانیوم، کربن، ازت و مس می‌تواند باعث افزایش استحکام، شکل پذیری و بقیه خصوصیات فولاد ضدزنگ باشد.

لوله‌های استیل

مهم‌‌ترین خواص فولاد استنلس استیل ضد زنگ


همان‌طور که می‌دانیم، مهم‌ترین خاصیت فولاد، مقاوت در برابر خوردگی است. یکی از تفاوت‌های آلیاژ‌های مختلف، میزان مقاومت آن‌هاست. مثلا فولاد ضد زنگ 304 به دلیل مقاوت بسیار زیاد در برابر خوردگی، محبوب‌ترین آلیاژ فولاد در بازار است. اما مناسب محیط دریایی نیست. زیرا در صورتی که در کنار کلرید قرار بگیرد، حساسیت نشان می‌دهد. برای محیط دریایی استفاده از 316 بهتر است.

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدیم، هر آلیاژ رفتار متفاوتی دارد. به طور کلی پنج خانواده برای فولاد ضدزنگ وجود دارد.

  • آستینی
  • فریتی
  • مارتنزیتی
  • دوپلکس

 

استفاده از فولاد ضدزنگ در لوله سازی به چه شکل است؟


طبقه بندی لوله‌ها به توجه به کاربرد آن‌هاست. مهم‌ترین خاصیلیت فلز که در لوله کشی بسیار مهم است، همان مقاوت در برابر خوردگی است. به همین دلیل است که استفاده از لوله‌های ضد زنگ تا اینقدر رایج است.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، استیل ضدزنگ 304 از آلیاژ های رایج در لوله سازی است. با این حال نباید از این آلیاژ برای جایی استفاده کنیم کف دما بالاتر از 800 درجه فارنهایت باشد. برای این حالت از 304L استفاده می‌شود.

لوله فشار ضدزنگ

آلیاژ این لوله از ترکیب کروم یا نیکل کروم ساخته شده است. آلیاژهای مناسب برای این نوع لوله معمولاً از سری فریتیک و آستنیتی است. این لوله‌ها را می‌توان برای جاهایی که فشار ب، دما و خورندگی بالاست، استفاده نماییم.

لوله‌های بهداشتی

از دیگر کاربرد لوله‌های استنلس استیل، لوله های بهداشتی است. لوله های بهداشتی در صنایع غذایی، آشامیدنی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها براق هستند و نظافت و لکه بری آن‌ها آسان است. آلیاژ آن‌ها هم،  آلیاژ ASTM A270 است.

لوله‌های استیل

لوله‌های قابل استفاده برای هوافضا و مهندسی

همان‌طور که قبل اشاره کردیم، آلیاژ‌های مبتنی بر کروم و نیکل مقاومت خوبی در برابر دمای بالا دارند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در این صنایع رایج است. مجرای هواپیما معمولا از جنس استنلس استیل است. این لوله سخت و محکم است و می‌توان آن را جوشکاری کرد.

5 مزیت مهم لوله‌های استیل


مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از لوله‌های استیل به شرح زیر است.

1. مقاومت بالا

مقاومت این لوله‌ها در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی، اقدامات مخرب انسانی، ریشه درختان و … است. لوله‌های پشتیبانی کمتری نسبت به لوله های پلاستیکی نیاز دارند. به همین دلیل، به راحتی کج نمی‌شوند و تا مدت طولانی به شکل خود باقی می‌مانند.

2. کارایی بالا

کاربرد این لوله‌ها طیف گسترده ای را پوشش می‌دهد. دلیل این کاربرد و کارایی متنوع هم قابلیت شکل پذیری آن‌هاست. استفاده از آن‌ها ساده تر از لوله‌های دیگر است.

3. نرخ خوردگی کم

مقاومت این لوله‌های فولادی تا سال‌های طولانی ثابت و بالاست. این لوله به راحتی اکسید نمی‌شود. مزیت دیگر این لوله‌ها جلوگیری از آلودگی آب است. به همین دلیل کاربرد فراوانی در لوله کشی مناطق مسکونی دارند.

4. زیبایی و جذابیت

شکل پذیری این لوله ها عالی است. به علاوه ساختمان و سازه شما بدون هیچ محدودیتی شکلی خوب می‌گیرد.

5. سازگار با محیط زیست

مزیت دیگر، عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست است. لوله های استیل کاملا قابل بازیافت هستند. این فولاد می‌تواند ذوب شود و در صنایع دیگر استفاده شود.

لوله‌های استیل

شرکت روی پوشان لوله قزوین با سابقه درخشان در تولید و فروش محصولات گالوانیزه گرم، انواع لوله گلخانه، لوله برق، لوله ‌های استیل صنعتی، لوله گالوانیزه همواره رضایت مشتریان خود را شعار اصلی خود قرار داده است. لوله‌های تولید شده در روی پوشان همگی مطابق استاندارد‌های جهانی هستند.

کاربرد لوله‌های استیل


  1. ماشین آلات نساجی
  2. مواد شیمیایی
  3. کود
  4. لبنیات و پردازش غذا
  5. نیروگاه ها
  6. آفت کش ها
  7. ساخت و ساز
  8. معماری مدرن
  9. داروها
  10. پردازش نفت و گاز
  11. تاسیسات تصفیه آب
  12. نمک زدایی
  13. الیاف مصنوعی
  14. پالپ و کاغذ
  15. آبجو
  16. ساختمان کشتی
  17. پالایشگاه و پتروشیمی
  18. صنایع انرژی
  19. همانطور که می‌بینید، کاربردهای لوله‌های فولادی ضد زنگ بسیار بزرگ بوده و به یک گزینه طبیعی برای مقاومت در برابر خوردگی تبدیل شده‌اند.

 

موارد استفاده از لوله‌های فولادی ضد زنگ

 

  1. ابزار دقیق
  2. ماشین
  3. مبدل حرارتی
  4. خازن سطح
  5. لوله های مایع
  6. بخاری HP/LP
  7. اواپراتور

لوله‌های استیل

چرا لوله شرکت روی پوشان قزوین را بخریم؟


  • آشنایی کامل و تخصصی تکنسین های این مجموعه با موارد و مسائل مورد نیاز شما با مشاوره پی در پی غیر حضوری برای داشتن کیفیت بالا و برتر با استانداردهای بین المللی در پروژه های شما همکار و مشتری گرامی کیفیت را به شما تقدیم خواهد داشت .
  • صنایع گالوانیزه روی پوشان قزوین از تولید تا خدمات محصولات همیشه همراه شما خواهد بود.
  • بهره گیری از دستگاه های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک گالوانیزه برای ساخت کیفیت برتر با استاندارد ISO برای شما که همیشه همراه ما هستید.

 

 

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب