انواع لوله‌های برق

لوله‌های برق و انواع آن

هر مدلی از لوله‌ برق به عنوان یک پوشش عمل کرده و از سیم‌ ها و هادی هایی که از درون این لوله‌ ها می‌ گذرند در مقابل صدمه و یا آسیب مستقیم افراد محافظت می‌ کند.

این لوله‌ها از پرکاربردترین لوله‌ ها و تجهیزاتی هستند که در برق‌کشی و ساختمان سازی استفاده می‌شوند. این لوله ها در دو نوع فلزی (فولادی) و غیر فلزی (پلاستیکی ، پی وی سی …) ارائه می‌شوند.

این لوله ها فولادی به دو روش سرد و گرم گالوانیزه می‌شوند.

لوله برق فولادی

روش گالوانیزه سرد لوله‌های برق فولادی

در این روش لوله به روش الکترولیز گالوانیزه می‌شوند که عمق پوشش ایجاد شده در سطح لوله کم بوده و به همین دلیل در مقابل خوردگی و ضربه مقاومت کافی را ندارند.

روش گالوانیزه گرم لوله‌های برق فولادی

این نوع لوله‌ های برق که به آن لوله‌های کاندوئیت نیز می‌ گویند، به دلیل پوشش گالوانیزه گرم ی که دارند از استحکام بالایی برخوردارند به همین دلیل در صنعت مخصوصا برای عبور تجهیزات برق در کارخانه‌ها و کارگاه‌ ها بسیار کاربرد دارند.

جنس این لوله‌ ها از فلز است. توانایی تحمل فشار بالا را دارند و در برابر نیرو و ضربه بسیار مقاوم هستند. در قسمت‌هایی از ساختمان که نیاز محافظت بهتر از کابل‌ ها و سیم‌کشی‌ ها است از این لوله‌ های فلزی گالوانیزه شده به صورت رو کار و تو کار استفاده می‌کنند.

لوله را می‌ توان با دستگاه خم‌کن، خرد کرد و فرم داد. این نوع لوله های برق فولادی به روش گالوانیزاسیون گرم گالوانیزه می‌ شوند که سایز آن‌ها بین PG 11 و PG 48 در بازار موجود است.

این لوله ها به روش غوطه وری در وان مذاب روی گالوانیزه می‌ شوند به طوری که پوشش روی درون و بیرون این لوله ها به طور کامل پوشش می‌دهد. این پوشش روی از لوله در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌ کند در نتیجه می‌ توان از این لوله‌ ها در محیط‌ های مرطوب نیز استفاده کرد.

لوله‌ فولادی سیاه برق

روی این نوع لایه‌های برق یک لایه رنگ کشیده می‌ شود تا در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند. از این لوله‌ ها می‌توان در بخش‌ های داخلی ساختمان استفاده کرد. اما نکته قابل توجه در استفاده از لوله‌ های فولادی سیاه برق است که از این لوله‌ ها در محیط‌ هایی که ارتباط مستقیم با زمین دارند و احتمال خوردگی و زنگ زدگی زیاد است، نمی‌ توان استفاده کرد.

لوله‌ غیر فلزی برق

این نوع لوله‌ ها برای مصارف معمولی و برای زمان‌ هایی که تجهیزات برق کشی بر روی سطح زمین قرار دارند، استفاده می‌ شوند. این محصول غیر فلزی مانند لوله‌ های خرطومی پلی آمید در برار آسیب‌ های ناشی از حمل و نقل مقاوم هستند.

گالوانیزه انواع لوله شرکت روی پوشان قزوین

تولید تمام اتوماتیک و کیفیت مطلوب محصولات این شرکت از سال 1380، یکی از افتخارات ملی شرکت روی پوشان قزوین بوده است.

با توجه به وجود بخار، شست و شوی گرم و زیر سازی بسیار مناسب، امکان پذیر شده و به همین دلیل چسبندگی فوق العاده لایه آلیاژ، از ویژگی‌ های بارز محصولات این شرکت است که امکان خمکاری بدون ریزش را برای پوشش گالوانیزه فراهم می‌ کند.

آخرین مقالات

فهرست مطالب