کاربردهای لوله های گالوانیزه شده

کاربرد لوله گالوانیزه

در دنیای امروز از لوله ها در صنایع مختلفی از جمله آب، ساختمان سازی، حصارکشی، گلخانه ها، کشاورزی و آبرسانی و همچنین برق و مخابرات نقش بسیار مهمی دارند به همین دلیل انواع متفاوتی از لوله ها برای مصارف گوناگون تولید میشود که از جمله مهم ترین آنها:

لوله های گالوانیزه، لوله های پلاستیکی و فلزی ، لوله های سیمانی، لوله های پی وی سی و یو پی وی سی میباشد.

این لوله ها دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند در نتیجه کاربردهای متفاوتی نیز دارا میباشند.

این لوله ها از جمله پر مصرفترین نوع لوله ها میباشد که بر اساس نوع کاربردی که دارند و همچنین نوع مواد سازنده آنها به انواع گوناگونی تقسیم میشوند.

حال کمی در مورد لوله های کاربردی گالوانیزه صحبت میکنیم:

گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد انجام میشود.

این لوله ها فلزی میباشد که به منظور جلوگیری از پوسیدگی و اکسید شدن، زنگ زدگی و خوردگی آنها، با عمل گالوانیزاسیون این لوله ها را گالوانیزه میکنند به همین دلیل به آنها لوله گالوانیزه میگویند.

 

لوله گالوانیزه گرم

این پوشش های گالوانیزه از جنس روی میباشند. لوله های گالوانیزه که از جنس آهن نورد شده میباشد، جوش داده میشود و بعد از آن وارد یک مخزن حاوی روی مذاب با دمای 420 درجه سانتی گراد میشود که این روی به طور کامل سطح لوله ی آهنی را در برمیگیرد.

این لوله ها در رنگ های تیره و خاکستری و با وزن های سبک و سنگین تولید میشوند.. مولکول های روی با مولکول های آهن لوله فولادی عمل شیمیایی و اتصال محکم و مقاومی انجام می دهند و باعث می شوند تا لوله گالوانیزه گرم مقاومت بیشتری نسبت به لوله های تولید شده با گالوانیزاسیون سرد داشته باشد.

به همین دلیل از این دسته از لوله ها در محیط هایی استفاده میشود که خطر پوسیدگی و اکسید شدن بالا است و لوله در تماس مستقیم با محیط و رطوبت میباشد. با پوشش گالوانیزاسیون گرم عمر لوله 25 تا 30 سال افزایش پیدا میکند.

چگونه تفاوت گالوانیزه گرم را از سرد تشخیص بدهیم؟

یکی از ره های تشخیص آنها ، رنگشان میباشد. به عبارتی لوله هایی که به روش گالوانیزه پوشش داده میشوند، به دلیل عملیات شیمیایی که با دمای بالا بر روی آنها انجام میشود براق تر از لوله هایی است که با گالوانیزه سرد پوششدهی میشوند.

جالب است بدانید که در لوله ها سرد مقدار براق بودن لوله به ضخامت و ورقی که با آن لوله را پوشش میدهند بستگی دارد؛به طور مثال لوله هایی با ضخامت 1 و 1.5 میلیمتر که اصطلاحا به آنها لوله مبلی میگویند براق تر از لوله های با ضخامت بالا هستند زیرا این لوله ها از ورق های براق تری ساخته شده اند.

دیگر تفاوت فولاد گالوانیزه گرم و سرد این است که معمولا لوله های ساخته شده با عملیات گالوانیزاسیون گرم به صورت دو سر رزوه دنده تولید می شوند در حالی که لوله گالوانیزه سرد بدون رزوه است.

از مهمترین مزیت های گالوانیزه گرم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

1- از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است
2- پوشش یکنواختی را برای قطعات با شکل های گوناگون ایجاد میکند.
3- این پوشش ها دارای مقاومت بسیار بالایی در بابر رطوبت و باد و باران و همچمین ضربه در زمان حمل و نقل میباشد.

شرکت روی پوشان قزوین با تولید تمام اتوماتیک و کیفیت مطلوب تولید لوله برق و لوله قزوین را از سال 1380 آغاز کرده است که از افتخارات این شرکت میباشد. وجود بخار و شست و شوی گرم و زیرسازی مناسب و چسبندگی فوق العاده لایه ی آلیاژ از ویژگی های بارز محصولات این شرکت میباشد.

آخرین مقالات

فهرست مطالب