لوله برق

انواع سیستم‌ های آبیاری در گلخانه

در کشت گلخانه ای کیفیت آب اهمیت خیلی زیادی دارد، برای آبیاری نیاز به لوله کشی های مناسب است تا بتوان با استفاده از آن آب با اسیدیته و PH مناسب را به بخش های مختلف گلخانه منتقل کرد. روشهای مختلفی برای آبیاری گلخانه ای از جمله موارد زیر وجود دارند. که به شرح زیر هستند.

۱-سیستم آبیاری سطحی

این روش بیشتر برای تولیدات صیفی جات استفاده میشود و به این صورت است که آب در یک لوله اصلی خدایت میشودو سپس با استفاده از لوله ها یا جوی های فرعی انتقال پیدا میکند، و معمولا برای قیمه ها و کرت ها استفاده میشود، در این روش  جویهایی به نام فارو در طول گلخانه ساخته میشوند که از طریق آنها اب یاری بدون هیچ نشتی ای ایجاد میشود.

۲- آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای پلاکدار

در این روش از لوله پلی اتیلن با قطره چکان استفاده میشود، از این طریق آبیاری به صورت قطره ای و با فشار مناسب انجام میشود، آب استفاده شده در این روش باید کاملا عاری از نمک و املاح سنگین باشد،این روش یکی از متداولترین روش هایی است که در گلخانه های سیفی جات استفاده میشود.

برای انتقال آب در این روش میتوان به جای لوله های پلی اتیلن از لوله گلخانه هم استفاده کرد، در این روش علاوه بر راندمان بالا میتوان سموم کودها و … را نیز به خاک استفاده کرد. و با استفاده از قطره چکان انتقال داد.

برای این نوع لوله کشی میتوان از لوله های مسطح و یا در پشته های با عرض کم استفاده کرد، و در بین هر دو ردیف از لوله گلخانه برای آبیاری استفاده کرد، و پس از آن یک لوله برای هر بوته استفاده کرد.

البته هزینه اجرای این نوع آبیاری کمی بالا تر است و با توجه به فواید زیادی که دارد باز هم به دلیل فواید بسیار زیادی که دارد بسیار مورد توجه قرار دارد. از مزایای این سیستم آبیاری میتوان به

  1. راندمان بالای آبیاری
  2. تنظیم آب مورد نیاز برای رشد هر بوته
  3. امکان انتقال برخی از سموم و کود ها ار طریق سیستم آبیاری

اما این سیستم علاوه بر مزایای یاد شده برخی معایب هم دارد که به شرح زیر هستند.

  1. هزینه اولیه پیاده سازی این روش کمی بالا است.
  2. اگر از سیستم های آبیاری با کیفیت پایین استفاده شود ممکن است کیفیت آبیاری کاهش پیدا کند.

برای دریافت قیمت لوله برق و گالوانیزه گرم با کارشناسان روی پوشان قزوین تماس بگیرید. 

آخرین مقالات

فهرست مطالب