انواع سیم کشی ساختمان

انواع سیم کشی های ساختمان

با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در صنعت و فناوری های موجود در ساختمان سازی روزانه شاهد رشد روز افزون و توسعه این صنعت هستیم، یکی از اجزای اصلی هر ساختمان برق کشی آن است، در صورتی که به درستی و با در نظرگرفتن آئین نامه ها و متریال های باکیفیت انجام شود.

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی های ساختمان به دو نوع کلی روکار و توکار تقسیم میشوند. در نوع لوله کشی توکار سیمهای برق در زیرگچ دیوار و از داخل لوله برق عبور میکند. در این نوع ساختمان ظاهر زیبایی دارد، اما در صورتی که مشکلی در سیم کشیها به وجود بیاید، عیب یابی و برطرف کردن این عیوب بسیار مشکل خواهد بود. ولی در نوع روکار سیم ها را از روی گچ دیوار و از داخل داکت ها عبور میدهند، در این حالت در صورتی که ایرادی در سیم کشی بوجود بیاید خیلی سریع میتوان آن را عیب یابی و برطرف کرد.

معمولا در لوله کشی های ساختمان از روش توکار استفاده میشود، که قابل استفاده در تمام پروژه های ساختمانی، تجاری و مسکونی است. زمانی که از این روش استفاده میشود علاوه بر اینکه ظرافت و زیبایی های ساختمان حفظ میشود، ایمی بیشتری هم دارد. برای اینکار میتوان از لوله برق خرطومی یا پی وی سی هم داخل دیوار استفاده کرد.

روش‌های سیم کشی در مدل توکار

خود سیم کشی توکار دارای مدل های متفاوتی است، که انواع متداول آن شامل موارد زیر است.

  1. سیم های توکار را با جعبه تقسیم: این روش در مقایسه با روش های دیگر بیشتر در گدشته مبشود، که سیم ها از داخل جعبه تقسیم عبور داده میشدند و سپس با استفاده از سیم هایی به کلیدها و پریزها انتقال داده میشدند. این روش امروزه دیگر استفاده نمیشود.
  2. سیم کشی با استفاده از جعبه کلید و پریز برق: در این روش فضایی میان دیوار و کلید و پریز در نظر گرفته میشود، و از طریق آن سیم ها از داخل کلیدها و پریزها عبور داده میشوند و میتوان به سادگی از کلید و پریزها استفاده کرد.
  3. سیم کشی توکار با استفاده از جعبه فیور:اگر در این روش نیاز به برق کشی های زیادی به بخش های مختلف فضای ساختمان وجود داشته باشد از این روش استفاده میشود، مزیت استفاده از این روش امکان عیب یاب سریع است.

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب