عوامل موثر بر شدت نور گلخانه چیست؟

در این مطلب از سری مطالب لوله گلخانه شرکت روی پوشان قزوین به سراغ بررسی عوامل موثر بر شدت ‌نور گلخانه‌ها رفته‌ایم. ما در سری مطالب گلخانه، نکات مربوط به ساخت و احداث گلخانه‌ها را بررسی می‌کنیم. اگر صاحب گلخانه هستید یا قصد احداث گلخانه را دارید، حتما به قسمت وبلاگ روی پوشان ممراجعه نمایید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید

در این مقاله به سراغ بررسی عوامل موثر بر شدت نور گلخانه رفته ایم. پس با ما همراه باشید!

 

روی پوشان تولید کننده لوله قزوین و محصولات گالوانیزه گرم و سرد

 

عوامل موثر بر شدت نور گلخانه


 

1- جهت گلخانه

 

گلخانه ها باید در جهت صحیح و مناسب احداث شوند تا بتوانند بیشترین میزان نور گلخانه را دریافت کنند تا سایه اندازی اسکلت گلخانه بر روی گیاهان به کمترین میزان خود برسد. گلخانه های تک واحدی در عرض های بالاتر از 40 درجه و در جهت شرقی – غربی و گلخانه های به هم پیوسته نیز در عرض های پایین تر از 40 درجه در جهت شمالی – جنوبی احداث می‌شوند.

 

2 -شیب سقف

 

شیب سقف گلخانه را بر اساس عرض گلخانه تعیین می‌کنند. به طور مثال برای گلخانه هایی که دارای عرض 8 متر هستند ، شیب 32 درجه مناسب است و در گلخانه های دارای عرض بیشتر از 8 متر از سقف هایی با شیب های 26 درجه استفاده می‌شود. در گلخانه هایی که دارای نیمه دو طرفه هستند ، نیمه پهن تر در نیمکره جنوبی به سمت شمال و در نیمکره شمالی به سمت جنوب احداث می‌شود ، اگر سقف مسطح باشد انعکاس نور گلخانه بیشتر خواهد بود.

 

3 – شکل و اسکلت گلخانه

 

هر چه شکل ساختمان گلخانه کروی‌تر باشد، میزان نور گلخانه که به داخل گلخانه راه پیدا می‌کند بیشتر است. تجهیزاتی که بر روی اسکلت گلخانه نصب می‌شوند (مانند پنکه های تولید کننده جریانه‌ای افقی هوا ، لامپ ها ، گلدان های آویزان شده ) نیز سبب سایه اندازی بیشتر بر روی گیاهان می‌شود.

 

4 – نوع پوشش گلخانه

 

پوشش های مختلف ، میزان نورهای متفاوتی را از خود عبور می‌دهند. به طور مثال شیشه 90 % نور خورشید و پوشش های پلی اتیلن دو لایه 76 % از نور را از خود عبور می‌دهند.

 

5 – تمیز بودن سطح پوشش گلخانه

 

سطح پوشش های گلخانه مخصوصا شیشه و فایبرگلاس با گذشت زمان آلوده به گرد و غبار میشود که این موضوع سبب کاهش عبور حدود 20 % از نور عبوری از این پوشش ها میشود. در نتیجه پوشش های ذکر شده باید دائما شسته و تمیز گردند.

 

6 – رنگ اسکلت و رنگ اشیای داخل گلخانه

 

از آنجایی که اشیای داخل گلخانه نیز مقداری از نور عبوری را به خود جذب میکنند ، برای کاهش جذب نور از اشیایی با رنگ سفید و روشن استفاده میکنند به همین دلیل برای ساخت اسکلت گلخانه ، آهن گالوانیزه شده به کار میرود . در صورت استفاده از آهن سیاه آن را با رنگ سفید رنگ آمیزی میکنند. در مناطق کم نور اروپایی کف گلخانه و راهروها را با پلاستیک های دو رنگ میپوشاند به این صورت که برای سطح بالا از رنگ سفید استفاده میکنند تا منعکس کننده نور گلخانه باشد و برای لایه ی زیرین از رنگ سیاه استفاده میشود که به عنوان مالچ پلاستیکی عمل کرده که مانع از رشد علف های هرز می‌شود.

 

7 – فواصل کشت گیاهان در گلخانه

 

یکی دیگر از عوامل رسیدن نور گلخانه به گیاهان ، فواصل کشت گیاهان نسبت به یکدیگر است ، به طوری که هر چه فاصله بین گیاهان کشت شده بیشتر باشد ، مقدار نوری که به گیاهان میرسد بیشتر خواهد بود و برگ های داخلی و کناری گیاه نیز از نور بهره مند میشوند. اگر گیاهان متراکم کشت شوند ، نور فقط به قسمت بالایی گیاه میرسد و نمیتواند به برگهای زیرین نفوذ کند و این امر سبب کاهش فتوسنتز و در نتیجه کاهش رشد گیاه میشود.

 

8 – نفوذ نور در فصول مختلف سال

 

در فصول پاییز و زمستان به دلیل ابری بودن هوا ، میانگین مجموعه نور روزانه کاهش میابد این در حالی‌ست که در فصول بهار و تابستان مجموع نور روزانه افزایش پیدا می‌کند.

 

کاهش شدت نور به چه صورت انجام می‌شود؟‌

 

در ایران به جز مناطق شمالی کشور ، مشکلی از بابت کمبود نور وجود ندارد (حتی در نیمه دوم سال). به همین دلیل معمولا در طول تابستان گلخانه دارها با مشکل بیش بودن نور مواجه هستند ، که برای رفع این مشکل باید نور نفوذ به داخل گلخانه کاهش یابد تا به کلروفیل های برگ آسیب نرسد و گرمای داخل گلخانه افزایش پیدا نکند.

 

به منظور کاهش نور ورودی به گلخانه از یکی از دو روش زیر استفاده می‌کنند:

 

الف: در این روش فصول بهار و تابستان از دو روش رنگ پاشی و یا گل اندود کردن سطح خارجی پوشش گلخانه استفاده می‌کنند. از ویژگی های این روش مقرون به صرفه بودن آن است اما از مضرات این روش نیز میتوان دائمی بودن آن و کاهش شدت نور گلخانه حتی در روزهای ابری نیز اشاره کرد.

 

ب: در روش دوم از توری هایی که که ایجاد سایه می‌کنند و از جنس پلی پروپیلن و یا پلی استر هستند استفاده می‌کنند که می‌توان در داخل یا خارج از گلخانه از آن استفاده کرد . این توری ها از قسمت بالای گلخانه نصب میشود از مزیت های این روش این است که تمامی گلخانه سایه اندازی میشود و دما در داخل گلخانه یکنواخت باقی میماند همچنین این توری ها را می‌توان به صورت اتوماتیک و یا دستی باز و بسته کرد.

آخرین مقالات

فهرست مطالب