خوردگی لوله

بررسی خوردگی لوله در تاسیسات

چگونه خوردگی لوله های نصب شده در تاسیسات رو بررسی کنیم؟

در بررسی خوردگی لوله در تاسیسات مسئله مشکل ساز در انواع لوله های صنعتی پدیده شیمیایی خوردگی لوله ها است.

در مورد خوردگی باید بگوییم که در واقع نوعی واکنش شیمیایی است که بر روی سطحی به خصوص روی می دهد.

این واکنش ها معمولا تحت تاثیر شرایط جوی همچون رطوبت و دما و…. بر روی سطوح فلزی اتفاق می افتند. این پدیده در شرایط متفاوت ممکن است با سرعت های متفاوتی روی دهد.

در خطوط لوله کشی از لوله هایی با جنس های متفاوت استفاده می کنند که از انواع آنها میتوان به لوله مانیسمان، لوله های فلزی، لوله های فولادی و انواع لوله های پلاستیکی و لوله برق اشاره کرد.

تفاوت خوردگی در لوله های پلاستیکی و لوله های فلزی در چیست؟

همانطور که در بررسی خوردگی لوله در تاسیسات لوله های فلزی و لوله های مانیسمان و لوله های فولادی چون در برابر عوامل محیطی واکنش پذیرتر هستند نسبت به لوله های پلاستیکی بیشتر دچار خوردگی میشوند.

البته لوله های پلاستیکی همچون لوله های یو پی وی سی و لوله های پلی اتیلن هم گاهی دچار خوردگی میشوند اما به دیواره آنها آسیبی نمیرسد.. از آنجایی خطر خوردگی لوله های فلزی مخصوصا لوله هایی که از جنس آهن هستند را بیشتر تهدید میکند،

برای جلوگیری از بروز این مشکل چندین سال است که راه حلی موفق پیشنهاد و عملی شده که به آن عملیات گالوانیزاسیون میگویند. ( برای اطلاعات بیشتر مطالب لوله گالوانیزه و گالوانیزه گرم را مطالعه کنید.)

این راه حل توانسته است تا حد زیادی مشکل خوردگی فلزات را برطرف کند. در این عملیات لوله های فلزی را طی فرایندی با لایه

ایی از جنس عنصر روی میپوشانند . فلز روی مقاومت لوله های فلزی و لوله مانیسمان و فولادی را در برابر شرایط جوی مختلف و خوردگی بالا  برده و طول عمر لوله ها را تا چندین سال افزایش میدهد.

بررسی خوردگی لوله در تاسیسات

نکته بررسی خوردگی لوله در تاسیسات

نکته جالب توجه دیگر این است که هر چه احتمال رسوب گیری در داخل لوله ها بالاتر باشد ، احتمال خوردگی لوله ها نیز بیشتر شده و لوله را دچار ترک خوردگی و در نهایت شکست و تخریب میکند.

طبق استانداردها برای کاهش این اثرات مخرب از راهکارهای اصولی و مهندسی بهره میبرند.

کمی درباره بست و ساپورت لوله در تاسیسات ساختمان بدانیم :

ساپورت گذاری در خطوط لوله کشی به منظور داشتن سیستم لوله کشی ایمن و جهت کنترل نیروهای خارجی و داخلی به صورت مناسب انجام میشود.

بست و ساپورت در جهت کاهش نیرو بر روی تجهیزاتی که به لوله کشی ها متصل هستند و همچنین افزایش ایمنی سیستم و کاهش انتقال نیروهای خارجی مانند زلزله و باد استفاده میشوند.

در بررسی خوردگی لوله در تاسیسات علاوه بر این نحوه و چگونگی ساپورت گذاری در خطوط لوله کشی نیز بسیار حائز اهمیت است و ساپورت ها و بست ها بر طبق نوعکاربری در تاسیسات به شکل مناسب به کار روند.

در واقع برای لوله کشی در ساختمان ها و تاسیسات و بررسی خوردگی لوله در تاسیسات لازم است که لوله ها در مسیرهای مختلف در جایگاه خود محکم و ثابت نگهداری شوند که این عمل با بستها و ساپورت ها امکان پذیر است. برای جلوگیری از تماس مستقیم فلز با فلز در هنگام اتصال لوله به ساپورت و همچنین جهت ممانعت با انتقال لرزش و ایجاد سر و صدا از بستهای عایق دار استفاده میکنند.

روی پوشان لوله قزوین

نظر خود را با ما در میان بگذارید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب