فواید کشت گلخانه ای
افزایش تولید :
کشاورزی گلخانه ای در واقع اجرای عملیات کشاورزی در یک محیط بسته با
شرایط کنترل شده است. با اجرای عملیات گلخانه ای، تولیدات محصولات زراعی نسبت به کشت داخل مزرعه، افزایش می یابد. این امر به دلیل این واقعیت است که شما در ایجاد شرایط آب و هوایی بهینه برای رشد گیاه کنترل بیشتری دارید. همچنین قادر به رشد گیاهان بیشتر در هر متر مربع در مقایسه با کشت محصولات زراعی در یک میدان بازهستید.
قدرت تنظیم شرایط آب و هوایی درون گلخانه، به کشاورزان این امکان را می دهد که گیاهان را در دمای مطلوب محیط و رطوبت نسبی پرورش و دوره رشد آنها را نسبت به محیط خارج از گلخانه کاهش دهند.
به حداقل رساندن خطرات تولید :
قرار گرفتن در فضای محصور می تواند از گیاهان در برابر آسیب های ناشی
از تغییرات آب و هوایی مانند افزایش ناگهانی یا افت دما محافظت کند. همچنین دورنگه داشتن محصولات زراعی از حمله پرندگان و حیوانات دیگر یکی دیگر از فواید کشت گلخانه ای است.
حداکثر سود :
مطالعاتمتعدد اظهار داشته اند که سود هر محصول در هر متر مربع حتی
می تواند دو یا سه برابر بیشتر از کشت درون مزرعه باشد. با استفاده از منابع با
شیوه ای کارآمدتر زباله کمتری ایجاد می شود که به نوبه خود می تواند به سودهای بیشتری رابه دنبال داشته باشد.
کاهش آفات، علف های هرز و کنترل بیماری :
یک گلخانه با طراحی مناسب و بهینه ساخته می شود و می تواند از بروزمشکلاتی نظیر آفات و علفهای هرزجلوگیری کند. همچنین می تواند کنترل بیشتری در برابر سایر بیماری ها داشته باشد.
علاوه بر این رفت و آمد درون گلخانه فقط برای پرسنل آن مجاز است. ورود و خروج افراد کمتر هم به معنای کاهش خطر ورود بیماری ها به محدود گلخانه است.
توانایی رشد محصول درتمام سال، حتی خارج از فصل :
یک گلخانه نسبتاً مستقل از دنیای خارج است که محدودیت کشت محصولات
زراعی را در یک فصل خاص از بین می برد. حتی در زمستان های سخت و یا در تابستان های شدید، می توان محصولات زراعی با کیفیت بالایی را کشت کرد. به شرط اینکه از وسایل لازم برای ایجاد آب و هوای مناسب در گلخانه استفاده شود.
ثبات و امنیت بیشتر :
یکی دیگر از فواید کشت گلخانه ای اینست که ثبات و امنیت بیشتری برای
کیاهان ایجاد می شود. از آنجا که کشت گلخانه ای به شرایط آب و هوایی وابسته نیست،ثبات و امنیت، برای محصولات زراعی حاصل افزایش می یابد. محصولات داخل گلخانه تحت تاثیر شرایط بد جوی مانند برف، تگرگ، باران شدید، سیل، طوفان و … قرار نمی گیرند. زیرا ساختار و پوشش گلخانه از گیاهان محافظت می کند و مانع از آسیب رسیدن به آنها می شود.
استفاده کارآمدتر ازمنابع تولیدی :
با استفاده از روش هایی مانند هیدروپونیک می توان میزان مصرف آب و
کود را کاهش داد. زیرا محصولات کشاورزی تنها آنچه را که برای توسعه خود لازم دارند صرف می کنند و هزینه های تولید را به حداقل می رسانند.
معایب کشت گلخانه ای
سرمایه گذاری اولیه :
یکی از بزرگترین معایب کشت گلخانه ای هزینه های بالای آن است. ساختار
و طرح گلخانه نسبتاً گران است که تامین هزینه آن می تواند برای بسیاری از کشاورزان چالش برانگیز باشد.
طراحی دقیق گلخانه :
یک گلخانه باید با در نظر گرفتن جزئیات بسیار دقیق و عناصر از جمله
مکان و نوع محصول که در آن کشت خواهد شد، طراحی و مهندسی شود. اگر گلخانه از ابتدا به درستی ساخته نشود، نتایج مورد انتظار را تحت تأثیر قرار می دهد و این به معنای صرف پول بیشتر است.
هزینه های بالای تولید :
هزینه های عملیاتی برای گلخانه ها عموماً بیشتر از هزینه های کشاورزی
مزارع آزاد است. حفظ شرایط کافی برای رشد گیاهان در داخل گلخانه به معنای صرف هزینه به عنوان مثال برای برق و گاز است.
سطح مهارت بالاترمورد نیاز است :
در داخل گلخانه ها پرسنل گلخانه، مسئول گیاهان هستند. توانایی کنترل
تمام متغیرهای محیط به این معنی است که هر مشکلی که بوجود می آید، باید سریعاً برطرف شود. این امر به متخصصان با تجربه و آموزش دیده احتیاج دارد که می توانند عملیات را به صورت کارآمد و ایمن انجام دهند.
شرایط مطلوب برای بیماریها :
درست همانطور که شرایط داخل گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی بهینه
خواهد شد، در مورد بیماری هایی که می توانند روی آنها تأثیر بگذارند نیز بهینه میشود. البته در گلخانه می توان اقدامات ایمنی بهتری را در برابر چنین مواردی ارائه داد. اگر اقدامات ایمنی به طور صحیح اجرا نشود، آفات وارد گلخانه می شوند و رشد آنها سریعتر از حد معمول خواهد بود که می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت محصولات شود.
برای فروش محصولات نیاز به بازاریابی دارید :
برای اینکه واقعاً از کشت گلخانه ای استفاده کنید، لازم است که عملیات توزیع و فروش خود را قبلاً انجام دهید. توانایی فروش محصولات با کیفیت و قیمت های بالاتر، از مهمترین فواید کشت گلخانه ای است. چنین محصولات زراعی دارای طول عمر کوتاهی هستند و برای اطمینان از کیفیت، باید به سرعت تجاری شوند. هرچه محصول مدت زمان بیشتری درانبار بماند، ارزش بیشتری از دست می دهد. داشتن یک شریک تجاری و یک بازار قوی لازم خواهد بود که این مساله می تواند یک چالش بزرگ باشد.