انواع فولادهای مورد استفاده برای تولید لوله

انواع متداول فولاد مورد استفاده در تولید لوله

از پرکاربردترین لوله های به کار رفته در صنعت میتوان به لوله های فولادی اشاره داشت، این لوله ها اساسا از آهن با درصدهای مختلف از سایر آلیاژها مانند: کروم، کربن، آلومینیوم، تنگستن و.. ساخته میشوند. به طور کلی بر اساس استاندارد آمریکا فولاد مورد استفاده برای تولید لوله به چهار دسته زیر تقسیم میشود.

کربن استیل

به متریالهای فولادی که با ترکیب آهن، منگنز، سیلیکون و مس ساخته شده باشد کربن استیل کفته میشود، دلیل محبوبیت لوله های کربن استیل، قابلیت جوشکاری مناسب و قیمت مقرون به صرفه آنها است، این متریال حدود 90 درصد از تولید لوله های فولادی از جمله: لوله مانیسمان، لوله برق و لوله گلخانه را به خود اختصاص میدهد. البته مشکل این لوله ها مقاومت پایین آنها در برابر فشار است.

فولاد آلیاژی

افزودن آلیاژهای مختلف به فولاد باعث افزایش مقاومت آنها در برابر خوردگی، شکل پذیری و… غیره میشود به همین دلیل هم استفاده از عناصر آلیاژی مانند: نیکل، کروم، مولیبیدن، منگنز، سیلیکون و.. به فولاد باعث افزایش مقاومت و همچنین قیمت آنها میشود. این لوله ها به دلیل مقاومت بسیار مناسبی که دارند در کاربردهایی از جمله: صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و.. استفاده میشوند. و انتخاب اول این صنایع هستند.

 

استنلس استیل

فولاد ضدزنگ یکی از انواع فولاد است که مقاومت بسیار خوبی در برابر زنگ زدن برای آهن ایحاد میکند، این نوع فولاد بسیار با ارزش است و در صنابع دارویی و غذایی کاربرد فراوانی دارد. همچنین این فولاد داری ظاهری زیبا هم هست.

 

فولاد ابزار

از این نوع فولاد معمولا برای ساخت تجهیزات و محصولات مختلف در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد، فولاد ابزاری میتواند در دماهای مختلف خواص خود را حفظ کند، از جمله فولاد ابزار گرمکار یا فولاد ابزار سردکار برای عملیات های حرارتی و.. استفاده میشوند. این فولاد با استفاده از عناصری از جمله: تنگستن، مولیبیدن، کبالت ، وانادیوم ساخته میشوند، اما اگر درصد آلیاژها در آنها بالا باشد و اصطلاحا فولاد سوپر آلیاژ باشند برای کابرد پایپینگ مناسب نخواهند بود.

آخرین مقالات

فهرست مطالب