لوله گلخانه گالوانیزه

لوله‌های گلخانه‌ای گالوانیزه شده

لوله‌های گلخانه‌ای گالوانیزه شده ( Galvanized Greenhouse Pipe)


گلخانه ها از زمان های گذشته تا به امروز ساخته میشده اند و بسیاری از عموم توجه ویژه ای به آن داشته اند، اما ساخت گلخانه ها و شکل آن با گذشت زمان و همچنین با پیشرفت های روز افزون شکل دیگری به خود گرفت و امروزه برای ساخت گلخانه ها از لوله گلخانه گالوانیزه استفاده می شود.

امروزه بسیاری از مهندسان برای پروژه ی ساخت گلخانه ها از پروفیل هایی استفاده می کنند که نه تنها از مقاومت بالایی برخوردارند بلکه دارای استحکام و کیفیت بالایی می باشند که این حوادث می تواند شامل حریق، خوردگی، گرما و سرما باشد تا گلخانه با سازه های فلزی و به صورت کاملا اصولی ساخته شود.

در صورتی که گلخانه ها به صورت استاندارد ساخته شوند طول عمر آن 30 سال است.

روش تولید لوله گلخانه‌ای گالوانیزه شده در ایران


در ایران لوله‌های گلخانه های گالوانیزه ، به یکی از روش های زیر تولید می‌شود :

لوله هایی که از نوع گالوانیزه هستند که انواع مختلفی دارند. میکرون از طریق الکترولیز شیمیایی5 .

لوله گالوانیزه سرد: با ضخامت پوشش یکنواخت تا 1 میکرون با سطح بسیار ناصاف 80 تا 30 .

لوله گالوانیزه گرم به روش دستی: با ضخامت پوشش غیر یکنواخت 2 و شره های فراوان میکرون12 تا 5 .

لوله از ورق فابریک گالوانیزه: با ضخامت پوشش یکنواخت 3 میکرون با سطح صاف و کنترل 50 تا 40 .

نام دیگر لوله گالوانیزه مانیسمان، لوله های بدون درز می باشد. لوله مانیسمان با توجه به آسیب پذیری کمتر در برابر شرایط گوناگون و همچنین به دلیل عدم جوش بودن کاربرد ویژه ای در صنایع گوناگون دارد.

صنایع گالوانیزه روی پوشان لوله قزوین از تولید تا خدمات محصولات همیشه همراه شما خواهد بود.

 

گالوانیزه گرم به روش اتوماتیک

با استفاده از هوای فشرده و بخار سوپرهیت، ضخامت پوشش روی بر روی لوله حالت یکنواخت پیدا کرده و این نکته را باید در نظر داشته باشید که دو مورد مهم در فرآیند گالوانیزه قابل توجه می باشد، یکی ضخامت پوشش و دیگری یکنواختی پوشش می باشد و همچنین در صورتی که این لایه ضخیم تر و حالت یکنواخت تری داشته باشد، آنگاه طول عمر سازه گلخانه بیشتر خواهد بود.

طبق استاندارد آمریکایی A123، لایه گالوانیزه ای که بر روی لوله و یا پروفیل هایی با ضخامت 2 و یا 2و نیم میلیمتر پوشیده می شود باید دارای ضخامت 45 میکرون باشد.

طولی که برای لوله گلخانه در نظر گرفته می شود به طور معمول حدود 6 متر می باشد و به صورت قوطی های استاندارد هستند اما در صورتی که مشتری نیاز بیشتری به آن داشته باشد این امکان وجود دارد که تغییر پیدا کند.

لوله گلخانه ای گالوانیزه

 

حال کمی بیشتر در مورد لوله گالوانیزه گلخانه بدانیم

یکی از موثرترین روش هایی که برای ساخت یک گلخانه ی حرفه ای در سراسر دنیا استفاده می شود استفاده از لوله گلخانه گالوانیزه می باشد.

معمولا گلخانه به دو دسته دسته بندی می شوند:

گلخانه های نیم کره ( معمولا کاربرد این گلخانه ها برای پرورش توت است) ، گلخانه طولی

عمل گالوانیزاسیون چیست؟


این عمل به معنای پوشش دادن آهن یا فولاد مورد نظر به واسطه ی فلز روی مذاب میباشد، که بهترین روش برای محافظت از قطعه فلزی مورد نظر است.

در این روش فلز روی تمام سطح قطعه ی آهنی یا فولادی مورد نظر را می پوشانند به طوری که هیچ سطحی از قطعه خالی نماند و کامل پوشیده شود تا از زنگ زدگی در برابر شرایط جوی و تغییرات آب و هوا در امان بماند. به این روش عمل گالوانیزه گرم میگویند.

 

مزایا گالوانیزه کردن لوله

  1. با توجه به این که لوله های گلخانه ای با توجه به کاراییشان به طور مرتب در معرض محیط های مرطوب و به نسبت گرم هستند بنابراین امکان دارد این لوله ها بیشتر در معرض اکسیده شدن قرار بگیرد. آنگاه در صورتی که این لوله به روش گالوانیزه گرم، گالوانیزه شوند، مقاومت آن ها در برابر شرایط رطوبتی و جوی نامناسب بالاتر می رود و دیگر دچار اکسید شدن یا زنگ زدگی نمی شوند.
  2. گالوانیزه کردن لوله های گلخانه ای به روش نه تنها موجب اکسید شدن لوله ها می شود، بلکه آن را در برابر ضربه ها و آسیب های پیش آمده محافظت می کند.
  3. موجب بالا رفتن انعطاف پذیری لوله می شود.
  4. لوله های فولادی در هر سایز و اندازه ای که باشند امکان گالوانیزاسیون کردن آن ها وجود دارد.

 

فرق لوله های گالوانیزه گلخانه ایی به روش گرم با روش سرد

دمایی که برای گالوانیزه گرم در نظر گرفته می شود حدود 240 درجه سانتی گراد می باشد که با توجه به نکته هایی که در بالا به آن اشاره کرده ایم به کارگیری این روش موجب افزایش مقاومت لوله های فولادی در برابر زنگ زدگی و شرایط رطوبت و جوی هوا می شود و همچنین دچار خوردگی هم نخواهند شد.

در صورتی که لوله گالوانیزه با روش گرم، گالوانیزاسیون شود آنگاه مولکول های روی با فولاد طی انجام فرآیندهایی واکنش نشان خواهد داد و آنگاه لوله گالوانیزه به لوله ضد زنگ تبدیل خواهد شد، معمولا طول عمر این لوله ها بیشتر از لوله های گالوانیزه ای است که به روش سرد گالوانیزاسیون می شوند و حدود 15 تا 20 سال می باشد.

در روش گالوانیزه به روش سرد، روی با دمایی حداکثر 70 درجه ی سانتی گراد به صورت رنگ بر روی قطعه ریخته می شود. در صورتی که لوله به روش گالوانیزه سرد، گالوانیزاسیون شود، دارای مقاومت بسیار بالایی نخواهد بود و امکان دارد پوشش روی موجود در آن با کوچک ترین دچار آسیب و یا از بین رفتگی شود. طول عمری که برای لوله گالوانیزه در نظر گرفته شده حدود 3 تا 5 سال می باشد.

مزایای بسیار زیادی برای این لوله ها وجود دارد که یکی دیگر از مزیت های آن این است که امکان باز و بسته کردن آن وجود دارد و همچنین می توان لوله ها را در مکان های مختلف دیگر نصب نمود. در واقع این لوله های گلخانه ای را می توان در کارگاه تولید و در محل مورد نظر نیز نصب نمود.

آخرین مقالات

فهرست مطالب