نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای

بازار محصولات گلخانه ای، بسیار داغ است و به کمک آن می‌توان بسیاری از محصولاتی که نیاز به شرایط خاصی برای رشد دارند را در محیط‌های طبیعی نامناسب نیز کشت و برداشت نمود. گلخانه، سازه‌ای در فضای باز است که با سقف و دیوارهای ساخته شده از مواد شفاف مانند شیشه یا پلاستیک ساخته شده است. این سازه مجهز به تکنولوژی بالا برای کنترل دما و تثبیت محیط برای کشت گیاهانی مانند میوه‌ها، گل‌ها و سبزیجات و غیره است. در حال حاضر بسیاری از کشاورزان به احداث گلخانه روی آورده‌اند و برخی از آن‌ها حداقل بخشی از کشت خود را در فصول با شرایط جوی نامناسب در گلخانه انجام می‌دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به بازار محصولات گلخانه ای بیندازیم.

بازار محصولات گلخانه ای تجاری

عامل اصلی رشد گلخانه تجاری، توانایی آن در ارائه محصول با عملکرد بالا در مقایسه با روش‌های کشاورزی سنتی است. علاوه بر این، افزایش تقاضا برای مواد غذایی، کاهش زمین‌های قابل کشت به دلیل افزایش جمعیت و تغییرات ناگهانی محیطی نیز به افزایش رونق بازار محصولات گلخانه ای تجاری کمک کرده است.

فن‌آوری گلخانه‌ای، تولیدکنندگان محصولات زراعی را قادر می‌سازد تا محصولاتی را تولید کنند که کمبود عرضه دارند و در نتیجه، فرصتی را برای تولید محصولات قابل‌عرضه در بازار ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، افزایش ابتکارات دولتی، مانند وام‌ها و تسهیلاتی که برای تولیدکنندگان محصولات گلخانه ای ارائه می‌دهند، باعث رونق بیشتر بازار محصولات گلخانه ای شده است.

تضمین ایمنی مواد غذایی، سلامت گیاه، بهره‌وری نیروی کار و غیره از دیگر کمک‌هایی است که دولت در جهت رونق بازار محصولات گلخانه ای بخصوص گلخانه‌های تجاری انجام می‌دهد. برخی از عوامل دیگری که انتظار می‌رود بازار گلخانه ‌های تجاری جهانی را هدایت کنند، شامل روند رو به رشد کشاورزی روی پشت‌بام، پذیرش فناوری‌های اتوماسیون گلخانه‌ای، صرفه‌جویی در خدمات، افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ادغام در صنعت و غیره می‌باشد.

بازار محصولات گلخانه ای غیرتجاری

اگرچه معمولاً اصطلاح بازار مربوط به گلخانه‌های تجاری با حجم عظیمی از تولیدات می‌باشد، اما احداث گلخانه‌های کوچک با تجهیزات غیر اتوماتیک و سنتی نیز رو به افزایش است. حتی بسیاری از افراد که شغلی غیر از کشاورزی دارند، در خانه خود به‌عنوان یک سرگرمی گلخانه‌های آماده شده را احداث می‌کنند تا بتوانند برخی از محصولات موردنیازشان مانند سبزیجات را به‌صورت تازه و ارگانیک مصرف کنند که از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

برخی از صاحبان گلخانه‌های کوچک نیز از گلخانه خود به‌عنوان یک منبع کسب درآمد خانگی استفاده می‌کنند و اگرچه در سطح پایین، اما محصولاتی را کشت می‌کنند که می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند و این کار را با هدف گسترش کسب‌وکار خود و ورود به بازارهای بزرگ انجام می‌دهند.

این افراد در بازارهای خرده‌فروشی محلی جایگاه ویژه‌تری دارند و برخی از خریداران نیز مستقیماً از خود این گلخانه‌ها خرید می‌کنند. بسته به نوع محصولی که در این گلخانه‌ها کشت می‌شود و تجهیزات موجود در گلخانه، درآمدی که از گلخانه‌های سنتی به دست می‌آید، کاملاً متفاوت است.

مزایای بازار محصولات گلخانه ای تجاری

باغبانی گلخانه ای تجاری با استفاده از خاک به‌عنوان پایه همه گیاهان، به دلیل در دسترس بودن آسان و هزینه‌های زیرساختی اولیه کمتر آغاز شد. گلخانه‌های تجاری انواع مختلفی از مواد پوششی مانند سقف‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی و اغلب دیوارهای شیشه‌ای یا پلاستیکی را مورداستفاده قرار می‌دهند.

بنابراین این نوع گلخانه‌ها می‌توانند شرایط بسیار خوبی را برای تولید در یک سطح گسترده حتی در شرایط نامناسب ایجاد کنند و پتانسیل رشد بالایی دارند. زیرا از چندین فناوری مانند سیستم‌های گرمایش، سیستم‌های سرمایشی، سیستم‌های تهویه، نور رشد LED استفاده می‌کنند.

فن‌آوری ارتباطات، سیستم آبیاری و سیستم‌های کنترل و غیره نیز ازجمله تجهیزات این گلخانه‌ها هستند که در رونق بازار محصولات گلخانه ای تأثیر بسیار زیادی داشته است.

سیستم‌های گرمایش و سرمایش، تجهیزات اصلی در پرورش محصولات گلخانه ای تجاری هستند. همچنین افزایش جمعیت و تقاضا برای غذا در مناطق درحال‌توسعه مانند آسیا و اقیانوسیه رشد این بازار را تقویت می‌کند.

نیاز روزافزون به مواد غذایی تازه در خاورمیانه نیز به ایجاد فرصتی برای کشاورزی شهری در این منطقه کمک کرده است. درواقع می‌توان گفت روند فزاینده کشاورزی روی پشت‌بام و افزایش جمعیت، دو محرک اصلی بازار محصولات گلخانه ای هستند.

آخرین مقالات

فهرست مطالب