پروانه تاسیس گلخانه

همه چیز در مورد پروانه تاسیس گلخانه

در این مطلب از سری مطالب آموزش‌های گلخانه وبلاگ شرکت روی پوشان، به ارائه اطلاعات در مورد پروانه تاسیس گلخانه پرداخته‌ایم. در صورتی که قصد تاسیس گلخانه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا پرسش‌های احتمالی شما در مورد پروانه تاسیس را پاسخ بدهیم.

 

پروانه تاسیس چیست؟


به سندی گفته می‌شود که برای احداث گلخانه در زمین مورد نظر ، بعد از ارائه مدارک مورد نظر و همچنین داشتن شرایط لازم تایید و صادر می‌گردد.

 

پروانه بهره برداری

 

به سندی گفته می‌شود که بعد از تجهیز و تطابق با  طرح تایید شده اولیه و اتمام عملیات احداث، به منظور شروع فعالیت در امر تولید صادر می‌گردد.

 

اصلاح پروانه

 

به فرآیندی گفته می‌شود که به منظور تغییر کشت گروهی از محصول ، تغییر نام پروانه ، توسعه تولید محصولات گلخانه‌ای و قارچ ها انجام می‌شود.

 

تغییر کشت

 

به تغییر کشت گروهی از محصولات گلخانه‌ای اطلاق می‌شود. هنگامی که این تغییر کشت در داخل یک گروه از محصولات انجام شود، احتیاجی به اصلاح پروانه نیست و تنها اطلاع سازمان نظام مهندسی کشاورزی و یا منابع طبیعی استان کافیست.

 

ابطال پروانه چه موقع صورت می‌گیرد؟


این ابطال زمانی انجام می‌شود که ضوابط نظام گلخانه‌ای کشور و احراز تخلف و توقف و همچنین طرح مصوبه صادر می‌گردد.

 

صدور پروانه ها و مجوزها

 

صدور این پروانه‌ها و مجوز‌ها که شامل کلیه مراحل تاسیس و بهره برداری واحد‌های گلخانه‌ای و همچنین واحد‌های پرورش قارچ‌های خوراکی می‌شود که خود مشتمل از درخواست صدور پروانه بهره برداری و چگونگی تمدید و ابطال و انجام نظارت است که به صورت دستورالعمل ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌پذیرد.

 

برای صدور مجوز تاسیس گلخانه، شرایط زمین و آب و برق و سوخت چگونه باید باشد؟


زمین

 

به محلی می‌گویند که فرد متقاضی آن را ارائه می‌دهد ، سپس کارشناس آن را بررسی کرده و پروانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان مربوطه را صادر می‌کند. همچنین صدور پاسخ مثبت استعلام ها از دیگر مراجع مربوطه و صدور مجوزهای لازم برای واحد های گلخانه‌ای و قارچ‌های خوراکی تاسیساتی از جمله: سرویس‌های بهداشتی، انبارها، محل استراحت کارگرها، سالن بسته بندی و دفتر مدیریت و غیره در زیر سازه های گلخانه‌ای قرار می‌گیرند.

 

وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک مورد نظر

 

برای مشخص کردن وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک مورد نظر ، از خاک نمونه برداری کرده و سپس آن را به آزمایشگاه تجزیه خاک میفرستند تا  تحت نظارت کارشناس صدور پروانه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام پذیرد . این امر برای اخذ مجوزها لازم و ضروری میباشد.

 

آب

 

برای فعالیت های گلخانه‌ای ، آب مورد نیاز از نظر کیفیت و کمیت بر اساس مقدار آبی که نیاز دارد و با توجه به مصارف برابر با تخمین و براوردهای مهندس مشاور طرح ، از منابع آبی مختلفی از جمله: چشمه و قنات‌های دائمی، آب سدهای دائمی و همینطور رودخانه دائمی و چاه های کشاورزی می‌توان استفاده کرد که این امر در صورتی امکانپذیر است که تایید حق آبه از شرکت سهامی آب استان و یا شهرستان تامین شود. مدارک مورد نیاز برای تامین آب عبارت است از :

تاییدیه مقدار آب مورد نیاز گلخانه و واحد قارچی خوراکی که مهندس مشاور براورد میکند.

 

برق

 

به منظور انجام فعالیت های گلخانه‌ای محاسبه مقدار برق مورد نیاز گلخانه از ضروریات است. که این امر توسط مهندس مشاور طرح انجام می‌شود. میزان برق را بر اساس سطح گلخانه  نوع تجهیزاتی که در آن به کار رفته است ، تخمین می‌زنند. لازم است که اداره برق شهرستان مورد نظر به منظور تامین برق گلخانه به غیر از گلخانه‌هایی که تابع اقلیم هستند، موافقت خود را اعلام نماید. همچنین ارائه موافقت نامه تامین مقدار برق لازم از طرف شرکت توزیع برق شهرستان مربوطه برای مجتمع و شهرک‌های گلخانه‌ای و همچنین گلخانه های مدرن لازم است.

 

سوخت

 

1- باید استاندارد‌های سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور رعایت گردد.

2- توصیه می‌شود که واحد های گلخانه‌ای دوگانه سوز شوند.

3- بهتر است که منبع ذخیره دوم ترجی‌ها سوخت مایع نیز متناسب با متراژ گلخانه‌‌های گاز سوز و شرایط اقلیمی استفاده شود.

 

شرکت روی پوشان قزوین تولیدکننده و ارائه دهنده انواع محصولات  گالوانیزه گرم، لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان و لوله برق است. برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب