تکمیل نور گلخانه

تکمیلِ نور گلخانه

در مقاله قبلی روی پوشان به بررسی عوامل موثر بر شدت نور گلخانه پرداختیم. حال در این مطلب قصد داریم به مواردی بپردازیم که نور کافی از محیط بدست نمی‌ آید و مجبوریم از نور مصنوعی استفاده کنیم.

شرکت روی پوشان قزوین پیشرو در تولید و فروش انواع محصولات گالوانیزه گرم ، لوله گلخانه ، لوله گالوانیزه و … است. تیم تحقیقاتی روی پوشان در این بلاگ پست به سراغ بررسی نکات مربوط به تکمیل نور گلخانه رفته است. پس اگر دارای گلخانه هستند و نیاز به نور بیشتر دارید یا قصد احداث گلخانه در منطقه‌ای که نور کافی ندارد، را دارید، این مطلب را مطالعه کنید.

 

چرا باید از نور مصنوعی برای تکمیل نور گلخانه استفاده کنیم؟


تحت شرایطی خاص در گلخانه ها به دو دلیل از نور مصنوعی استفاده می‌کنند. میزان شدت نوری که برای افزایش رشد و فتوسنتز گیاهان نیاز است بسیار بیشتر از میزان شدت نور مورد نیاز برای فتو پریود است.

 

1- به دلیل ابری بودن آسمان و پایین بودن شدت نور ، به منظور افزایش رشد و فتوسنتز با نور مصنوعی شدت نور را بالا می‌برند.

 

2- فتوپریود: کنترل طول دوره روشنایی روزانه

 

در مناطقی مانند شمال ایران که در نیمه دوم سال به دلیل ابری بودن آسمان شدت نور مورد نیاز برای رشد و نمو گیاهان بسیار کم است، از نورهای مکمل مصنوعی به منظور بالا بردن شدت نور گلخانه و افزایش طول روزهای کوتاه زمستانی برای سرعت بخشیدن به رشد و نمو گیاهان استفاده می‌شود.

به منظور تولید نورهای مصنوعی از لامپ های سدیمی فشار قوی و یا متال هالید استفاده می‌کنند. افزایش طول روز با استفاده از نور مصنوعی به منظور وادار کردن گیاه برای انجام فتوسنتز مستلزم بررسی‌ های اقتصادی است تا مشخص شود که آیا هزینه انرژی مصرفی و تجهیزات با بالا رفتن میزان تولیدات، یا کوتاه تر شدن طول دوره پروش محصول قابل جبران است یا نه؟

 

زیرا تجهیزات مورد نیاز جهت تامین نور مصنوعی هزینه ی زیادی دارد. اما لازم به ذکر است که استفاده از نور مصنوعی در اتاق هایی که به منظور کشت بذر و نشاء استفاده می‌شوند مفید و به دلیل کم بودن مساحت این اتاقک‌ها و پایین بودن هزینه کشت نشاء از نظر اقتصادی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. در مرحله نشاء برای برخی از گیاهان مخصوصا گیاهان گل بریده از نور تکمیلی استفاده می‌کنند ، با این کار سرعت رشد آن‌ها افزایش می‌یابد و از نظر اقتصادی نیز بازداهی بالایی دارد.

 

انواع لامپ‌ های مورد استفاده برای تکمیل نور گلخانه


در گیاهان گل بریده استفاده از نور تکمیلی گلخانه موجب افزایش اندازه گل و تعدااد ساقه ها و طول آنها می‌ شود. به منظور تامین نور تکمیلی از لامپ های مختلفی از جمله لامپ‌ های فلورسنت، لامپ‌ های تنگستن و لامپ‌ هایی با تخلیه الکتریکی فشار قوی استفاده می‌ شود.

 

لامپ های تنگستن

لامپ تنگستن برای تکمیل نور گلخانه

 

لامپ‌ های تنگستن گرمای زیادی تولید می‌ کنند. به همین دلیل تنها برای تامین نورهای مکمل استفاده نمی‌ شوند. نوری که لامپ های تنگستن تولید میکند ضعیف است و تنها 7 % از انرژی الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می‌کنند و بخش بیشتر آن به گرما تبدیل می‌شود. به همین منظور از این لامپ ها برای تیمار های شب شکنی در گیاهان شب بلند ( روز کوتاه ) استفاده می‌کنند.

لامپ های تنگستن سبب نرم شدن بافت گیاهان و تغییر شکل آنها می‌شود. زیرا این لامپ ها بیشتر تولید کننده مادون قرمز و نور قرمز هستند.

 

لامپ های تخلیه الکتریکی

 

لامپ های تخلیه الکتریکی نیز با شدت بالا کاربرد گسترده‌ای در گلخانه ها دارند که شامل لامپ های متال هالید و جیوه‌ای فشار قوی و سدیمی فشار قوی و ضعیف هستند. طیف نوری حاصل از لامپ‌های جیوه‌ ای فشار قوی بسیار شبیه به لامپ های فلورسنت است و بخش زیادی از نور ماورای بنفش را به طول موج های قابل رویت مخصوصا نور قرمز تبدیل می‌کنند. این لامپ ها دارای 13 % بازده هستند.

 

لامپ های فلورسنت

 

عموما لامپ های فلورسنت در بخش های محدودی از گلخانه برای جوانه زنی بذر و تولید نشاء و اتاقک های کشت کاربرد دارد. لامپ های فلورسنت برای رشد گیاهان به عنوان مکمل نور مناسب میباشد لازم به ذکر است که از نظر اقتصادی احتیاج به بررسی دارد. نور لامپ های فلورسنت نزدیک به طیف آبی یعنی 460 nm است که در فتوسنتز بسیار موثر می‌ باشد. این لامپ ها حدود 20 % انرژی الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می‌کنند.

لامپ فلورسنت برای تکمیل نور گلخانه

 

لامپ های متال هالید

 

لامپ های متال هالید طول موج های کوتاه‌تری در مقایسه با لامپ های جیوه‌ ای تولید می‌کنند و از نظر هزینه گرانتر هستند. اما برق کمتری را مصرف می‌کنند. این لامپ ها 20 % از انرژی الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می‌کنند.

 

لامپ های سدیم فشار قوی

 

از آنجایی که لامپ های سدیم فشار قوی 25% از انرژی الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می‌کنند ، بیشترین کاربرد را در گلخانه ها دارا می‌باشند. لامپ های سدیمی فشار قوی در اندازه های 250 و 400 و 1000 وات وجود داشته و طول عمر مفید آنها نیز به 24000 ساعت می‌رسند.

لامپ سدیم برای تکمیل نور گلخانه
لامپ سدیم پرفشار 400 وات

 

نوع کاربرد لامپ ها ، فاصله لامپ ها از یکدیگر ، ارتفاع نصب لامپ‌ها و شدت نور مورد نیاز برای گلخانه مورد نظر با توجه به شکل گلخانه و نوع گیاه و ساختمان تعیین می‌شود.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین پیشرو در تولید و فروش محصولات گالوانیزه ، لوله مانیسمان و لوله برق

آخرین مقالات

فهرست مطالب