rooypooshan.ir

تولید لوله به روش گالوانیزه گرم

لوله برق گالوانیزه یا کاندوئیت به منظور افزایش مقاومت و حفظ هر چه بهتر اجزای سیم کشی در کارخانه‌ های صنعتی و پروژه‌ های ساختمانی به صورت داخلی یا روی کار استفاده می‌شود. لوله‌ های فولادی برق را معمولا از گالوانیزه گرم تولید می‌ کنند.

ورق گالوانیزه


برای حفاظت از لوله‌های فولادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، و آسیب‌پذیری از پوششی از جنس روی مذاب استفاده می‌ شود. به این عمل، گالوانیزاسیون گرم گفته می‌شود.

لوله‌‌ های گالوانیزه از نظر وزنی معمولا به دو دسته سبک و متوسط تقسیم می‌ شوند. این لوله‌ها در صنعت از پر‌کاربرد‌ترین لوله‌ ها هستند. از جمله کاربرد‌های آن‌ ها می‌توانیم به مواردی مانند لوله‌ های گالوانیزه گرم در گلخانه‌ها (لوله گلخانه)، انتقال آب لوله کشی ساختمان و لوله‌ های برق و… اشاره کنیم.

کاربرد لوله فولادی برق(کاندوئیت)چیست؟


لوله سیاه

لوله سیاه

این نوع لوله را عمدتا با رنگ در برابر زنگ زدگی مقاوم می‌ کنند. کاربرد آن در بتن و فضا‌های داخلی است. استفاده از این لوله در قسمت‌ هایی که در معرض خوردگی و زنگ زدگی شدید هستند، مجاز نیست. زیرا در صورت خوردگی امکان اتصال کابل وجود دارد.

لوله‌های فولادی گالوانیزه گرم


این نوع لوله‌ها در فضا‌های بیرونی و لوله‌ کشی‌ های روکار استفاده می‌شوند. زیرا این لوله‌ها به دلیل پوشش گالوانیزه گرمی که دارند، در برابر شرایط جوی و خوردگی و زنگ زدگی و همچنین ضربات مکانیکی بسیار مقاوم هستند.

لوله فولادی گالوانیزه درزجوش

لوله درز جوش

این نوع لوله و متعلقات آن در مقابل خوردگی و زنگ‌زدگی با موادی از جمله روی و کادمیم از داخل و بیرون پوشیده می‌شود.

نحوه تولید لوله برق به چه شکل است؟


در ابتدای تولید، تسمه‌ های ورق که از جنس فولاد هستند را در عرض مخصوص برش داده و بعد از آن، آن‌ ها را در خط نورد قرار می‌ دهند. در این خط به علت جوش ERW حداقل پلیسه را وجود دارد.

بعد از تولید لوله ها آن‌ ها را در طول‌های 6 متری برش داده و سپس لوله‌ها را در درون وان حاوی روی مذاب قرار می‌ دهند. سطح داخلی و خارجی لوله با روی مذاب پوشانده و گالوانیزه می‌شود. سپس مرحله تمیزکاری انجام می‌شود. بعد از اعمال تست‌ های متعدد و تایید آن، لوله‌ های گالوانیزه شده به بازار عرضه می‌شوند.

پیش از تولید لوله‌ های گالوانیزه موارد زیر باید رعایت شود:

به جهت آنکه فلز روی بتواند به طور کامل سطح لوله فولادی را پوشش دهد، لازم است که سطح لوله کاملا تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. به همین دلیل در ابتدا لوله‌ ها را درون محلول اسیدی (اسید سولفوریک یا اسید کلریدریک) قرار می‌دهند. در حین انجام این عمل لوله‌ ها را به صورت نوسانی حرکت داده تا هر گونه رسوب آلودگی ناشی از زنگ زدگی از روی سطح لوله زدوده شود و بعد از آن لوله برای عملیات گالوانیزاسیون آماده می‌شود.

قیمت لوله گالوانیزه گرم بر چه اساس تعیین می‌شود؟


قیمت لوله گالوانیزه گرم به چند عامل بستگی دارد که عبارتند از: ضخامت، سایز، قطر و وزن شاخه. لوله‌ های فولادی گالوانیزه معمولا در شاخه‌های 6 متری و دو سر دنده و با قطر‌های 18 تا 60 میلی‌متر تولید و عرضه می‌گردد.

تولید تمام اتوماتیک و کیفیت مطلوب محصولات لوله‌ های برق از سال 1380، تنها یکی از افتخارات شرکت روی پوشان قزوین است. با توجه به وجود بخار، شست و شوی گرم و زیرسازی بسیار مناسب، امکان پذیر شده و به همین دلیل چسبندگی فوق‌العاده لایه آلیاژ، از ویژگی‌های بارز محصولات این شرکت است. امکان خمکاری بدون ریزش پوشش گالوانیزه هم فراهم می‌سازد.

آخرین مقالات

فهرست مطالب