لوله برق

لوله فولادی برق چیست؟

از مهمترین مشکلات ساختمانی مصرف بالای انرژی و اتلاف آن است. این انرژی به دلیل عدم رعایت اصول طراحی و لوله کشی برق است که اثرات منفی اقتصادی و مخرب زیست محیطی را به وجود می‌ آورد. از طرف دیگر ما به طور روزمره با دستاورد نهایی برق ساختمان به طور مستقیم در ارتباط هستیم. به طور مثال روشن و خاموش کردن لامپ در منزل یا محل کار در نتیجه برق‌ کشی ساختمان، استفاده از لوله برق و چگونگی آن بسیار حائز اهمیت است.

این پروژه زمانی به خوبی انجام می‌ شود که تاسیسات برق ساختمانی به درستی اعمال شود. به طوری که به نحو احسنت بتوان عملیات برق کشی طبق استاندارد رایج را انجام داد تا ایمنی کامل مهیا شود. به منظور انجام عملیات برقکشی ابتدا در مرحله بنایی داخلی، شیارهایی در دیوار ها و کف و سقف زده می‌ شود. سپس مرحله اصلی یعنی سیم کشی توسط یک برق‌کار مجرب صورت می‌ پذیرد. در نهایت نصب کلید پریزها و سایر تجهیزات مربوط به روشنایی انجام می‌شود.

 

کاربرد لوله برق فولادی چیست؟

 

معمولا به منظور محافظت و نگهداری از کابل ها و سیم ها به خصوص در واحدهای صنعتی و ساختمانی و در بخش های داخلی و سطحی مورد استفاده قرار میگیرد. لوله برق های فولادی به راحتی با استفاده از دستگاه لوله خم کن فرم داده می شود.

این مدل از لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات مکانیکی، حیوانات موذی و گرد و غبار دارند، به دلیل آن که لوله های برق فولادی به روش گالوانیزه گرم با فلز روی پوشش داده می شوند.

با توجه به این که قطر این پوشش ها، بسیار بالا است (45 تا 75 میکرون) بنابراین می تواند به عنوان محافظ بسیار خوبی برای این کابل های حیاتی در برابر عوامل خارجی عمل کند.

 

روش‌های گالوانیزاسیون لوله فولادی برق چیست؟

لوله برق فولادی را از ورق‌های روغنی می‌سازند. سپس جهت محافظت از این لوله‌ ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی آن‌ها را به سه روش گالوانیزه می‌کنند.

 

  1. در روش اول قطعه را در عمق حوضچه مذاب فلز روی وارد می‌کنند تا تمام سطح قطعه از فلز روی پوشانده شود.
  2. در روشی دیگر، ورق گالوانیزه را در کارخانه می‌سازند. سپس با دستگاه رول فرمینگ ورق گالوانیزه را به لوله تبدیل می‌کنند.
  3. یک روش دیگری هم وجود دارد و آن گالوانیزاسیون به روش سرد می باشد. البته میزان ضخامتی که در روش گالوانیزه سرد به کار می رود کم تر از گالوانیزه می باشد. در نتیجه امکان دارد تا لوله مورد آسیب بیشتری قرار بگیرد. از همین روی می توان گفت طول عمر گالوانیزه سرد در مقایسه با گالوانیزه کمتر می باشد.

لوله برق

اشکال مختلف لوله فولادی و کاربرد هر کدام

لوله‌های فولادی به شکل‌های رنگی (مشکی) ، گرم، گالوانیزه سرد و گالوانیزه فابریک تولید می‌شوند.

حال کمی با کاربرد اشکال مختلف لوله‌ ها آشنا شویم.

1. لوله برق فولادی مشکی

این لوله‌ های فولادی را به وسیله رنگ پوشش می‌دهند تا در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند. استفاده از آن‌ها در فضاهای داخلی است. استفاده از این نوع لوله‌ ها در مکان‌هایی که با زمین و عامل رنگ زدگی و خوردگی شدید ارتباط مستقیم دارند، مجاز نیست.

2. لوله‌گالوانیزه برق فولادی

از این لوله ها در لوله کشی های روکار (در فضاهای بیرونی) و در فضاهایی که لوله‌ها در معرض ارتباط مستقیم با عوامل زنگ زدگی و تغییرات جوی و رطوبت است، استفاده می‌شود.

3. لوله‌های برق فولادی گالوانیزه ضد انفجار و بدون درز

از این نوع لوله‌ های فولادی در مکان‌هایی که امکان آسیب دیدگی فیزیکی و انفجار وجود دارد، استفاده می‌ شود.

4. لوله‌های فولادی برق  قابل انعطاف

در برخی موارد لوله‌ های فولادی برای انتقال برق به دستگاه‌ هایی که با لرزش و ححرکت همراه هستند، متصل می‌ شوند. در این وصرت باید از لوله‌ هایی استفاده شود که قابلیت انعطاف دارند. این لوله‌ ها معمولا با پوششی از جنس لاستیک و یا مواد مشابه آن پوشش داده می‌شوند.

  • به توصیه مهندسین، بهترین گزینه جهت محافظت از لوله‌های برق فولادی که بیشتر در معرض آسیب‌های محیطی و عوامل جوی هستند، پوشش روی به روش گالوانیزاسیون گرم است. در این روش قطعه فولادی را در وان مذاب قرار می‌دهند. به دنبال این عملیات لایه‌ای از آلیاژ روی – آهن بر سطح قطعه تشکیل می‌شود. طوری که هیچ نقطه‌ ای در سطح قطعه عاری از پوشش یافت نمی‌شود که زنگ زدگی و خوردگی از آن ناحیه آغاز شود.

شرکت روی پوشان قزوین تولید تمام اتوماتیک و کیفیت مطلوب محصولات لوله برق  را از سال 1380 آغاز کرده است. با توجه به وجود بخار، شست و شوی گرم و زیر سازی مناسب، امکان پذیر شده است. به همین دلیل چسبندگی فوق العاده لایه‌ی آلیاژ، از ویژگی‌های بارز محصولات این شرکت است. امکان خمکاری بدون ریزش برای پوشش گالوانیزه را فراهم می‌کند.

آخرین مقالات

فهرست مطالب