پوشش گلخانه

انواع پوشش گلخانه

برای انتخاب پوشش گلخانه باید به معیارهای زیر توجه کرد.

 

  • میزان نوری که میتواند انتقال دهد.
  • میزان میعان بخار آب در پوشش گلخانه.
  • توانایی پوشش برای میزان انتقال طول موج های بلند مادون قرمز.
  • طول عمر پوشش
  • پایداری و مقاومت در برابر تگرگ، باد و برف
  • میزان ضریب گرمای پوشش

 

پوشش های گلخانه‌ای به انواع شیشه‌ ای، پلاستیکی، پلی کربناتی و توری دسته بندی می‌شود. این پوشش ها را بر اساس نیاز گیاه، وضعیت اقتصادی و اقلیمی برای گلخانه انتخاب می‌کنند. حال کمی در مورد این پوشش ها صحبت میکنیم :

 

1- پوشش های پلاستیکی ( پلی اتیلن )

 

از این نوع پوشش میتوان در دیواره ها و سقف گلخانه ها استفاده کرد . این پوشش ها سه لایه بوده و به منظور افزایش کارایی آنها در بین این لایه ها افزودنی هایی اعم از UV ، IR ، EVA را اضافه میکنند . ضخامت این پوشش ها معمولا بین 180 تا 220 میکرون میباشد. پوشش های پلاستیکی به صورت تک جداره و دو جداره نیز در سقف و دیواره ها به کار میرود . زمانی که از پوشش های دوجداره استفاده میکنند ، دستگاه دمنده هوا را نیز در داخل گلخانه تعبیه میکنند تا در بین دو جدار بدمد و پرتاب حرارت را کاهش دهد. البته لازم به ذکر است که پلاستیک دو جداره نور کمتری را از خود عبور می‌دهد.

 

2 – پوشش پلی کربناتی

 

از این پوشش به منظور استحکام و استقامت بالا و تبادل حرارت پایین در دیواره های جانبی استفاده می‌شود ضخامت پوشش دوجداره 6 الی 8 میلی متر است.

 

از جمله مزایای پوشش های پلی کربنات عبارتند از: مقاومت گرمایی بالا ، مقاومت ضربه ایی بالا ، شفافیت زیاد ، پایداری بالا ، داشتن خواص ویژه عایق حرارتی ، چند لایه بودن این نوع پوشش ، مقاومت در مقابل اشعه UV ، مقاومت ضربه ایی بالا و همچنین مقاومت در برابر اغلب مواد شیمیایی.

3 – پوشش شیشه‌ای گلخانه

 

این نوع پوشش نسبت به سایر پوشش ها گرانتر بوده ولی در عوض طول عمر بسیار بالایی دارند البته این مقاومت بالا در صورتی است که این شیشه ها با تگرگ یا طوفان آسیب نبیند. ضخامت این شیشه ها بین 3 تا 5 میلی متر میباشد و طول آنها نیز به 20 تا 50 سانتی متر میرسد. پوشش های شیشه ایی نور مادون قرمز و ماورا بنفش را از خود عبور نمی‌دهد اما باید بگوییم که نور مرئی را از 89 تا 92 % به صورتی که کاملا تمییز باشد از خود عبور می‌دهد و تنها مقدار کمی از آن جذب یا منعکس می‌شود.

 

این شیشه ها با سطح زمخت و ناهموار خود سبب می‌شود که نور به صورت یکنواخت در تمام فضای گلخانه پخش و موجب رشد یکنواخت گیاهان میگردد. دو لایه ی شیشه های دوجداره به اندازه 06/0 – 2/1 سانتی متر از هم فاصله داشته که این فضا با هوا پر شده است که به عنوان عایق حرارتی عمل میکند. نصب پوشش های شیشه ایی از سایر پوشش ها به مراتب سخت تر است زیرا در مقابل ضربات احتمالی مقاومت کافی را ندارد. نصب شیشه ها باید به گونه ایی باشد تا بین آنها هیچ فاصله ایی وجود نداشته باشد تا سرما نفوذ نکند و اتلاف گرما و انرژی صورت نگیرد و در حفظ انرژی صرفه جویی شود.

 

4 – پوشش توری و شید گلخانه‌ای

 

در گلخانه شیدها به دو منظور استفاده می‌شوند : یکی از کاربردهای آنها در گلخانه های شید هاوس و کاربرد دیگر آن به منظور سایه اندازی بر گلخانه است که بر سقف بیرونی گلخانه نصب میشود . این شیدها سبب انعکاس نور و مانع از نزدیک شدن نور به مجاورت گیاهان شده که همین ویژگی سبب افزایش کارایی سیستم های خنک کننده می‌شود. پوشش های توری سبب کاهش دمای محیط گلخانه شده و سایه اندازی را افزایش میدهد. از دیگر مزایای این پوشش ها این است که سبب کاهش تبخیر سطحی آب شده که همین موضوع در صرفه جویی آب در آبیاری گیاهان موثر میباشد همچنین نور ورودی را تنظیم کرده و مانع از آسیب دیدن گیاهان در برابر نور شدید می‌شود. شیدها در عرض های 2 الی 12 متر عرضه می‌گردد ، سایه اندازی آن‌ها نیز بین 30 تا 90 % می‌باشد.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین تولید کننده انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گالوانیزه، لوله گلخانه، لوله برق، لوله مانیسمان است. برای اطلاع از قیمت روزانه لوله‌های گلخانه اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان یا استعلام قیمت سایر محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

آخرین مقالات

فهرست مطالب