آبیاری گیاهان

اصول صحیح آبیاری گیاهان

در این مطلب از سری مطالب آموزش‌های گلخانه‌ روی پوشان به سرغ تحقیق و بررسی پیرامون آبیاری گیاهان رفته‌ایم. در ادامه اصول صحیح و نکات مربوط به آن را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی این نکات بپردازیم.

 

شرکت روی پوشان لوله قزوین با سابقه درخشان در تولید و ارائه انواع محصولات گالوانیزه گرم، لوله گلخانه، لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان و لوله برق است.

برای مشاوره و خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

آبیاری گیاهان چقدر اهمیت دارد؟


از جمله مهم‌ترین عملیات برای تولیدات گلخانه‌ای، آبیاری آن‌ها و تامین کود مورد نیاز گیاهان است. اگر آبیاری گیاهان به درستی انجام نشود ، کیفیت محصول به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. آبیاری به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود.

 

آبیاری به روش سنتی عملی ساده اما خسته کننده است و به همین دلیل افراد غیر ماهر نیز می‌توانند آن را انجام دهند. اگر آبیاری در زمانی نامناسب و با مقادیر نامعینی انجام شود ، موجب بروز مشکلاتی می‌شود. به طور مثال آبیاری زیاد سبب رویش علفی گیاه می‌شود. به این معنا که ساقه‌های گیاه آبدار ، نرم و شکننده خواهند بود.

 

 

هنگامی که محیط ریشه یا خاک پر آب باشد، اکسیژن کاهش پیدا می‌کند در نتیجه رشد ریشه کم و در نهایت سبب پوسیدگی ریشه و عدم جذب آب و مواد غذایی می‌شود. در نهایت گیاه از بین میرود.

 

در صورتی آبیاری کم باشد نیز فتوسنتز کاهش یافته و رشد گیاه کم و پس از مدتی پژمرده می‌شود. کمبود آب کاهش طول میان گره ها و بدشکل شدن برگها و ریزش بی موقع برگ‌ها و سوختگی حاشیه گیاهان را به همراه دارد. آبیاری به روش مدرن علاوه بر اینکه مشکلات فوق را برطرف می‌کند، از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.

 

اصول درست آب دادن گیاهان مختلف


برای  آبیاری گیاهان سه اصل باید رعایت شود که عبارتند از :

 

اصل اول: استفاده از زهکشی و بستری مناسب و بالا بودن ظرفیت نگهداری آب

 

در صورتی که زهکشی نامناسب باشد ، بستر دائما خیس می‌ماند. این موضوع سبب بروز مشکلاتی می‌شود که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم. ظرفیت بستر جهت نگهداری آب باید بالا باشد. در غیر این صورت بستر باید مدام آبیاری و مرطوب شود که در این صورت نیز هیزنه مصرف آب بالا می‌رود.

 

اصل دوم: در هر نوبت ، آبیاری به طور مناسب انجام شود

 

نحوه آبیاری گلدان و گیاهان به این صورت باید باشد که بستر کشت به طور کامل مرطوب گردد به طوری که در نهایت مقداری از آب اضافی در انتهای گلدان باقی بماند. حال اگر مقدار آبی که به گلدان داده می‌شود از حد مورد نیاز گلدان کمتر باشد ، بستر به طور کامل مرطوب نشود و مقداری از خاک خشک و مقداری از آن خیس باشد ، به ریشه گیاه آسیب وارد می‌شود. در این صورت گیاه به دفعات بیشتری از آبیاری نیاز دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کل آب مورد نیاز به گیاه یک دفعه به گیاه داده نشود و گیاه مورد نظر کم کم آبیاری شود.

 

علت این امر آن است که در آبیاری یک دفعه گیاهان تنها خلل و فرج و منافذ بزرگ خاک از آب پر می‌شود. اما به منافذ کوچک‌تر خاک راه پیدا نمی‌کند و به سرعت از انتهای گلدان خارج می‌شود. آبی که در بستر باقی می‌ماند هم بر اثر تعرق و تبخیر از دست می‌رود. اما اگر آبیاری به تدریج انجام پذیرد تمام منفذ خاک از آب پر شده و خاک مرطوب می‌ماند.

 

اصل سوم: آبیاری در زمان مناسب

 

مقدار آب مصرفی مورد نیاز گیاه به عوامل مختلفی از جمله تابش خورشید ، بستر کشت ، دوره رشد گیاه ، تابش خورشید و تهویه بستگی دارد. دوره آبیاری برای خاک سنگین طولانی تر و مقدار آب مصرفی بیشتر از خاک های سبک است. از نکات جالب توجه دیگر اینکه گیاهان بالغ نسبت به گیاهچه‌ها به مقدار آب بیشتری احتیاج دارند.

 

در روزهای ابری مقدار تعرق و تبخیر کم بوده و در نتیجه نیاز به آب در این روزها کمتر از روزهای آفتابی خواهد بود. در گلخانه‌هایی که تهویه هوا به طور مداوم انجام می‌شود و هوای خشک محیط بیرون به درون گلخانه راه پیدا می‌کند نیز نیاز به آب برای گیاهان بیشتر خواهد بود. به طور کل آبیاری گیاهان باید قبل از خشک شدن خاک و رسیدن به نقطه پژمردگی موقت انجام پذیرد. به بیان بهتر قبل از آنکه 50 % درصد از رطوبت خاک از بین برود باید آبیاری مجددا صورت پذیرد، زمان مناسب آبیاری در روش مدرن به وسیله دستگاه کنترل کننده رطوبت تعیین می‌شود. این در حالیست که در آبیاری به روش سنتی زمان آبیاری گیاه به صورت تجربی انجام می‌پذیرد.

 

 

آخرین مقالات

فهرست مطالب