روش گالوانیزه گرم

گالوانیزه گرم چیست و مزیت های آن

آیا درباره ی گالوانیزه گرم چیزی می دانید؟ گالوانیزه سرد و گرم با هم چه تفاوت هایی دارند؟ مزیت های این روش چه چیزی است؟

گالوانیزه یک فرآیندی است که به جهت پوشش دهی صورت میگیرد در واقع با عمل گالوانیزه کردن یک لایه ی نازک از پوشش روی بر روی سطوح آهنی و فولادی اعمال می شود که انجام این کار به منظور حفاظت سطح فولادی در برابر زنگ زدگی ها و همچنین خوردگی می باشد.

فرآیند گالوانیزه گرم

این فرایند نوع خاصی از روش گالوانیزه کردن است که در این فرآیند محافظ روی به عنوان پوششی با غوطه ور کردن قطعه فولادی در یک وان مذاب روی بر روی سطح فولادی اعمال خواهد شد.

در صورتی که بر روی قطعه فولادی پوشش روی اعمال گردد آنگاه موجب می شود تا فولاد در برابر خوردگی محافظت شود و به عنوان مانعی نیز عمل خواهد کرد.

چندین مرحله در روش گالوانیزاسیون انجام میگیرد که شامل آماده سازی، تمیز کاری، اعمال فلاکس، سرمایش و کنترل کیفیت است.

کنترل هر مرحله از فرآیندی که صورت میگیرد به گونه ای است که مجموعه ای از ضخامت پوشش مناسب، دارای کیفیت عالی و ظاهر و عملکرد آن ها هم بهینه و مطابق با استانداردهای بین المللی ASTM باشد.

در واقع قطعات گالوانیزه شده امروزه کاربردهای مختلفی دارند و به عنوان جایگزینی بسیار خوب و به صرفه برای فولاد ضد زنگ محسوب می گردند و با توجه به طراحی صورت گرفته بر روی آن ها به گونه ای هستند که کاربرد در مواقعی دارند که نیاز به مقاومت خوردگی بالا و طولانی مدت می باشند.

فلز روی دارای الکترونگاتیویته ی بالاتری به نسبت آهن می باشد، که مقاومت آن در برابر خوردگی سطح قطعه، حتی در صورتی که پوشش روی دچار آسیب شود ادامه خواهد داشت.

محافظتی که در برابر خوردگی فولاد انجام می شود به دلیل تاثیرات گالوانیگی یا خوردگی گالوانیکی می باشد که در این فرآیند، روی با اکسیداسیون ترجیحی از آهن مجاور خود محافظت خواهد کرد و این محافظت تا زمانی ادامه خواهد یافت که روی به صورت کامل ادامه یابد.

گالوانیزه گرم

آخرین مقالات

فهرست مطالب