نکاتی برای تاسیس گلخانه

نکاتی برای تاسیس گلخانه

در زمان احداث گلخانه باید عوامل متعددی مانند فاکتورهایی تولید نور برای گیاهان، در روزهایی که نور کافی وجود ندارد مانند روزهای ابری و زمستانی، و امکان تولید نورهای مصنوعی. گیاهان مختلف با توجه به اقلیمی که در آن قابلیت رشد دارند، نوع گیاه و… نیاز به فراهم کردن شرایط مختلفی دارند. در ادامه این نوشته برخی از این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

تامین نور مورد نیاز

 

تامین نور در گلخانه ها یکی از مهمترین عوامل است که برای رشد گیاهان گلخانه ای مهم و با اهمیت است، در گلخانه ها باید امکاناتی تعبیه شود، در روزهای ابری زمستان نور به گیاهانی که نیاز به نور دارند و برسد و گیاهانی که نباید در معرض پرتو خورشید باشند، در تابستان که نور خورشید به طور مستقیم میتابد باید با کشیدن حصیر یا طوری های تیره رنگ قابل شست و شو جلوی نفوذ نور را گرفت.

تأمین حرارت مورد نیاز

 

از دیگر فاکتور های مورد توجه در راه اندازی گلخانه ها، تامین دما و حرارت مورد نیاز برای رشد گیاهان در سال های سرد و ابری زمستان است، در این زمان ها باید پوشش گلخانه ها را به نوعی انتخاب کنید که از تلفات دمایی جلویگری شود و بتوان دمای مناسب رشد گیاهانی که نیاز به رشد در آب و هوای گرم و خشک را دارند فراهم شود، همچنین عکس این کار، یعنی خنک سازی فضای داخلی گلخانه با استفاده از وسایل سرما زا در تابستان.

استفاده از سازه های مناسب

 

به این دلیل که سطوح گلخانه به طور مرتب با رطوبت در ارتباط هستند، باید حتما سازه ها را به صورتی انتخاب کنید ضد زنگ باشند، از بهترین سازه ها ی گلخانه میتوان به لوله گلخانه یا لوله گالوانیزه اشاره داشت، این لوله ها به دلیل داشتن روکشی از روی یا همان گالوانیزه ضد زنگ هستند و کاملا مناسب برای استفاده در محیط های مرطوب و گلخانه ای هستند. از بهترین برند های این لوله ها میتوان لوله قزوین را نام برد.

تامین دی اکسید کربن

 

یکی از اصلی ترین فاکتورهای فتوسنتز گیاهان وجود دی اکسید کربن کافی در فضا است، ایجاد دی اکسید کربن به صورت مصوعی در گلخانه ها باعث افزایش کیفیت آنها خواهد شد.

آخرین مقالات

فهرست مطالب