خمکاری لوله

روش های خمکاری لوله

استفاده از لوله و پروفیل در انواع صنایع صرفه اقتصادی خوبی دارد، به همین دلیل هم شاهد رشد روز افزون تقاضای لوله و پروفیل در صنایع مختلف هستم.

یکی از فرایند هایی که بر روی این مقاطع انجام میشود خمکاری است، از این روش در صنایع مختلفی مانند: صنایع شیمایی، حمل و نقل، هوافضا، لوازم خانگی و گلخانه کاربرد دارد. خمکاری یا ایجاد خم بر روی لوله ها با استفاده از روش های مختلفی ایجاد میشود. در ادامه این نوشته چند مورد از ورش های خمکاری لوله را بررسی خواهیم کرد.

خمکاری گرم لوله فولادی

این روش قدیمی تریم روش های خمکاری است، و در طی این فرایند بخش لوله که قرار است خم شود حرارت دریافت میکند. میزان هم در این روش از انواع روش های سرد بیشتر است و میتوان تا حداکثر خمش را در این روش ایجاد کرد.

البته دقت روش گرم پایین تر از روش های سرد است و تنها زمان هایی از آن استفاده میشود که روش سرد کارایی نداشته باشد.

خمکاری سرد لوله فولادی

از دیگر روش های خمکاری لوله میتوان به روش سرد اشاره داشت،از این روش معمولا در لوله های قطور استفاده میشود، از این روش به طور گسترده در خمکاری لوله های انتقال گاز و لوله مانیسمان استفاده میشود. عمده ویژگی های این روش موارد زیر هستند:

  • از این نوع خمکاری میتوان در شعاع کوچکتر استفاده کرد، و زیاد انعطاف پذیر نیست.
  • قیمت مناسب و کم
  • برگشت پذیری بیشتر در مقایسه با روش قبل
  • عدم چروک شدن و بیضی شده لوله

چند مورد از روش های خمکاری سرد لوله به شرح زیر هستند.

روش خمکاری غلتکی

در این روش لوله ها میان دو غلتک قرار میگیرند و با توجه به شعاع مورد نیاز خمکاری میشوند، از این روش در مقاطع توخالی استفاده میشود، خم لوله گالوانیزه با این روش است.

روش خمکاری کششی چرخشی

این روش در لوله ها حساس استفاده میشود و به این صورت که داخل لوله یک مندرل گذاشته میشود و سپس خم میشود، به این شکل خود لوله هم خم میشود.

از انواع روشهای خمکاری لوله برای خم کردن لوله برق، لوله گلخانه و.. استفاده میشود.

آخرین مقالات

فهرست مطالب