بازیافت

بازیافت روی: چگونه زباله را به گالوانیزه تبدیل کنیم؟

چگونه زباله را به گالوانیزه تبدیل کنیم؟ در این مطلب از سری مطالب شرکت روی پوشان لوله قزوین به نقل از وب سایت خبری مسکو تایمز در مورد بازیافت یا تبدیل زباله به گالوانیزه صحبت می‌کنیم.

مردم روسیه ماه ها نسبت به دفن زباله ها اعتراض داشتند.این زباله ها در شمال روسیه دفن می‌شدند. Shiyes نام یک ایستگاه قطار کوچک در راه آهن شمالی روسیه است. این ایستگاه در حدود 1200 کیلومتری شمال شرقی مسکو واقع شده است. درگذشته محل اردوگاه‌ها بوده است. اما سال 1974 رسماً تعطیل شد. تعداد معدودی از مردم در آنجا ماندند. در نهایت سال 2002 این ایستگاه بسته شد و ساکنانش آنجا را ترک کردند.

مردم مسکو این منطقه را قابل سکونت می‌دانند. در این منطقه برخی به شکار برای تفریح یا امرار معاش می‌ پرداختند.

سال 2018 برای اولین بار به یکی از شکارچیان تذکر داده شد به اینجا نیاید، زیرا در حال ساختن یک محل بزرگ برای دفن زباله ها هستند.

پس از شنیدن این خبر، ساکنان ارومدا شروع به ارسال استعلام به ارگانهای مختلف دولتی کردند. حتی شکایتی را به پلیس ارائه دادند که قانونی بودن این پروژه را زیر سوال می برد. تعداد معترضان به محل دفن زباله حدود 1500 نفر رسید.

دولت روسیه قصد داشت، زباله های پاییتختش را خرد کند و پس از فشرده سازی در آن جا دفن کند. تجزیه این مواد بدون اکسیژن منجر به تولید گاز های سمی مانند سولفید هیدروژن و متان می‌شود.

حتی کارشناسان با استفاده از مدل های رایانه ای، پیش بینی می‌کنند 60٪ از میزان انتشار گازهای گلخانه ای از محل دفن زباله با وزش باد به مناطق اطراف می‌ رسد. این خطر حتی جنگل ها را مورد تهدید قرار داده بود. اطلاعات مربوط به خطرات دفن زباله در رسانه های اجتماعی به سرعت پخش شد.

در نهایت پس از پیگیری های مکرر، دولت روسیه از این تصمیم منصرف شد. زباله ها در صورتی که دارای آهن و فولاد باشند می‌توانند مورد بازیافت قرار بگیرند. بازیافت زباله ها به قصد تولید محصولات گالوانیزه گرم ، نیازمند زباله هایی است که آهن و  فولاد در ساختارشان باشد. از نمونه موادی که بتوان برای بازیافت جهت تولید لوله گالوانیزه استفاده کرد می‌ توانیم به خودرو های فرسوده، ریل های قدیمی قطار، تابلو ها یا علاوم شهرداری و … اشاره کنیم.

فلز روی به دلیل حجم تولید بالایش، معمولا قیمت پایین تری در مقایسه با فلزات دیگر دارد. همان طور که در سایر مقالات روی پوشان اشاره کردیم، این فلز در پوشش های گالوانیزه نقش فدا شونده دارد. برای تولید صفحات فولادی گالوانیزه دو سوم را روی تشکیل می‌دهد. این فلز به دلیل به صرفه بودن در برابر خوردگی کاربرد بسیاری دارد. همچنین به دلیل کاربرد زیاد بخش بسیاری از آن همیشه هدر می‌رود. خودرو های جدید حدود 50 درصدشان، دارای صفحات فولادی گالوانیزه هستند. منابع بسیاری نیز وجود دارد که بازیافت روی در آن‌ها صورت می‌ گیرد.

بازیافت شمش روی

روش بازیافت فلز روی

  1. برای تولید شمش روی، قراضه ریخته گری برگشت داده می‌شود. سایر مخلوط‌ های قراضه فلز نیز حاوی روی است. در عملیات ابتدایی آماده سازی قراضه، گذار تفریقی و انحلال انجام می‌گیرد. در این مرحله همچنین بر اساس عیار روی، دسته بندی انجام می‌گیرد.
  2. مرحله بعدی تمیز کاری است. در مرحله تمیز کاری مواد خارجی حدف می‌شوند و کیفیت محصول افزایش می‌یابد. نتیجه این مرحله افزایش بازده است.
  3. این مرحله خردایش نام دارد. با انجام این مرحله روی راحت تر از آلاینده ها جدا می‌شود. از روش سرند کردن و طبقه بندی با هوا جهت تغلیط روی و افزایش بازده فرآوری استفاده می‌شود. البته بعضی از واحد های خردایش خودرو هم از روش جریان گردابی یا جدایش با واسط سنگین برای جدایش روی از ASR استفاده می‌کنند.
  4. در کوره گداز تفریقی، قراضه حاوی روی و سایر فلزات تا دمای تقریبی 360 درجه سانتی گراد گرم می‌شود. در این دما روی ذوب می‌شود در حالی که سایر فلزات ذوب نمی‌شوند. روی مذاب کف کوره جمع شده و خنک می‌شود و قراضه باقی مانده نیز خنک شده و جدا می‌گردد.  این قراضه با سایر روش‌ های فرآوری تحت عملیات قرار می‌ گیرد. روی همچنین از گرد و غبار، محلول‌های خروجی از فرایند و پساب اسیدی معدن قابل بازیابی است.

روی پوشان تولید کننده لوله گلخانه ، لوله برق و لوله مانیسمان و سایر محصولات گالوانیزه است. شعار ما رضایت مشتریان است. روی پوشان از تولید تا خرید در کنار شما است.

آخرین مقالات

فهرست مطالب