لوله های فولادی

لوله های فولادی

در دنیای امروز لوله های فولادی کاربرد بسیار زیادی در لوله کشی های صنعتی دارند. این لوله ها به دلیل این که بسیار مستحکم هستند و در برابر گرما و خوردگی مقاوم میباشند، برای ساخت لوله کشی های پالایشگاهی و صنعتی بسیار مناسب هستند.

کاربردهای لوله های فولادی


خطوط انتقال نفت و گاز، سیستمهای تاسیساتی و انتقال آب، کارخانه های پتروشیمی و … است.

برای ساخت لوله های فولادی از انواع فولادها با ترکیبات شیمیایی مختلف و خواص فیزیکی متفاوت استفاده می کنند.

زمینه های کاربردی و سرویس دهی که لوله قزوین برای آن انتخاب میشود به نوع فولاد به کار گرفته شده در ساخت آنها بستگی دارد.

بنابراین انتخاب جنس مناسب لوله ها برای تجهیزات لوله کشی بسیار حائز اهمیت میباشد.

برای تولید لوله های فولادی از روشهای مختلفی استفاده میشود، که بر اساس این روش تولید،

 

لوله های فولادی را به دو دسته تقسیم می کنند


 

1- لوله های فولادی درزدار

برای ساخت این لوله ها از ورق های فولادی و جوشکاری شده استفاده میکنند.

در این روش ورق مورد نظر را مانند لوله فرم میدهند و بعد از آن محل درز را توسط جوش به هم پیوند میزنند.

این لوله های درزدار نیز به دو روش تولید میشوند.

 

– جوشهای مقاومت الکتریکی (ERW (Weld Resistance Electric

در این روش ورق بدون الکترود جوش کاری میشود. سایز این نوع لوله ها بین “8/3 تا “24 میباشد . ورق های رول شده به نام Coil ماده اولیه آنها میباشد که ابتدا از روی قرقره باز شده و سپس با غلتک های مخصوص شکل داده میشوند و برای به هم جوش خوردن آن، محل اتصال لبه ها را از میدان الکتریکی عبور داده و با ایجاد مقاومت و حرارت 1300 درجه سانتی گراد آن را ذوب میکنند و سپس دو لبه گداخته را با روش های فرکانس و غلتک های اسکوییز در هم میفشارند و سپس مازاد فشردگی را با تیغ های مخصوص از داخل و خارج لوله پلیسه گیری میکنند.

البته عملیات پلیسه گیری در ایران عمدتا از خارج لوله انجام میشود.

لوله فولادی

 

– جوش کاری زیرپودری (SAW (Weld Are Submerge :

جوش کاری این نوع لوله ها با الکترود انجام میشود.

برای تولید این نوع لوله، ماده اولیه که Plate نام دارد به شکل استوانه در می آورند و بعد محل اتصال آنها را با الکترود جوشکاری میکنند. در هنگام جوشکاری مواد مذاب با هوا در ارتباط هستند برای جلوگیری از این تماس، الکترود را به واسطه پودر مخصوص میپوشانند به همین دلیل به این روش جوشکاری جوش زیر پودری میگویند.

گاهی اوقات به جای پودر از گاز خنثی دی اکسید کربن یا آرگون نیز استفاده میکنند. اندازه این لوله ها از “20 به بالا  است.

 

2- لوله های فولادی بدون درز:

در این روش شمشهای چهار گوش که عموما به طول 11 متر هستند را در کوره هایی با حرارت 1300 درجه سانتی گراد میگذارند و سپس با قرار دادن آنها به روی خط، با کوبه های مخصوص آنها را میکوبند تا شکل گرد را به خود بگیرند و بعد آنها را با Gun سوراخ میکنند که در نهایت استوانه ایی تو خالی به شکل لوله در می آیند سپس طول لوله ها را با استفاده از دروازه های کششی از 12 متر تا 300 متر افزایش میدهند در نتیجه در پی این افزایش طول به تدریج از ضخامت ورق ها کاهش می یابد و سپس در حالی که هنوز لوله ها داغ هستند آنها را را بریده و در نهایت لوله های 6 متری را به وجود می آورند. در این روش هیچ گونه درزجوشی بر روی بدنه لوله ایجاد نخواهد شد. همین دلیل است که باعث میشود کیفیت ساخت و استحکام آنها از لوله های فولادی درزدار بیشتر باشد. این لوله های بدون درز معموال در مواقعی استفاده میشود که قرار است فشار باال به سیستم اعمال شود مانند : مخازن تحت فشار در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و مدارهای هیدرولیکی.

چرا گالوانیزه انجام می شود؟

جهت جلوگیری از خوردگی و آسیب پذیری فلزات در برابر شرایط جوی و آب و هوایی، سطح فلزات را با عمل گالوانیزه گرم توسط فلز روی میپوشانند. این پوشش یاله اییست متشکل از روی و ترکیباتی از آهن.

 

لوله های فولادی گالوانیزه


لوله گالوانیزه از جنس فولاد نرم بوده که برای افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی ها و خوردگی ها در وانی که حاوی فلز روی مذاب است گالوانیزه میشوند.

آخرین مقالات

فهرست مطالب