گالوانیزه به روش گرم چیست؟

روش گالوانیزه گرم یک نوع پوشش دهنده فلزی است که جهت محافظت در مقابل خوردگی بر روی فلزات ایجاد می شود.

به طور کلی ورق گالوانیزه به فلز(فولادی) گفته می شود که جهت جلوگیری از آسیب دیدن توسط فلز روی (Zinc) پوشانده شده است.

گالوانیزاسیون یکی از روش های حفاظت در برابر خوردگی است که با فلز روی لایه ای پوشش داده می شود و باعث مقاومت بیشتر می شود.

مقاومت پوشش گالوانیزه بستگی به ضخامت آن دارد این روش نوع منحصر به فردی از حفظت گالوانیکی است که مقرون به صرفه بودن آم نیز خود یک امتیاز است.

 

جرم پوشش های روی برای ورق گالوانیزه گرم:

با توجه به این سوال که گالوانیزه گرم چیست؟ عدد بعد از حرف z (Zinc) حداقل میانگین جرم پوشش در آزمون سه نقطهای از ورق های گالوانیزه گرم بر حسب gr/m2، برای هر دو سطح را نشان می دهد. کوتینگ گالوانیزه از Z100 تا Z350 برای ورق های گالوانیزه گرم در بازار تولید می شود که بسته به نوع کاربرد و سطح خوردگی انتخاب می شوند.

جرم پوشش های استاندارد ورق گالوانیزه Z 275:

این نوع پوشش از نوع طبقه بندی استاندارد است و برای کاربری های عمومی متداول ترین نوع پوشش برای ورق گالوانیزه محسوب می گردد.

از ورقهای کمتر از Z275 برای تولید قطعات و یا پوشش های سینوسی سوله ها، بدنه خودرو، یخچال و غیره استفاده می گردد که پس از تولید قطعه مربوطه برای ماندگاری بیشتر توسط پوشش های پلیمری مجددا پوشش می شوند.

لوله گالوانیزه گرم به دو روش زیر تولید می شوند:

1- لوله های استاندارد گالوانیزه که ابتدا ورق آهن سیاه نورد شده و سپس اسید شور و در حوضچه مذاب فلز روی غوطه ور می شوند.
2- لوله هایی که با ورق گالوانیزه نورد و لوله می شوند.

ضخامت استاندارد پوشش روی برای لوله های گالوانیزه به روش گرم چیست؟

ضخامت فلز روی (Zinc) لوله های گالوانیزه گرم استاندارد براساس %5 وزن کل لوله می باشند که تقریبا معادل میانگین 45 تا 55 میکرون (0.05 ~0.06 mm) برای هر سطح از جداره لوله می باشد.

ضخامت فلز روی (Zinc) لوله هایی که با ورق گالوانیزه لوله می شوند براساس مقدار روی بر متر مربع (gr/m2) برای گرم های مختلف به شرح ذیل می باشد:

Z 180= 13 micron (0.013 mm)                           Z 120= 8.5 micron (0.0085 mm)                          Z100= 7 micron (0.007 mm)

Z 350= 25 micron (0.025)                         Z 275= 20 micron (0.02 mm)

همان طور که در بالا آمده ضخامت پوشش فلز روی در لوله هایی که با ورق گالوانیزه تولید می شوند به مراتب کمتر از استاندارد لوله های گالوانیزه غوطه ور در روی مذاب (گالوانیزه گرم) می باشد و از آنجایی که در گلخانه همیشه عامل خوردگی یعنی رطوبت و حرارت می باشد، تمامی قطعات گلخانه بایستی مقاومت در برابر خوردگی را داشته باشند و ضخامت روی از این جهت بسیار مهم است و هر چقدر ضخامت روی بیشتر باشد عمر سازه بیشتر می باشد.

یکی از روش های حفاظت فلز آهن از زنگ زدگی پوشاندن آن با یک لایه نازک از فلز روی و یا آلیاژهای آن است که یکی از انواع حفاظت کاتدی می باشد.

مزیت پوشاندن سطح آهن (فولاد) با روی (گالوانیزه کردن) نسبت به پوشش های دیگر مثل رنگ در این است که در صورت آسیب دیدن جزئی پوشش، توسعه زنگ زدگی و خوردگی در آن نقطه نخواهیم داشت در حالیکه در رنگ زدن که فقط به منظور قطع تماس آهن با هوا است به سرعت از نقطه آسیب دیده زنگ زدگی توسعه می یابد.

دو تکنیک معمول در گالوانیزاسیون (روی اندود کردن) روش سرد و گرم گالوانیزه چیست؟

در روش سرد قطعه آهنی (فولادی) مورد نظر را به روش غوطه وری در محلول الکترولیت و عبور جریان برق گالوانیزه می کنند و لایه نازکی از روی قسمت های بیرونی آهن را می پوشاند.

از معایب این روش گالوانیزه کردن این است که لایه پوششی خیلی نازک است و در مدت کوتاهی بنا به شرایط محیطی از بین می رود و همچنین در پروفیل های توخالی مانند لوله و قوطی قسمت های داخلی را روی خیلی خیلی کمتری نسبت به قسمت های بیرونی می پوشاند.

اما در روش گرم جهت روی اندود کردن قطعه فلزی را در حوضچه روی مذاب وارد می کنند. با توجه به درگیری بهتر فلز روی با آهن و ضخامت بیشتر پوشش می توان گفت که روش گالوانیزه گرم به گالوانیزه سرد ارجحیت دارد.

بنا به روش هایی که در گالوانیزه گرم کردن استفاده می گردد ضخامت ها و کیفیت های گوناگونی را مشاهده خواهیم کرد. در صورت اجرای بد چربی گیری و اسید شویی قبل از فرو بردن قطعه در مواد مذاب ممکن است لایه روی به راحتی از آهن جدا شود.

همچنین در صورت پیش گرم نکردن قطعه مشکل تاب برداشتن قطعه را مخصوصا در لوله ها و قوطی های گوشته نازک خواهیم دید.

بهترین کار این است پروفیل های گالوانیزه گرم را از دست اندرکاران خوشنام و شناخته شده تهیه کنید و از قطر پوشش گالوانیزه مطمئن شوید.

گالوانیزه به روش گرم چیست؟ با توجه به مقدار روی مصرفی تفاوت های قیمت بسیار زیاد است به طوری که اختلاف قیمت دو کارخانه در گالوانیزه کردن قطعه ای که به آن ها تحویل می دهید تا دو برابر هم می رسد. به خاطر داشته باشید پول کمتر خرج کردن همیشه به معنی سود بیشتر بردن نیست.

 

روی پوشان لوله قزوین با تکنسین مجرب و مشاورین با تجربه همواره در کنار شما هستند.

تولید و فروش انواع لوله مانیسمان، لوله گلخانه، لوله برق و سایر محصولات

آخرین مقالات

فهرست مطالب