سیستم‌های حرارتی گلخانه

انواع سیستم‌های حرارتی در گلخانه 

در پی اتلاف گرما و انرژی از طرق مختلف لازم است که گرمای گلخانه از طریق یک منبع انرژی تامین شود. منبع گرمایی در گلخانه به دو صوررت مرکزی و موضعی است. سیستم‌های حرارتی در گلخانه باید به گونه‌ای باشند تا بتوانند در سردترین شب‌ها نیز گرمای مورد نیاز را تامین کنند و آن را به طور یکنواخت در سراسر گلخانه توزیع کنند.

 

سیستم‌های حرارتی مرکزی چگونه هستند؟

 

در سیستم‌های حرارتی مرکزی از دو یا چندین دیگ بخار آب استفاده می‌شود. دیگ‌های بخار در یک محل قرار دارند. در این سیستم بخار داغ و یا آب داغی که تولید می‌شود، از طریق لوله هایی به نقاط مختلف گلخانه منتقل می‌شود. از جمله معایب این سیستم این است که برای گلخانه های کوچک مقرون به صرفه نیست و هزینه آن بالا است.

 

این سیستم برای گلخانه هایی با مساحت بیش از 4000 متر مناسب است. هر چه مساحت گلخانه بیشتر باشد، صرفه اقتصادی سیستم‌های حرارتی مرکزی بیشتر خواهد بود. اما باید توجه داشت که مساحت گلخانه آنقدر زیاد نباشد که مقدار زیادی از گرما صرفا صرف گرم کردن بدنه دیگ و لوله ها شود.

 

سیستم آب گرم

 

درصورتی که دمای یک گرم آب گرم ، یک درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند، یک کالری گرما آزاد خواهد شد. دمای آب در این سیستم به 82 درجه سانتی گراد می‌رسد و در لوله‌ های توزیع کننده حرارت جریان می‌یابد. این سیستم‌های حرارتی مناسب گلخانه‌ هایی با مساحت بیش از 1800 متر است.

تفاوت سیستم آب گرم با سیستم بخار آب داغ در این است که در سیستم آب گرم به لوله های توزیع کننده بیشتری احتیاج است اما کارایی آن‌ها کمتر از سیستم آب داغ می‌باشد. نکته دیگر در خصوص این سیستم این است که چون آب گرم به کندی گرمای خود را از دست می‌ دهد، اگر سیستم گرمایی از کار بیوفتد، آب گرم خواهد ماند و تا ساعت‌ ها مانع از یخ زدن گلخانه می‌شود.

 

سیستم بخار آب داغ

 

در صورتی که بخار آب جوش که 100 درجه سانتی گراد است، به یک گرم آب جوش 100 درجه سانتیگراد تبدیل شود ، 4/5 کالری گرما آزاد می‌شود. در ادامه با کاهش هر یک درجه سانتیگراد از دمای آب ، 1 کالری گرما آزاد می‌شود. در سیستم بخار آب داغ ، بخار آب داغ حاصل با فشار وارد لوله های توزیع کننده حرارت شده و در این صورت دیگر نیازی به پمپ نیست. اما در ادامه آب سرد موجود در لوله ها به وسیله پمپ به داخل مخزن پمپاژ می‌شود. تفاوت سیستم آب داغ با بخار داغ در این است که سیستم آب داغ به لوله کشی کمتر و دیگ کوچکتر احتیاج دارد. اگر بخار قطع شود لوله ها سریعا سرد شده و به طور ناگهانی دمای گلخانه کاهش پیدا می‌کند.

 

سیستم حرارتی موضعی چیست؟

 

از آنجایی که این سیستم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، برای گلخانه هایی با مساحت کمتر و همچنین برای گلخانه هایی که نمی‌توانند هزینه‌های سنگین جهت احداث سیستم حرارت مرکزی را پرداخت کنند مناسب است. در این سیستم چندین بخاری را در نقاط مختلف گلخانه قرار می‌دهند و در نتیجه محیط اطراف گرم می‌شود.

 

بخاری های موضعی به چهار نوع همرفتی ، تراکمی ، دوجداره هوای گرم و تابشی تقسیم می‌شود.

 

بخاری تراکمی

 

این بخاری از سه بخش تشکیل شده است:

 

  1. محفظه احتراق
  2. لوله های فلزی نازک : هوای گرم از داخل این لوله ها عبور کرده و باعث گرم شدن لوله ها میشود و دود نیز از قسمت بالا به محیط خارج از گلخانه انتقال میابد.
  3. در قسمت پشت لوله نیز پنکه قرار گرفته است که هوای گلخانه را به سمت داخل گلخانه هدایت کرده و آن را از روی لوله های گرم عبور داده که این موضوع سبب گرم شدن هوا میشود سپس این هوا با فشار وارد گلخانه میشود.

 

بخاری های تراکمی به دو گروه عمودی و افقی تقسیم می‌شوند:

 

بخاری های عمودی

 

این دسته از بخاری ها هوای گرم شده را به سمت پایین و کف گلخانه هدایت میکنند.

 

بخاری های افقی

 

همانطور که از اسمش پیداست این گروه از بخاری ها هوای گرم شده را به صورت افقی در سرتاسر گلخانه هدایت می‌کند. بخاری افقی به مراتب بهتر از بخاری تراکمی عمودی می‌باشد زیرا بخاری عمودی هوای گرم را به سمت کف گلخانه پرتاب می‌کند و سبب گرم شدن موضعی گلخانه و خشک شدن خاک می‌شود اما چون بخاری تراکمی افقی بر وتر اسکلت گلخانه نصب می‌گردد ، هوای گرم شده را به طور یکنواخت در سراسر گلخانه توزیع می‌کند.

 

شرکت روی‌پوشان لوله قزوین ارائه دهنده انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، لوله گلخانه و لوله برق

برای استعلام قیمت هرکدام ازمحصولات لینک مربوطه را باز کنید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب