احداث گلخانه

ویژگی های محل احداث گلخانه چیست؟

در این مطلب از سری مطالب تحقیقاتی روی پوشان قزوین به بررسی مهم‌ترین ویژگی های محل احداث گلخانه پرداخته ایم. همراه ما باشید تا در ادامه نکات فنی مربوط به هر مورد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین ارائه کننده انواع محصولات گالوانیزه گرم ، لوله گالوانیزه ، لوله گلخانه ، لوله مانیسمان و لوله برق

 

مسطح بودن زمین گلخانه

 

برای احداث گلخانه زمین مسطح بهترین گزینه است، اما زمین شیبدار مناسب نیست زیرا این زمینها باعث ایجاد مشکلاتی در نگهداری و احداث گلخانه میشود و همچنین سبب عدم کنترل عوامل محیطی مناسب میشود به طور مثال، احداث گلخانه در زمین شیبدار سبب ایجاد شیب حرارتی میشود به این صورت که وقتی زمین محل احداث گلخانه شیبدار باشد، گرما در قسمتی از گلخانه که در ارتفاع بالاتری قرار دارد ، متمرکز شده و هوای سرد نیز در قسمتی که ارتفاع کمتری دارد قرار میگیرد به این ترتیب شیب حرارتی به وجود می آید.

 

داشتن زهکش مناسب

 

زمینی که برای احداث گلخانه مناسب است باید زهکشی مناسب داشته باشد مخصوصا در زمانی که محصول بر روی خاک گلخانه کشت میشود. اگر زهکشی مناسب نباشد در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است دائما خاک کشت مرطوب میباشد که این امر سبب ضعیف شدن ریشه ، کندی در رشد گیاه ، کاهش جذب مواد غذایی ، افزایش بیماری های قارچی مانند پی تیوم در گیاهان گلخانه ای میشود. مانند گلخانه های بندر انزلی در برخی مناطق آن فاصله سطح اب زیر زمینی با سطح خاک فقط 30 سانتی متر میباشد به همین دلیل احداث گلخانه در این مناطق توصیه نمیشود همچنین این مناطق فاقد زهکشی مناسب میباشد که از جمله راهکارها برای رفع این مشکل اضافه کردن خاک در کف گلخانه به ارتفاع 30 سانتی متر و یا بیشتر است . راهکار دوم این است که گیاهان را در گلدانهای متناسب با حجم ریشه گیاه پرورش دهند.

 

داشتن آب با کیفیت و کمیت مناسب

 

گلخانه باید در منطقه ای احداث شود که به منبع حاوی آب با کیفیت و کمیت مناسب نزدیک باشد . این موضوع بسیار حائزه اهمیت است .آب مورد نیاز گلخانه را از آب شهری ، چاه ، چشمه و یا رودخانه تامین میکنند. از آنجایی که آب رودخانه و چشمه ممکن است به عوامل بیماری زا آلوده باشد، احتیاج دارد که با کلر ضد عفونی شود. آب شهر نیز به دلیل هزینه بالا و داشتن کلر برای گلخانه توصیه نمیشود به همین دلیل بهترین گزینه برای آبیاری گیاهان گلخانه ای آب چاه می‌باشد. آب چاه باید قبل از استفاده ازمایش شود و در صورت نداشتن مشکل، جهت آبیاری گلخانه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وجود امکانات اولیه زیربنایی

 

برای احداث گلخانه امکانات اولیه نظیر برق ، گاز ، راه وتلفن باید وجود داشته باشد لازم به ذکر است نوع سوختی که برای گلخانه استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در مقدار هزینه و خطر سرمازدگی دارد . در گلخانه هایی که به گاز دسترسی ندارند به اجبار از منابع نفتی و یا گازوئیلی استفاده میکنند که هم از لحاظ هزینه بیشتر است و همباعث آلودگی محیط زیست میشود. گاز سوختی بسیار ارزان و پاک می‌ باشد.

 

نزدیکی به شهر و مراکز فروش

 

گلخانه ها را معمولا در زمین های کشاورزی احداث میکنند تا دسترسی به شهر به منظور تامین نهاده ها ، تجهیزات و سایر وسایل مورد نیاز گلخانه راحت تر و ارزان‌تر باشد.

 

تطابق سازه گلخانه با نیازهای اقلیمی منطقه

 

برای احداث گلخانه علاوه بر توجه به عرف محلی باید به طراحی سازه با توجه به نیاز کشت هر گیاه و شرایط اقلیمی در هر منطقه توجه شود.معمولا بیشتر گیاهانی که در گلخانه ها پرورش داده میشوندد گرما دوست هستند البته گلخانه های مختلفی را طراحی و احداث می‌کنند تا بتوانند بر مشکلات اصلی آب و هوایی چیره شوند و عوامل محیطی داخل گلخانه را کنترل کنند.

 

برای دریافت مشاوره رایگان یا استعلام قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب