ساخت پروفیل (Roll Forming) از ورق گالوانیزه

برای ساخت پروفیل از ورق گالوانیزه عواملی مثل سطح مقطع پروفیل، کیفیت ورق گالوانیزه، تعمیر و نگهداری غلتک‌ های نورد، سرعت تغییر فرم و روغن‌کاری منظم و موثر دخیل هستند. برای کاهش خسارات ناشی از برداشت لایه روی ورق گالوانیزه، پرداخت منظم پوشش کرم-سخت غلتک‌ها انجام می‌شود.

از گرید DX51D برای پروفیل سازی و کار‌های خمشی استفاده می‌شود. اما کارشناسان روی پوشان به شما پیشنهاد می‌دهند از گرید S220GD استفاده کنید. زیرا ضمانت می‌شود حداقل تنش تسلیم آن 140 نیوتن بر میلی‌متر مربع است. در صورتی که استحکام بالا تعداد زیادی از گرید‌های گالوانیزه با استحکام‌های بالاتر هم در دسترس هستند.

S550GD تولید آن در شرایط کاملا سرد است.(fully cold worked) در نتیجه شکل‌پذیری آن زیاد نیست. این در صورتی است که پروفیل‌هایی که دارای روکش هستند، توسط ایت گرید کیفی تولید می‌شوند. رضایت استفاده از آن‌ها بیشتر هم است. البته باید پروفیل باید بهینه ساخته شود.

اتصال قفلی (lock forming)

یکی از بهترین روش‌ها برای دو قطعه فلز به وسیله درز مکانیکی، اتصال قفلی است. دو لبه مقابل از یک کلاف (کویل) به یکدیگر به شکل لوله حلزونی متصل شوند. درزهایی که برای اتصال استفاده می‌شود، دو نوع هستند که در تصویر زبر نشان داده شده است.

پروفیل سازی

گرید انتخابی با نوع درز باید متناسب باشد. اهمیت این موضوع در گالوانیزه‌های با جرم پوشش بیش از 275 گرم بر متر مربع بیشتر است. گرید‌های EN10142 برای اتصال قابلیت شکل‌ دهی بهتری دارند.

شکل‌دهی هیدرولیکی (hydroforming)

تکولوژی شکل‌دهی، شکل‌دهی هیدرولیکی است. در این تکنولوژی توسط فشار سیالات فرم تغییر می‌کند. تکنولوژی فرم‌دهی هیدرولیکی بیشتر برای لوله‌ های گالوانیزه استفاده می‌گردد.

انواع شکل‌دهی هیدرولیکی

 

کم فشار

در روش کم فشار، به سادگی شکل لوله گالوانیزه تغییر می‌کند. اما این روش برای مواقعی که نیاز به تلرانس شکلی دقیق داریم، مناسب نیست.

پرفشار

روش پرفشار نسبت طول لوله تا 50 درصد تغییر می‌تواند کند. روش پر فشار مشکلات روش قبل را به کلی حل کرده است. تلورانس های این فرآیند دقیق است که مدیون قدرت آن است.

هیدرولیکی پانلی

نوع دیگر، شکل‌دهی هیدرولیکی پانلی است. این روش برای تولید پانل‌های محکم استفاده می‌شود. مزیت این نوع شکل‌دهی، صافی سطح بالا، استحکام کنترل شده و درجه تغییر شکل آن است. از نمونه استفاده آن هم می‌توانیم به سقف خودرو اشاره کنیم.

بالشی

شکل‌دهی بالشی نوع دیگری است که با استفاده از فشار هیدرولیک برای ساخت قطعه از دو ورق فولادی که به جوش داده شده است، استفاده می‌شود. استفاده از آن برای ستون‌های اتاق خودرو است. قسمت بالا عرض کم و در قسمت‌های پایین عرض بیشتر می‌شود.

برای کاهش خسارات وارده به پوشش‌ها، بهتر است از جوش لیزری برای تولید لوله های برق ، لوله گلخانه یا لوله های مانیسمان استفاده شود. در زمانی که جوشکاری مقاومتی به منظور تولید لوله انجام می‌شود، جهت محافظت در مقابل خوردگی نواحی آسیب دیده، از عملیات پس از گالوانیزه (post treatment) استفاده می‌گردد. مثلا می‌توان از رنگ‌های غنی روی (zinc rich paint) استفاده گردد.

شرکت روی پوشان قزوین با سابقه فعال در تولید انواع محصولات گالوانیزه گرم و سرد و انواع لوله قزوین از تولید تا فروش به همراه شما خواهد بود. جهت مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

آخرین مقالات

فهرست مطالب