استاندارد لوله های درزدار

استاندارد لوله های درزدار

لوله های مطرح در این مقاله از آلیاژ فولادی کربن استیل ( Carbon Steel Pipe ) می باشد که دارای ظاهری سیاه رنگ می باشند و برای انتقال سیالاتی از جمله آب، گاز و … مورد استفاده قرار میگیرند.
روش ساخت این لوله ها به صورت درزدار می باشد که فرآیند ساخت آن ها به صورتی می باشد که ورق های فولادی را رول کرده و لبه های ابتدایی و انتهایی به هم رسیده آن ها را جوشکاری می کنند تا به شکل نهایی لوله برسد . روش جوشکاری لوله های درزدارعموما به صورت ERW می باشد.

 

استانداردهای لوله های درزدار

لوله های درزدار به دو صورت درز مستقیم و درز اسپیرال تولید می گردند که تفاوت آن ها در نوع ظاهری جوشکاری می باشد که در روش درز مستقیم ، خط جوش به صورت مستقیم می باشد و در روش درز اسپیرال ، خط جوش لوله به صورت مارپیچ در راستای طولی لوله می باشد .
برای اینکه بتوانیم اطلاعات ابعادی شامل وزن ، ضخامت ، قطر بیرونی و … لوله را استخراج کنیم می بایست استاندارد لوله های درزدار را بشناسیم . برای اطلاع از استاندارد لوله های درزدار همراه ما باشید .
استاندارد لوله گالوانیزه را بر اساس استانداردهای آلمانی بررسی خواهیم کرد که در این بخش می خواهیم در دو بحث استاندارد لوله های متوسط و فوق سنگین بررسی کنیم :

استاندارد DIN 2440 لوله های با درز جوش

در استاندارد لوله های درزدار طبق DIN 2440 به اطلاعاتی از قبیل سایز ، ضخامت و وزن لوله ها دست پیدا خواهیم کرد ، ابتدا تصویر زیر را بررسی کنید و سپس در ادامه به توضیحات علائم این جدول خواهیم پرداخت :

جدول استاندارد لوله درزدار

بررسی ستون های جدول استاندارد لوله های درزدار :

ستون Normal Size :

در این بخش سایز لوله ها بر اساس DN ذکر شده است ولی همانطور که می دانیم بیشترین سفارشات خرید و فروش لوله ها در داخل ایران بر اساس سایز اینچی می باشد و از این رو می خواهیم این سایزها را به یکدیگر تبدیل کنیم .
تبدیل سایز DN به سایز اینچی

  • سایز 15 برابر با ½ اینچ می باشد .
  • سایز 20 برابر با ¾ اینچ می باشد .
  • سایز 25 برابر با 1 اینچ می باشد .
  • سایز 32 برابر با 1.1/4 اینچ می باشد .
  • سایز 40 برابر با 1.1/2 اینچ می باشد .
  • سایز 50 برابر با 2 اینچ می باشد .
  • سایز 65 برابر با 2.1/2 اینچ می باشد .
  • سایز 80 برابر با سایز 3 اینچ می باشد .
  • سایز 100 برابر با سایز 4 اینچ می باشد .
  • سایز 125 برابر با سایز 5 اینچ می باشد .
  •  سایز 150 برابر با سایز 6 اینچ می باشد .

ستون Outside Diameter :

این بخش مربوط به قطر بیرونی لوله می باشد که در اصطلاح بازاری به ” پشت تا پشت لوله ” معروف می باشد که همانطور که می بینید این بخش دارای نوساناتی می باشد که به صورت قطر بیرونی ماکزیمم و مینیمم درج شده است .

ستون Wall Thickness :

این ستون که یکی از مهمترین بخش های این جدول می باشد مربوط به ضخامت لوله ها می باشد که بر اساس میلی متر و برای هر سایز به صورت مجزا درج شده است .

دقت فرمایید که ضخامت های درج شده در این جدول به صورت دقیق و بر اساس استانداردهای جهانی می باشد و می بایست برای این ضخامت ها تلرانسی در نظر گرفت زیرا با توجه به نوع کارخانه تولیدی و همچنین تلرانس در نظر گرفته شده توسط خود استاندارد می توان درصدی را به عنوان تلرانس در نظر گرفت .

ستون Mass of Tube :

دقت فرمایید که در این ستون ، منظور از Tube همان لوله می باشد . اگر دقت کنید واحد سنجش وزن لوله در این جدول بر اساس kg/m می باشد که معنی آن به این صورت می باشد که وزن ذکر شده در جدول بر اساس شاخه 1 متری آن می باشد.

وله همانطور که می دانیم لوله ها به صورت شاخه 6 متری تولید میگردند و برای بدست آوردن وزن یک شاخه لوله می بایست عدد درج شده در این جدول را در عدد 6 ضرب کنیم .

خرید لوله

پس از مشخص شدن استاندارد لوله های درزدار حال می خواهیم در مورد خرید لوله های درزدار بپردازیم .

پایپ کالا به عنوان عاملیت فروش لوله های درزدار قادر به تامین لوله های درز مستقیم و درز اسپیرال فولادی می باشد که در اصطلاح به دو نوع لوله درز مستقیم و درز اسپیرال دسته بندی می شوند .
با مراجع به لیست قیمت لوله های درزدار می توانید قیمت لوله های درزدار سپاهان ، سپنتا و درز دار API را مشاهده فرمایید ، همچنین علاوه بر لیست قیمت می توانید مشخصات ابعادی شامل وزن و ضخامت لوله ها را نیز مشاهده فرمایید .

لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان ، لوله هایی می باشند که هیچ گونه درز جوشی در راستای لوله وجود ندارد و برای سیالاتی با دما و فشار بالا استفاده می شوند .

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان در نحوه ساخت آن ها می باشد و لوله های مانیسمان از استاندارد خاصی پیروی می کنند که متفاوت از استاندارد لوله های درزدار می باشد.

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب