سقف گلخانه

نکات مربوط به شیب سقف گلخانه

در این مطلب از سری مقالات آموزش‌ های گلخانه وبلاگ شرکت روی پوشان به بررسی نکات و آموزش‌ های مربوط به سقف گلخانه پرداخته‌ایم. همانطور که می‌دانید ساختار بدنه گلخانه و خصوصا سقف آن اهمیت بسیاری دارد. پس در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی این نکات بپردازیم.  شیب سقف گلخانه به چه عواملی وابسته است:

شکل گلخانه و منطقه احداث گلخانه دو عاملی هستند که زاویه شیب گلخانه به آن‌ها وابسته است. شیب گلخانه از دو نظر حائزه اهمیت است:

  1. میزان نفوذ نور به زاویه سقف گلخانه بستگی دارد. به عبارت دیگر هرچه زاویه سقف گلخانه کمتر باشد میزان نفوذ نور به گلخانه بیشتر خواهد بود.
  2. میزان ریزش قطرات حاصل از میعان بخار آب بر روی گیاهان نیز به زاویه سقف گلخانه وابسته است ، به طوری که هر چه زاویه بیشتر باشد میزان ریزش قطرات آب نیز کمتر خواهد بود.

 

پوشش گلخانه بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

از جمله پوشش های مناسب برای گلخانه : شیشه ، پلاستیک های سبک و سنگین هستند .تعیین نوع پوشش گلخانه به عوامل زیر بستگی دارد:

 

  1. میزان انتقال طول موج های بلند مادون قرمز
  2. میزان انتقال نور
  3. طول عمر پوشش مورد نظر
  4. میعان بخار آب در زیر پوشش گلخانه
  5. میزان مقاومت پوشش مورد نظر در برابر برف ، باد ، تگرگ
  6. ضریب اتلاف گرمای پوشش

 

میزان انتقال نور

وقتی از نور صحبت می‌کنیم منظور دامنه‌ای از طول موج‌های نور مرئی، ماورای بنفش و نزدیک به مادون قرمز (طول موج 280 تا 3000 نانومتر) است. میزان نفوذ نور به داخل گلخانه به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از:

جهت گلخانه ، موقعیت خورشید ، میزان کثیف بودن پوشش گلخانه ، نوع پوشش گلخانه ، میعان بخار آب در سطح داخلی گلخانه و اجزی سازه ای سقف گلخانه . قسمتی از نور مرئی خورشید از پوشش گلخانه عبور کرده و به داخل نفوذ میکند اما بخش دیگری از انرژی تابشی خورشید از طریق انعکاس یا جذب توسط پوشش گلخانه ، کثیف بودن مواد پوشش دهنده، سایه دهی سازه گلخانه و میزان کدر شدن پوشش در اثر افزایش سن مواد پوشش دهنده ، هدر رفته و وارد گلخانه نمی‌شود.

 

میزان انتقال طول موج های بلند مادون قرمز

 

انتقال تشعشعات مادون قرمز که دارای طول موج 3000 نانومتر است ، بر انتقال گرمایی مواد پوششی و دمای گیاه موثر است . در صورتی که پوشش گلخانه توانایی انتقال اشعه مادون قرمز بالایی داشته باشد ، تلفات گرمایی گلخانه نیز بالا میرود و در نتیجه دمای گیاه در این گلخانه کمتر از گیاهانی است که در گلخانه هایی قرار دارند که اشعه مادون قرمز کمتری را منتقل میکنند. اگر در گلخانه هایی که پوشش آنها انتقال دهنده نور مادون قرمز است ، سیستم گرمایشی به هر دلیلی قطع شود ، در شبهایی که هوا سرد است گیاه صدمه میبیند. در واقع هر چقدر ضخامت پوشش گلخانه بیشتر باشد ، انتقال طول موج های بلند مادون قرمز کاهش پیدا می‌کند.

 

مضرات میعان بخار آب در زیر پوشش گلخانه

 

همان طور که قبلا اشاره کردیم فضای داخلی گلخانه گرم و مرطوب است. هنگامی که ذرات بخار آب موجود در داخل گلخانه به جسم سردی برخورد کند ، میعان صورت میگیرد و ذرات بخار به قطرات آب تبدیل می‌شود. از آنجایی که پوشش گلخانه با فضای بیرون در تماس است و جسم سرد محسوب میشود ، قطرات آب بر روی سطح داخلی آن تشکیل میشود. قطرات اب تشکیل شده حاصل از میعان بر روی خاک و گیاهان می‌چکد و این موضوع سبب افزایش رطوبت و شیوع انواع بیماری های قارچی و اشباع شدن خاک از آب می‌شود. اشباع شدن خاک از آب سبب خفگی ریشه و بروز عوامل بیماری زای خاکی می‌شود.

 

میعان آب به صورت ورقه ایی بر سطح پوشش گلخانه تشکیل میشود. در ادامه باید بگوییم که در پوشش های پلاستیکی فراوری نشده ، قطرات ریز اب بر اثر کشش سطحی به یکدیگر می پیوندند و قطرات بزرگتر را تشکیل می‌دهند در نتیجه سنگینتر شده و به سمت زمین می‌چکد. اما در پوشش هایی که از جنس پلاستیک های فراوری شده یا همان ضد قطره هستند ، میعان به صورت ورقه ایی صورت میگیرد و در نتیجه به صورت تدیجی از طرفین گلخانه با جریانی باریک هدایت میشود. اگر زاویه سقف گلخانه خیلی کم باشد قطرات از روی پلاستیک سر خورده و سبب خیس شدن گیاه میشود و هرچه زاویه شیب کمتر باشد ، قطرات بزرگتری تشکیل می‌شود.

 

گاهی اوقات به منظور جلوگیری از تشکیل قطرات بزرگ آب با پاشیدن مواد پاک کننده بر سطح پوشش های پلاستیکی ، کشش سطحی را کاهش میدهند اما اثر خود را بر اثر شسته شدن از دست میدهند. استفاده از پوشش های پلی اتیلن دو لایه از جمله راهکارهای دیگر برای جلوگیری از تشکیل قطرات آب بر روی پوشش گلخانه میباشد. در صورت استفاده از لایه های پلی اتیلن دولایه ، پوشش داخلی گلخانه جسمی گرم محسوب میشود و در صورت برخورد بخار آب به آن میعان صورت نمی‌گیرد.

 

افزایش دما و تهویه در گلخانه روشی دیگر برای کاهش میعان است. تهویه سبب ورود هوای تازه به داخل گلخانه شده و در نتیجه مقدار هوای مرطوب موجود در گلخانه کاهش می‌یابد. گرم کردن گلخانه نیز باعث می‌شود که هوای گرم ، بخار آب بیشتری را در خود جای دهد و در نتیجه از رطوبت نسبی گلخانه می‌کاهد.

 

شرکت روی‌پوشان لوله قزوین ارائه دهنده انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، لوله گلخانه و لوله برق

برای استعلام قیمت هرکدام ازمحصولات لینک مربوطه را باز کنید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب