بخاری همرفتی

بخاری های همرفتی یا کنوکسیونی

گلخانه متشکل از ساختارهای متفاوتی اعم از لوله گلخانه و ناودانی گلخانه می باشد، اما تجهیزات مختلف دیگری در گلخانه به کار می رود که یکی از آن ها بخاری های همرفتی یا کنوکسیونی می باشد و در این مبحث نیز قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

برای احتراق این دسته از بخاری ها از نفت و گاز و چوب و زغال سنگ استفاده میکنند. بخاری های همرفتی ارزان قیمت میباشند. دودکش این بخاری ها مانند مبادله کننده هوا عمل میکند به این صورت که منتقل کننده گرما از بخاری های داخل لوله به هوای گلخانه میباشد.

در لوله های دودکش، زانوها با نوار ضد آتش و نسوز پوشانده میشود تا مانع از ورود دود به داخل گلخانه شود. بخارها قبل از ورود به گلخانه باید خنک شود به همین دلیل طول لوله دودکش باید به اندازه کافی بلند باشد. به همین منظور به یک پنکه احتیاج است تا دود را به بیرون هدایت کند و همچنین به یک مکش یا فشار منفی هم نیاز است.

سوخت کامل به سوختی میگویند که آب و دی اکسید کربن تولید کند و سوخت ناقص نیز سوختیست که مونوکسید کربن و اتیلن تولید میکند. این اتیلن تولید شده سبب پیچیدگی و کج شدن ساقه، مرگ جوانه ها و باریک شدن برگها میشود.

نفت و گاز و ذغال سنگ دارای گوگرد هستند که در اثر سوختن دی اکسید گوگرد تولید میکند. دی اکسید گوگرد در اثر حل شدن با رطوبت سطح برگ H2 So3 را تولید میکند که در اثر اکسید شدن به سولفوریک اسید تبدیل میشود که این اسید سبب پدیدار شدن نقطه زرد کوچک بر روی برگها و سوزاندن سلولها و در نهایت سبب مرگ کامل برگ میشود.

بخاری تابشی مادون قرمز با انرژی پایین یا گرماتاب

نحوه کار کرد این بخاری اینگونه است که ابتدا با تولید اشعه گرمایی مادون قرمز گیاهان و اجزای داخل گلخانه مانند، خاک و اسکلت گلخانه و … را گرم شود و سپس هوای گلخانه گرم شود. به این صورت که شامل چندین لوله تابش کننده است که در طول و زیر سقف قرار داده شده و از طریق صفحات آلمینیومی که منعکس کننده هستند، تمام اشعه ها را به طرف گیاهان و به سمت پایین به صورت یکنواخت هدایت میکند.

از مزیتهای این سیستم مصرف کم انرژیست که 30- 50 % کاهش میابد. همچنین دمای هوا در این این سیستم نسبت به گلخانه هایی که ابتدا دمای هوای گلخانه و سپس گیاهان گرم میشود خنک تر است، این موضوع سبب میشود که اختلاف دمای بین محیط داخل و خارج از گلخانه کم باشد و در نتیجه گرمای کمتری از گلخانه هدر رود. همچنین این موضوع سبب میشود تا عمل میعان کمتر صورت پذیرد و در نتیجه رشد بیماری در گیاهان کاهش یابد.

لوله گلخانه

بخاری دو جداره هوای گرم

قدرت حرارتی این بخاری 80000 – 3000000 کیلو کالری در ساعت میباشد و بازده حرارتی بالایی دارد. سوخت بخاری های دو جداره گاز شهری و گازوئیل میباشد. این سیستم های حرارتی دارای یک عدد کوره، یک مشعل، یک پنکه و ترموستات و کانال جهت انتقال هوای گرم میباشد.

مشکلی که در این سیستم های حرارتی وجود دارد، کمبود اکسیژن است که احتمال ورود گازهای سمی را به داخل گلخانه بالا میبرد به همین دلیل استفاده از دریچه تامین اکسیژن الزامی میباشد.

– توزیع حرارت در گلخانه اولا باید به گونه ای باشد که به محض ورود به گلخانه به طور یکنواخت در همه نقاط گلخانه توزیع شود ثانیا اتلاف گرما را به حداقل ممکن برساند

چگونه کارایی سیستم حرارتی افزایش یابد؟

یرای بالا بردن کارایی سیستم های حرارتی باید از خوب سوختن مواد سوختنی اطمینان حاصل کرد و از دوده بستن آن جلوگیری نمود و از طریق دودکش نیز اتلاف گرما را به حداقل رسانید.

استفاده از ترموستات دقیق در گلخانه

برای کنترل دمای گلخانه باید از ترموستات دقیق استفاده کرد که حساسیت بالایی داشته باشد. محل قرارگیری ترموستات در گلخانه باید در مرکز و همسطح با گیاهان قرار گیرد و در صورت افزایش ارتفاع گیاهان محل نصب ترموستات نیز باید بالا رود. علاوه بر آن باید در محفظه ای دریچه دار و دور از نور مستقیم نصب شود. لازم به ذکر است که برای دماهای پایین تر و بالاتر از دماهای بحرانی از آژیر خطر استفاده میکنند.

تناسب دمای گلخانه با شدت نور

سه عمل مهم در فتوسنتز نور ، دما و دی اکسید کربن میباشد.

برای به حداکثر رسیدن فتوسنتز، هر یک از این عوامل ذکر شده باید در حد بهینه باشد. به همین دلیل دمای گلخانه باید با شدت نور متناسب باشد. به طوری که مثلا در هوای ابری که نور کاهش می یابد دمای گلخانه نیز باید کم شود. زیرا افزایش دما در روزهای ابری باعث افزایش فتوسنتز نمیشود و صرفا یاعث افزایش مصرف سوخت میشود.

شرکت روی پوشان تولید کننده لوله قزوین امیدوار است تا این مطلب برای شما همراهان گرامی مفید واقع شده باشد و اطلاعات خوب و جامعی را در خصوص کنترل دمای گلخانه و استفاده از بخاری های همرفتی به دست بیاورید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب