ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان

چگونه از نور مصنوعی برای گلخانه استفاده کنیم؟

همه ما علاقه به نگهداری از گیاهان آپارتمانی در منزل خود داریم. اما گاهی با توجه به موقعیت منزلمان نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. نور خورشید یکی از اصلی‌ترین نیاز‌های هر گیاه است. البته این نور باید کنترل شود زیاد بودن آن هم مانند کمبودش برای گیاه مضر است. در این مطلب از سری مطالب آموزش‌های گلخانه‌داری وب‌سایت روی پوشان قصد داریم شما را با روش‌های ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان چه در آپارتمان و چه در گلخانه آشنا نماییم.

 

چرا از نور مصنوعی استفاده می‌کنیم؟


مهم‌ترین دلیل آن نبود نور طبیعی کافی در برخی آپارتمان‌ها و گلخانه‌ها است. در صورتی که این نورپردازی به شکل صحیح صورت بگیرد، می‌تواند جایگزین نور خورشید برای گیاه باشد و نیاز‌های گیاه را هم تامین کند. این روش را سرد می‌نامیم و دیگر با مشکلاتی مثل کمبود آفتاب یا آفتاب سوختگی ناشی از نور زیاد در گیاهان درگیر نخواهیم بود.

 

ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان

 

میزان نور چقدر باید باشد و تاثیرات نور برای گیاهان چگونه است؟


همان‌طور که در اول این مطلب اشاره کردیم نور چه در صورت زیاد بودن و چه در صورت کم بودن برای گیاه مضر است. نور کم باعث بلند و نازک شدن ساقه گیاه می‌شود. (در برخی گیاهان فاصله برگ‌ها زیاد می‌شود.) این موضوع باعث کم شدن مقاومت گیاه خواهد شد.

 

در صورتی که نور بیش از حد معمول هم باشد، ساقه‌ها قطور می‌شوند، برگ‌ها پیچ می‌خورند، ریشه بزرگ می‌شود و میانگره‌ها بیشتر می‌شوند. در صورتی که نور خیلی گرم باشد هم گیاه می‌سوزد.

 

فرآیند جوانه زنی و رشد گیاه به نور نیاز دارد. نور گلخانه یک گزینه مناسب برای مرحله کاشت بذر است. این انرژی صرف پایدار نگه داشتن نهال‌های سبز خواهد شد. مقدار کمی نیز از این انرژی صرف تولید رنگ‌دانه‌ها می‌شود.

 

طیف‌های رنگی نور


همانطور که می‌دانیم نور طبیعی از طیف‌‌های مختلفی از رنگ‌ها ساخته شده است. چرخه رشد گیاه به هر کدام از این رنگ‌ها نیاز دارد. برای مثال مرحله رشد از نور آبی و چرخه گلدهی از نور قرمز و نارنجی استفاده می‌کند.

 

ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان

 

انواع سیستم روشنایی گیاه با نور مصنوعی


به طور کلی این سیستم‌ها را می‌توانیم در سه گروه زیر تقسیم‌بندی کنیم.

 

  1. نور سفید (حاوی رشته ملتهب تنگستن)
  2. لامپ فلورسنت
  3. لامپ‌های سدیمی فشار بالا

 

البته باید توجه داشته باشید که هر گیاه به میزان متفاوتی از نور آفتاب نیاز دارد. پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از همه این موارد گیاهانی که پرورش می‌دهید را به طور کامل بشناسید و در مورد آن‌ها مطالعه کنید. بعضی از گیاهان در شرایط نور دائمی می‌توانند رشد  کنند اما برخی گیاهان به دوره‌های تاریکی نیاز دارند. به همین دلیل تاکید داریم که اطلاعات کافی در مورد گیاهان خود بدست آورید.

 

واحد سنجش نور، شمع است. اصطلاح یک فوت شمع، به معنی فوتی که در تولدها انجام می‌دهیم نیست بلکه به معنای نور مورد نیاز برای روشن کردن سطح یک فوت مربع (۹۲۹٫۰۳۰۴ سانتی‌متر مربع) است.

 

لامپ‌های مورد نیاز


برای گیاهانی که نیاز نوری کم دارند، برای هر 0/9 مترمربع، لامپ با توان 10 یا 15 وات کافی است. گیاهانی که نیازنوری متوسط دارند، 250 تا 1000 شمع نور برایشان کافی است.

اما باید توجه داشته باشید نور مصنوعی گزینه مناسبی برای گیاهانی که نور بالا نیاز دارند،  نیست. در صورتی که بخواهیم برای این گیاهان از نور مصنوعی استفاده کنیم نیاز به بیش از 1000 شمع نو خواهیم داشت.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین با سابقه درخشان در تولید و ارائه انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان و لوله برق است.

برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب