مقایسه ورق فابریک گالوانیزه با لوله گالوانیزه گرم

مقایسه ورق فابریک گالوانیزه با لوله گالوانیزه گرم

 ورق فابریک گالوانیزه از لوله گالوانیزه گرم

به صورت خالصه دو مقوله فوق با هم مقایسه میشوند:

مقایسه ورق فابریک گالوانیزه با لوله گالوانیزه گرم طی چند سال اخیر در کشور رایج شده اند. خط گالوانیزه گرم از سالها پیش در صنایع ایران،تولید داشته و دارد،بنابراین به توضیح بیشتر اصطالح دوم میپردازیم.

اصولا لوله طی یک فرآیند نورد سرد، بنام رول فرم از حالت مسطح و ورق به شکل مدور و استوانه حاصل میشود. در این پروسه، ورق پس از عبور از چند استند، نورد وبه تدریج گرد شده (مجموعه فرمینگ) و تا آستانه جوش فرم داده میشود.

ادامه نورد را غلتک های جوش با استفاده از روش فرکانس بال ،تکمیل نموده و لبه های گرد شده و همچنین گرم شده) تا دمای 1400 درجه سانتیگراد(ورق را فشرده و در هم ادغام و جوش می دهند.این ورق گرد شده و جوش داده شده در مجموعه سایزینگ و ترکهد کاملا دقیق و اتو شده و جهت برش 6 متری، زیر اره خواهد رفت.

پروسه رول فرم بالا برای دو روش فوق مشترک و مشابه میباشد.در روش گالوانیزه گرم، ورق سیاه از غلتک های رول فرم عبور میکند

اما لوله حاصل از ورق گالوانیزه، هنگام رول فرم تفاوت عمده ای خواهد داشت:

مقایسه ورق فابریک گالوانیزه با لوله گالوانیزه گرم

الف- ناحیه ای در حدود 3-2میلیمتر و در سرتاسر لوله از داخل و خارج لوله بدلیل گرمای لبه های ورق، پوشش فیلم روی نخواهد داشت زیرا نقطه ذوب روی 419 درجه سانتیگراد و دمای لبه ها بسیار بالاتر خواهد بود.

این ناحیه که “روی” آن ذوب شده، آماده برای زنگ زدگی است.

ب- مقایسه ورق فابریک گالوانیزه با لوله گالوانیزه گرم طی فرآیند دیگری از ورق سیاه به ورق سفید گالوانیزه تبدیل میشود که در آن ضخامت

ضخامت پوشش روی حدود 10-20 میکرون است. حال آنکه در روش گالوانیزه گرم(Automatic Hot Dip Galvanize ) اتوماتیک گرم گالوانیزه ضخامت پوسشش روی حدود 50-40 میکرون است.

معنای واژه گالوانیزه عبارتست از:

ایجاد فیلم نازکی از فلز روی بر سطح فلز پایه-آهن-بمنظور نگهداری و افزایش طول عمر قطعات آهنی وفولادی چنانچه این فیلم و الیه با روش فرو بردن و غوطه وری فلز پایه و آهنی در وان(حمام) ” تشکیل شود،گالوانیزه گرم نامیده میشود.

با توجه به اینکه گالوانیزه گرم بیش از یک قرن در جهان قدمت داشته و یکی از روش های اصولی و پایه در تولید بشمار میرود، گسترش و فراگیری زیادی داشته و در صنعت بسیار رایج میباشد.

بنابراین برای رسته های معروف فلزی و فولادی مانند:

لوله، پروفیل، مقاطع نورد گرم(تیرآهن،ناودانی،نبشی) گاردریل و…خصوصا بدلیل تولید انبوه آنها،در نقاط مختلف جهان دارای خط تولید اتوماتیک میباشد.

در ایران از سال 1337 صنایع مادر لوله و پروفیل،خط تولید گالوانیزه گرم را به صورت اتوماتیک از کشورهایی اروپایی وارد و نصب نموده اند که تعدادی از آنها تاکنون نیز فعال و در حال تولید میباشد.

متاسفانه در سالهای اخیر،خطوط گالوانیزه ای که جهت “گالوانیزه قطعه” احداث و شروع به تولید نموده اند،مشابه قطعه اقدام به”گالوانیزه لوله” آن هم به صورت ساده و ابتدایی نموده اند.

وجه تمایز عمده “گالوانیزه لوله اتوماتیک” با “گالوانیزه لوله دستی”به صورت خالصه بیان میگردد:

الف-در خط تولید گالوانیزه گرم اتوماتیک، سطح خارجی بلافاصله پس از خروج از وانمذاب توسط هوای فشرده،جاروب شده و اضافات روی به انتهای لوله و سپس به خارج از لوله هدایت میشود، بنابراین سطح خارجی لوله را فیلم نازک ولی یکنواخت (حدود 50 میکرون)تمیز،آرایش شده و بدون شره در عین حال با چسبندگی بسیار زیاد پوشش میدهد که پس از سرد شدن با خم شدن لوله،لایه گالوانیزه ترک برنمیدارد.

ب-سطح داخلی لوله نیز در انتهای خط با دمش بخار تحت فشار کامال یکنواخت و عاری از زائدات فلاکس خواهد بود.

ج-بدلیل حضور بخار در خط تولید،شستشوی اولیه لوله به منظور چربیگیری و زنگ زدایی با آب گرم صورت میگیرد که با شستشوی لوله با آب سرد تفاوت عمده ای دارد.

صنایع لوله قزوین

آخرین مقالات

فهرست مطالب