احداث گلخانه

بهترین ساختار گلخانه چگونه است؟

آنچه که در ابتدا برای تاسیس گلخانه بسیار حائزه اهمیت است، سازه‌های گلخانه اعم از ارتفاع گلخانه، طرح گلخانه، نوع پوشش، شکل گلخانه و … است. طراحی تمام این موارد که ساختار اصلی گلخانه را تشکیل می‌باید کاملا استاندارد باشد. این عوامل بر شرایط آب و هوایی داخل گلخانه بسیار تاثیرگذار هستند. به طور مثال در صورتی که ارتفاع گلخانه زیاد باشد میزان رطوبت نسبی کاهش می‌یابد و تهویه هوای گلخانه بهتر انجام می‌شود.

 

همچنین اگر پوشش‌های ساختار گلخانه اشعه UV  را کمتر از خود عبور بدهند هاگزایی قارچ های بیماری زا کاهش داده و آنها را بهتر کنترل می‌کند در کنار آن پوشش هایی که نور بیشتری را از خود عبور می‌دهند، مانع از رشد عوامل بیماری زا می‌شوند. در ادامه باید اضافه کنیم که از جمله عوامل دیگری که در کنترل بیماری ها و آفات نقش مهمی دارند عبارتند از : تنظیم دمای گلخانه در طول شبانه روز ، جلوگیری از اختلاف زیاد دمای بین شب و روز ، کنترل رطوبت نسبی و سیستم حرارتی مناسب برای گلخانه.

 

چرا باید از تشکیل قطرات آب بر روی سطح پوشش پلاستیکی جلوگیری کرد ؟

 

از آنجایی که گلخانه های پلاستیکی دارای رطوبت نسبی بالایی هستند ، بخار آب یا این پوشش ها برخورد کرده و در نتیجه قطرات آب بر روی پوشش گلخانه تشکیل می‌شود . این قطرات بر روی برگ‌ها ریزش کرده و موجب افزایش بیماری می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل ، استفاده از پوشش های پلاستیکی دو لایه و پرده های محافظ حرارتی و پلاستیک های ضد رطوبت در ساختار گلخانه ضروری است. همچنین آبیاری به مقدار مناسب نیز در کاهش رطوبت نسبی گلخانه موثر است.

 

قرار دادن محلول ضد عفونی کننده مقابل در ورودی گلخانه

 

یکی دیگر از راه‌هایی که آفات و بیماری‌ها به گلخانه ها منتقل می‌شوند، کفش بازدیدکنندگان و کارگران و همچنین چرخ ماشین آلات است. به همین دلیل باید مانع از ورود و خروج غیر ضروری افراد به گلخانه شد. به منظور جلوگیری از انتقال بیماری عموما حوضچه‌هایی حاوی مواد ضد عفونی کننده را مقابل درب ورودی گلخانه تعبیه می‌کنند تا کف کفش ها قبل از ورود ضد عفونی شود. 

 

نصب توری محافظ

 

از آنجایی که بین هوای داخل و خارج از گلخانه اختلاف فشار وجود دارد ، به هنگام باز و بسته شدن در‌های ورودی و پنجره های جانبی و سقفی و دریچه های تهویه ، هوای بیرون از گلخانه با فشار وارد گلخانه شده و در نتیجه همراه با این هوا حشرات زیادی نیز به گلخانه راه پیدا می‌کند. به همین منظور در مقابل درهای ورودی و پنجره های سقفی و جانبی و پنکه‌ها‌ توری‌های مناسب را در ساختار گلخانه به کار ببرید.

 

پهن کردن مالچ در بستر گلخانه

 

این عمل نیز مانع از گسترش عوامل بیماری زا در گیاهان خواهد شد. از آنجایی که تماس برگ‌ها با خاک نیز موجب گسترش بیماری می‌شود، پلاستیک‌هایی را در کف گلخانه پهن می‌کنند که سبب تمیز شدن و گرم نگه داشتن کف گلخانه می‌شود. به این پلاستیک‌ها مالچ نیز گفته می‌شود. مالچ‌های دو لایه دورنگ هستند ، رنگ قسمت بالایی شیری رنگ و روشن است زیرا نور را بهتر منعکس می‌کند و لایه زیرین نیز تیره و سیاه است زیرا از ورود نور به خاک و جوانه زنی علف های هرز جلوگیری می‌کنند.

 

جمع آوری بقیای گیاهان

 

پس از پایان یافتن کشت گیاهان ، ساختار گلخانه باید به طور کامل از بقایای گیاهی پاک شود و تمامی  این بقایا از گلخانه خارج شود، به همین ترتیب تخم و لارو حشرات و هاگ قارچ ها نیز از گلحانه خارج می‌گردد. این بقایا بعد از جمع آوری در خارج از گلخانه سوزانده می‌شود.

 

دفع علف های هرز

 

از آنجایی که علف های هرز موجود در گلخانه بر سر مواد غذایی با گیاهان اصلی در رقابت هستند و همچنین سبب کندی گردش هوا می‌شوند، از بین بردن تمام علف‌های هرز موجود در گلخانه ضروری می‌باشد. علف های هرز میزبان دوم بیماری ها و آفات و پناهگاهی برای مخفی شدن حشرات و تغذیه آنها می‌باشد. 

 

ضد عفونی کردن کلیه وسایل مورد استفاده در گلخانه

 

لازم به ذکر است که تمامی وسایل موجود در گلخانه اعم از گلدان‌ها، بیل و بیلچه، لوله های آبیاری و … باید ضدعفونی گردد به این صورت که این ابزار  به مدت یک دقیقه در محلول ضد عفونی کننده هیپوکلریت سدیم قرار داده می‌شوند.

 

چگونه بستر گلخانه را ضدعفونی کنیم؟

 

ضد عفونی کردن آب آبیاری

 

برای جلوگیری از رشد جلبک ها و قارچ‌ها، آب آبیاری گیاهان نیز باید ضد عفونی بشود. که این عمل با کلر انجام می‌شود. کلر در حد مجاز برای گیاهان ضرری ندارد اما برای کشت بدون خاک، آب حاوی کلر مضر است.

 

آموزش کارگران

 

برای رعایت اصول بهداشت در گلخانه، لازم است که آموزش های لازم  را در رابطه شناسایی آفات و بیماری‌های گیاهان و رعایت اصول بهداشتی در گلخانه به کارگرانی که دائما در فضای گلخانه به سر می‌برند، داده شود.

 

از جمله موارد دیگر جهت حفاظت از ساختار گلخانه در برابر آفات و عوامل بیماری زا ، عبارتند از :

 

  • استفاده از تله یا  کارت های زرد و آبی چسبنده 
  • عدم کشت گونه های گیاهان در داخل و خارج از گلخانه 
  • حذف شاخ و برگ های زائد 
  • کاهش تراکم کشت
  • جلوگیری از سرد شدن خاک
  • قرنطینه گیاهان و قلمه های تازه خریداری شده
  • جلوگیری از نوسانان شدید دما
  • تناوب کشت

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین با سابقه درخشان خود در زمینه تولید محصولات گالوانیزه گرم ، تولیدکننده و ارائه دهنده انواع لوله گالوانیزه ، لوله مانیسمان ، لوله گلخانه و لوله برق است. 

برای اطلاع از جدید‌ترین قیمت‌ها به قسمت لیست قیمت مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب