انواع گلخانه

معرفی انواع گلخانه

گلخانه به محلی برای کشت گیاهان گفته میشود که با استفاده از پوشش های شفاف پوشانده شده است، تا بتواند گیاهان را از سرمای زمستان و گرمای تابستان حفظ کند تا همواره محیط مناسب برای رشد آنها فراهم باشد. گلخانه ها از نظر شکل ظاهری، سازه ها، پوشش ها و نوع کاربری ای که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند.

انواع گلخانه بر اساس شکل ظاهری

گلخانه از نظر شکل ظاهری ای که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند، انواع گلخانه به شرح زیر است.

گلخانه با سقف شیروانی

دلیل نامگذاری این مدل به دلیل شکل ظاهری آن است که به شکل A یا شیروانی آنها است که میتواند برف، باران و همچنین تعریق داخل گلخانه را به سمت ناودانی هدایت کند تا از شکست نور جلوگیری شود و جلوی تابش نور به داخل گلخانه را نگیرد.
این نوع گلخانه ها معمولا در مناطقی که بارش برف زیاد باشد ساخته میشود، و به این دلیل که نوع پوشش آنها شیشه است. ضریب انتقال حرارت در آنها بالا است و یکی از معایب این نوع محسوب میشود.

 

گلخانه با سقف شیروانی

گلخانه سقف قوسی

این نوع گلخانه دارای سقف های قوسی شکل است که با استفاده از پوشش های پلی اتیلنی ساخته شده است، به همین دلیل هم قیمت کمتری در مقایسه با نوع قبل دارند. ولی برای نصب در مناطق باد خیز مناسب نیستند، از مزایای این سازه ها میتوان به تبادل حرارتی اشاره داشت.

 

گلخانه سقف قوسی

گلخانه سقف گنبدی

همانطور که از نام این سازه ها مشخص است دارای سقف گنبدی شکل یا تونلی هستند. این نوع شبیه گلخانه های شیروانی و قوسی است، به این صورت که تاج گلخانه شبیه گلخانه های شیروانی است. در این نوع دیگر مشکلات سقف قوسی و شیروانی وجود ندارد.

گلخانه سقف گنبدی

انواع گلخانه از لحاظ سازه

سازه های گلخانه انواع متریال هایی هستند که برای ساخت آنها استفاده میشوند، این سازه ها میتوانند چوب، فولاد، لوله گلخانه، لوله پی وی سی و… باشند. در ادامه با انواع گلخانه بر اساس سازه را بررسی خواهیم کرد.

گلخانه چوبی

این گلخانه ها که همان گلخانه های سنتی هستند، اسکلت اصلیشان از جنس چوب است و با پوشش پلاستیکی پوشانده شده اند. به دلیل معایب این سازه ها، گلخانه های جدید را دیگر به این صورت نمیسازند.

 

گلخانه چوبی

گلخانه فلزی

به گلخانه های فلزی مدرن هم گفته میشود، اسکلت اصلی در این نوع از جنس فلز یا فولاد ضد زنگ یا گالوانیزه گرم است. عملکرد این گلخانه ها در مقایسه با انواه چوبی بسیار بهتر است و امکان رشد انواع گیاهان در آنها وجود دارد.

انواع گلخانه ها از لحاظ پوشش

پلاستیکی

همچنین گلخانه ها از نظر پوشش هم به چند دسته نقسیم میشوند، پوشش های پلاستیکی گلخانه ها از جنس های جنس پلی استر ، پلیوینل کلراید (P.V.C) پلی وینل فلوراید(P.V.F) است. مزیت استفاده از این گلخانه ها این است که نیاز به سازه های سنگین ندارند و گرم کردنشان هم ساده تر است.

شیشه ای

این نوع گلخانه ها از پر هزینه ترین انواع گلخانه اند که برای راه اندازیشان نیاز به اسکلت های محکم و سنگین است، این نوع برای استفاده در مناطق سردسیر و کم نور بسیار مناسب است. و در مقایسه با انواع دیگر طول عمر بالاتری دارد.

پلی کربنات

پوشش های پلی کربناتی در مقایسه با پوشش شیشه دارای وزن کمتر و در مقایسه با پلاستیک دارای طول عمر بالاتری هستند. ابن پوشش ها دارای وزن کمتری از شیشه اند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری میکنند.

.

آخرین مقالات

فهرست مطالب