قوانین عمومی گلخانه

مقررات عمومی در مورد گلخانه

در این مطلب از سری مطالب لوله قزوین شرکت روی پوشان به توضیح در مورد مقررات عمومی در گلخانه ها پرداخته‌ایم. در صورتی که صاحب گلخانه هستید می‌توانید مقالات مربوط به گلخانه را در وبلاگ ما دنبال کنید. همچنین در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به توضیح قوانین عمومی که در همه گلخانه‌ها واجب است رعایت شود، بپردازیم.

 

شرکت روی پوشان قزوین تولیدکننده و ارائه دهنده انواع محصولات  گالوانیزه گرم، لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان و لوله برق است. برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

تعریف عمومی گلخانه


به محیطی کنترل شده‌ای گفته می‌شود که در آن یک یا چند عامل  و شرایط مناسب مانند دما ، نور ، دی اکسید کربن ، رطوبت و عوامل دیگری که در رشد گیاه تاثیر بسزایی دارند را فراهم می‌کند و گیاه را از شرایط نامساعد حفظ می‌کند.

 

گلخانه های تابع اقلیم ها


گلخانه‌هایی هستند که دارای پوشش و فاقد تاسیسات کنترل اقلیم هستند. همچنین شرایط مناسب تولید و بهره برداری را فراهم می‌کند و با توجه به زمان و فصل مناسب برای عرضه محصول فعالیت می‌کند.

 

زنجیره ارزش تولید تا عرضه محصولات گلخانه‌ای

 

به مجموعه ای از فعالیت ها در جهت تولید مانند: تولید و پرورش ، حلقه های تامین نهاده ، عملیات پس از برداشت ، گواهی محصول و عرضه و بازار رسانی گفته می‌شود که مکمل یکدیگر بوده که در نهایت منجر به تولید یک یا چند محصول می‌شود.

 

واحد های تولید محصولات گلخانه‌ای

 

به واحد هایی گفته می‌شود که بر اساس شرایط عملی و فنی در جهت تولید و پرورش یک یا چندین نوع گیاه و تولید محصولات ، گلخانه احداث می‌کنند.

 

گلخانه های کوچک مقیاس


به چارچوب فلزی گفته می‌شود که دارای پوششی قابل نفوذ نسبت به نور گفته می‌شود که در آن امکان این را فراهم می‌کند که عوامل محیطی موثر برای تولید محصولات کشاورزی در فصول و شرایط آب و هوایی مختلف ایجاد شود.

 

سایبان

 

سایبان که متشکل از بست ها ، ستون ها ، کابل ها و گیره ها میباشد در کنار کشتهای گلخانه ای و زیر مجمعه باغبانی محافظت شده طبقه بندی میشود. سایبان ها دارای پوشش های توری مختلف هستند که بر اساس نوع کاربردشان طراحی و تیپ های مختلفی را شامل میشود.

 

مدیریت گلخانه

 

مدیریت گلخانه شامل برنامه ریزی ، هدایت و کنترل عملیات قبل از کاشت و داشت و برداشت و تولید و عرضه است.

 

مهندس

 

به فرد متخصصی گفته می‌شود که برای انجام نظارت ، خدمات طراحی ، بهره برداری و نگهداری دارای گواهی نامه در رشته مشخص است. سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قادر هستند که توانایی تخصصی مهندس جهت انجام امور تخصصی شخیص دهند.

 

مسئول فنی کیست و چه نقشی دارد ؟

 

به مهندسی گفته می‌شود که دارای گواهینامه در رشته‌ی مرتبط با پرورش قارچ های خوراکی و محصولات گلخانه ای  همچنین دارای صلاحیت از سازمان نظام مهندسی است. وی با گذراندن دوره های کارورزی مهارت ، عملی  و تخصصی خدمات مهندس تولید و همچنین نگهداری قارچ های خوراکی و محصولات گلخانه‌ای را کسب کرده و از سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی و کشاورزی ، گواهینامه مسئول فنی را دریافت می‌کند.

 

مهندس ناظر کیست؟

 

به شخصی گفته می‌شود که صلاحیت حرفه‌ای از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی را دارا است که به منظور انجام نظارت فنی در عملیات اجرائی و جهت اطمینان از مطابقت نقشه ها و مشخصات فنی از ابتدای پروژه و در هنگام عملیات اجرایی از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به شخص متقاضی معرفی می‌شود.

 

نقش مهندس مشاور چیست؟

 

به شخصی حقوقی گفته می‌شود که دارای رتبه و صلاحیت حرفه ای مشاور مربوط به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی که به جهت بررسی، ارائه توصیه‌های اجرایی و فنی و اقتصادی، راهبری و طراحی پروژه احداث واحد‌های تولید قارچ‌های خوراکی و گلخانه‌ای توسط متقاضی است.

 

پیمانکار

 

این شخص دارای رتبه و صلاحیت پیمانکاری کشاورزی و منابع طبیعی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی  سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است که به منظور اجرای نقشه های محاسباتی پروژه بهسازی و احداث و توسعه و نوسازی که توسط مهندس مشاور تایید شده است توسط متقاضی انتخاب می‌شود. همچنین پیمانکار برای اجرای قسمتی از کارهای تخصصی در زمینه عمران و مکانیک نیز مسئولیت دارد.

 

گلخانه دار

 

شخصی حقوقی و حقیقی است که بر اساس ضوابطی که به تولید یک یا چندین محصول مناسب جهت تولید در داخل گلخانه اشتغال داشته ، اطلاق میشود.

 

پروانه

 

به سندی گفته میشود که در محدوده زمانی و مکانی معین جهت شروع فعالیت در تولید فعالیت در زمینه کحصولات قارچ و گلخانه ایی برای اشخاص حقوقی و حقیقی صادر میشود .دو نوع پروانه وجود دارد که عبارتند از : پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری .

 

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب