بازرسی پوشش های گالوانیزه

دما و فشار قابل تحمل برای لوله ها

منظور از فشار قابل تحمل و مجاز برای سیستم لوله کشی چیست؟

منظور از فشار قابل تحمل برای لوله ها فشاری است که لوله تخت آن سالم باقی می ماند، اندازه گیری فشار در لوله به این دلیل انجام میشود که بتوان نقاط ضعیف در سیستم لوله کشی را شناسایی کرد.

برای اندازه گیری فشار در لوله ها در ابتدا فشار قابل تحمل در اتصالات را انداره گیری میکنند و سپس با توجه به ضخامت لوله فشار قابل تحمل در آن را محاسبه میکنند.

طبق استاندارد asme b31.3  فشار و دما در لوله ها تغیین میشود و طبق استاندارد ASME B16.5 نرخ فشار وارد شده و فلج ها و اتصالات این فشار در متالوژی بر اساس عناصر پایه و تشکیل دهنده لوله ها محاسبه میشود.

 

نکاتی که باید در تعیین ضخامت اجزا لوله کشی مورد توجه قرار دهیم

برای اینکه بتوانیم ضخامت لوله ها و اجزای یک سیستم لوله کشی را بدست بیاوریم باید از فلنج ها شروع کنیم، به این دلیل که اگر قرار باشد شکستگی بر سطح لوله کشی به وجود بیاید به احتمال زیاد از فلنج ها شروع خواهد شد. برای همین با دانستن ضخامت و دمای مچاز و قابل تحمل برای فلنج ها میتوان سیستم لوله کشی مناسبی را استفاده کرد.

 

فشار و دمای مجاز لوله های کربن استیل

برای اندازه گیری دما و فشار در لوله های استیل کرین از استاندارد ASME B31.3 استفاده میشود، لوله مانیسمان را با استفاده از این استاندارد بررسی میکنند.

  • ASTM A106
  • ASTM A53
  • API 5L

 

فشار قابل تحمل در لوله مانیسمان به علت بدون درز بودن آنها از فشار قابل تحمل در لوله های گالوانیزه بسیار بیشتر است.

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب