گالوانیزه چیست؟

علت استفاده از گالوانیزه چیست؟

 

گالوانیزه کردن محصولات فولادی به منظور جلوگیری از خوردگی در آنها انجام میشود، از آنجایی که آهن علاقه زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن و در نتیجه پدیده اکسیداسیون دارد، برای ممانعت از برخورد سطح فولاد با اکسیژن روی آن را با استفاده از لایه ای از فلز روی میپوشانند.

خوردگی فولاد و آهن در سازه های فلزی میتواند زیان های اقتصادی بسیاری داشته باشد، مثلا در صورت استفاده از درب و پنجره های معمولی در محیط های مرطوب باید هر سال آنها را تعویض کرد. اما در صورتی که از همان ابتدا از فولاد گالوانیزه استفاده شود، به دلیل مقاومت بالای آن حتی در زمان شکستگی در برابر زنگ زدگی برای سال های زیادی سالم باقی میماند.

در تولید این محصولات از آهن به عنوان آند و از روی به عنوان کاتد استفاده میشود. به این دلیل که فلز روی در مقایسه با آهن، فلزی پست تر است در صورت استفاده از آن به عنوان آند اکسید میشود.

ماهیت فولاد گالوانیزه

همانطور که در روش های گالوانیزاسیون گفتیم روش های مختلفی مانند گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم برای پوشاندن ورق با فلز روی وجود دارد.

در گالوانیزاسیون گرم از فلز روش غوظه وری در وان های پر از فلز گالوانیزه استفاده میشود و در این روش محصولاتی مانند لوله یا ورق را داخل وان های روی می اندازند.

در گالوانیزاسیون سرد از روش الکتروگالوانیزه استفاده میشود به این شکل که فولاد در الکترولیت روی فرو برده میشود و این فرایند باعث رسوب روی فولاد میشود.

البته روش های دیگری هم برای انجام اینکار مانند: پاشیدن فلز روی، sherardizing و… وجود دارند که در مقالات بعدی سایت در رابطه آنها صحبت خواهیم کرد.

 

گالوانیره کردن

موارد استفاده از گالوانیزه

از گالوانیزه برای تولید انواع لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، تولید ساندویچ پانل، کابینت های آشپرخانه، کانال کولر، تابلو و لوله برق ، شیروانی و به طور کلی هر جایی که احتمال خوردگی فولاد وجود داشته باشد استفاده میشود.

در این مقاله به طور خلاصه فلز گالوانیزه، کاربردها و دلایل استفاده از آن را بررسی کردیم، برای اطلاع از قیمت هر یک از محصولات میتوانید با کارشناسان شرکت روی پوشان قزوین تماس بگیرید. یا به صفحه قیمت ها مراجعه کنید.

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب