وان گالوانیزه گرم

وان گالوانیزه گرم

همانطورکه در مقالات قبلی سایت دفعات گفته ایم، فرایند گالوانیزاسیون به دو روش گرم و سرد انجام میشود و برای هر یک از این فرایندها لازم است که از تجهیزات مخصوصی استفاده شود، یکی از این تجهیزات وان گالوانیزه گرم است که در ادامه این نوشته به آن میپردازیم.

جنس وان گالوانیزه از چیست؟

مهمترین وسیله برای گالوانیزاسیون گرم، وان گالوانیزه است، تمام قطعاتی که میخواهیم گالوانیزه کنیم را داخل یک وان مملو از فلز روی مذاب غوطه ور میکنیم تا سطح آنها به طور کامل با استفاده از این فلز پوشانده شود. به همین دلیل اگر سطح وان دارای ایرادی باشد، فلزی که با دمای 400 درجه در آن وجود دارد به بیرون خواهد ریخت و خسازتهای جانی و مالی بسیاری را در پر خواهد داشت، به همین دلیل هم جنس، کیفیت و کیفیت جوشکاری این وان ها باید در سطحی باشد که در حرارت بالا آسیب نبیند.

ویژگی های وان گالوانیزه

نکات ساخت وان گالوانیزه

جنس بدنه این وان ها باید از جنس فولاد مقاوم در برابر خوردگی باشد و همچنین با حرارت بالا یا فلز روی واکنش نشان ندهد، چون اگر اینطور نباشد بخشی از وان که دچار خوردگی شده است سوراخ خواهد شد و باعث نشت کردن مواد مذاب میشود.
در طراحی این وان ها باید به این نکته توجه داشت که سایزشان را کاملا مناسب با قطعاتی که قصد گالوانیزه کردنشان را داریم انتخاب کنیم، و استفاده از وان های کوچکتر بعدا برای شما مشکلاتی ایجاد کرد. یا مثلا اگر تنها وان را برای گالوانیزاسیون اتصالات استفاده میکنید، لازم نیست که از وان های خیلی بزرگ استفاده کنید. اما اگر میخواهید لوله گلخانه یا ورق گالوانیزه را گالوانیزه کنید نیاز به استفاده از وان های بزرگتری دارید.

از آنجایی که برای سرهم کردن قطعات این وان ها از جوشکاری استفاده میشود، کیفیت جوشکاری در اهمیت زیادی دارد و جوشکاری وان گالوانیزه بسیار حساس است.

اگر نکاتی که در بالا گفتیم را در ساخت وانهای گالوانیزه رعایت نکنید، همانطور که گفتیم باعث بروز حوادث ناگواری خواهد شد، برای همین هم حتما از فاکتورهایی که در بالا گفتیم استفاده کنید. چون هرچه وان کیفیت بالاتری داشته باشد هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین تر خواهد بود و طول عمر بالاتری خواهد داشت.

چرا وان گالوانیزه فرسوده میشود؟

حتی اگر از وان خوبی هم استفاده کنید گاهی ممکن است به دلیل استفاده نادرست دچار مشکل شود و غیر قابل استفاده شود،معمولا با استفاده نادرست از این وان ها جداره های آنها نازک خواهد شد و در نتیجه کاملا غیر قابل استفاده میشود. مهمترین دلایلی که برای موضوع شود، مواردی مانند: دمای بسیار بالا در فرایند و تشکیل نقاط خیلی داغ به صورت غیر یک نواخت در وان باشند.

آخرین مقالات

فهرست مطالب