آبیاری سطلی

آموزش ساخت سیستم آبیاری سطلی برای گلخانه‌های کوچک

یکی از ساده‌ترین روش‌های ساده برای ساخت سیستم آبیاری گلخانه، روش آبیاری سطلی است. این روش مناسب یک گلخانه خانگی با تعداد گلدان‌های کم است. در این روش از سطل به عنوان منبع آب سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا ادامه به معرفی و آموزش ساخت این سیستم بپردازیم.

 

ابزار‌های مورد نیاز برای ساخت سیستم آبیاری سطلی


برای ساخت این سیستم به ابزار و تجهیزات و دانش فنی خاصی نیاز ندارید. همان‌طور که گفتیم ساخت سیستم آبیاری سطلی بسیار ساده است.

 

1. قیچی باغبانی

 

برای بریدن لوله‌ها بهتر است از قیچی باغبانی استفاده کنید. زیرا در صورت استفاده از قیچی معمولی یل سیم‌چین ممکن است برش‌ها تمیز از کار درنیایند.

 

2. انبردست

 

با استفاده از دو تا انبر دست به راحتی می‌توانید لوله گلخانه را از دریپر‌ها یا اتصالات جدا کنید. جدا کردن این قطعات از یکدیگر به خصوص در هوای سرد کمی دشوار است.

 

3. هموستات

 

ماهیگیرها برای باز کردن قلاب‌های ماهی‌گیریشان معمولا از هموستات‌های غیرجراحی و ارزان قیمت استفاده می‌کنند. شما هم می‌توانید با استفاده از هموستات جریان آب را در زمان جایگزینی دریپر‌ها و بخش‌های مختلف لوله‌گذاری، قطع کنید. به جای هموستات از انبر قفلی یا سنجاق قفلی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

4. سوزن

 

از سوزن‌های دسته‌دار یا سنجاق قفلی برای سوراخ کردن و رفع انسداد دریپر‌ها استفاده کنید.

 

چگونه سیستم آبیاری سطلی بسازیم؟


در ابتدا یک سطل 20 لیتری تهیه کنید. دیوار سطل در نزدیکی کف سطل را به اندازه نیم سانتی متر سوراخ کنید. لوله دریپردار نیم سانتی متری را به وسیله اعمال فشار با یک پیچ‌گوشتی وارد سوراخ کنید. اگر لوله در جای خد محکم قرار گرفت نیازی به درزگیری ندارید. اما در صورتی که لوله کمی شل در جای خود قرار گرفته است، حتما درزگیری اضافه انجام دهید.

 

پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از لوله پلی اتیلن از لوله‌های نیم‌سانتی‌متری وینیل استفاده کنید. کار با این لوله‌ها بسیار ساده است. این لوله‌ها با نام لوله میکرو هم در بازار خرد و فروش می‌شوند.

 

در مرحله بعدی یک فیلتر بسازید. این فیلتر را با قرار دادن یک سرشیر به ابتدای لوله در داخل سطل ایجاد کنید. این کار با استفاده از یک تبدیل سرشیر به همراه واشر فیلتردار به راحتی انجام می‌شود. برای تصفیه بهتر می‌توان کمی فیلتر آکواریوم  الیافی به داخل واشر اضافه کرد.

 

آبیاری سطلیتوجه داشته باشید در صورت استفاده از سطل شفاف، ممکن است جلبک در آن رشد کند. پس سعی کنید از سطل‌های غیر شفاف و دارای درپوش که نور کمتری از آن‌ها عبور می‌کند استفاده کنید. سطل را در محلی که نسبت به زمین ارتفاع دارد قرار دهید. لازم به تذکر است که حتما دقت کنید جای سطل محکم باشد. زیرا سنگینی آن بعد از پر شدن سطل بیش از 15 کیلوگرم خواهد شد و خطر واژگونی آن وجود دارد. آب به دلیل راکد بدون ممکن است دچار ورود پشه و دیگر حشرات شود. درپوش مانع این امر می‌شود. برای این که هوا در جریان باشد، روی درب سطل حفره‌ای کوچک ایجاد کنید.

 

از دریپر داخل خط در طول لوله‌گذاری و در قسمت‌هایی که نیاز است، استفاده کنید. با کمک دریپر داخل خط می‌توانیم هه دریپر‌ها را در یک خط قرار بدهیم.البته لازم به تذکر است که در صورتی که یک گرفتگی در لوله به وجود بیاید، آب به دریپر‌های دیگر نمی‌رسد.

 

در آخر خط لوله، یک دریپر پایانی قرار می‌دهیم. این دریپر بهتر است کمی بالاتر از سطح خاک نصب شود. با انجام این کار به وسیله یک میخ تثبیت‌کننده می‌توانیم سرازیر شدن آب را ببینیم. با کمک اتصالات خاردار می‌توانید قسمت‌های مختلف خط لوله را به هموصل کنید.

 

دریپر داخل خط دو چنگک دارد اما دریپر پایانی یک چنگک دارد.

 

امتحان کردن دریپر

 

برای انجام این کار، سرشیر فیلتردار را به شیر آب وصل کنید. برای شیرهای مختلف سرشیرهای مختلف وجود دارد.برای باز و بسته کردن سرشیرها از انبردست استفاده کنید. بعد از نصب سرشیر به شیر آب، شیلنگ کوتاهی را به آن وصل کنید و سر دیگر شلنگ را به دریپر ببندید. شیر آب را با فشار کم باز کنید. در دریپرهای داخل خطی، نیاز است تا انتهای شیلنگ را با دست بگیرید تا آب از داخل سوراخ دریپر بیرون بیاید. در صورتی که آبی از دریپر بیرون نیاید، با استفاده از یک سوزن، سوراخ های دریپر را تمیز کنید. همچنین برای رفع انسداد دریپرها، می توانید آن ها را داخل یک شیشه پر از محلول سرکه قرار داده و شیشه را کمی تکان دهید.

 

به همین راحتی شما می‌توانید برای گلخانه کوچک خود یا برای گلدان‌هایتان، سیستم آبیاری سطلی را ایجاد کنید.

 

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین با سابقه درخشان در تولید و ارائه انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان و لوله برق است.

برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب